2 månader i Asien, kom gärna med tips!
Hej, vilken härlig resa det låter som ni planerar :)
2 månader låter som en bra tid och jag måste säga att ni har en rejäl budget för asien :D
på Bali finns flera otroligt fina och inte helt överfulla stränder där ni kan få lite lugn och ro :) själv bodde jag inte vid dem utan åkte dit på motorcykel men jag såg att det fanns fina bungalows i närheten av stranden... en av de finaste stränderna där kallades för dreamland men det är det enda jag vet om den...hoppas det kan vara till hjälp.. det var en bit ifrån kuta och de där vanligaste turistställena.. om ni åker dit rekommenderar jag även att bege er till mitten av Bali till en stad som är känd för hantverk, där finns också små mysiga ställen att sova över :)
Kambodjas stränder kan jag inte säga något om men om ni åker dit måste ni bara åka till Ankor Wat och se de underbara templen! Om ni är intresserade av sånt rekommenderar jag ett 3-dagars pass för på en dag hinner man inte med mycket!
Koh Tao minns jag var ganska mysig, iaf 2003, med sina promenadvägar, minns dock inte stränderna som bra eftersom jag främst var där för dykningen som tyvärr inte var någon höjdare...
Mina personliga favorit i asien än så länge är Malaysias öar och Laos berg med mekongfloden..
Tioman island och Perhentian islands är trevliga små öar utanför malaysias östkust där man definitivt kan få mycket tid för sig själva..båda två har också fin dykning..
Jag har själv inte varit i Filipinerna men min bror var där förra året och han tyckte det var fint och så men att maten var förskräckligt dålig så de var mer eller mindre konstant magsjuka i Filipinerna....
Av de ställen du nämnde skulle jag själv välja Borneo (malaysias del) för där finns mycket äventyrliga saker att göra och mycket att se :) Finns stora grottor att utforska, sydostasiens högsta berg, många välkända dykplatser som verkar underbara, orangutangcenter i norra delen mm..
Hoppas det hjälpte lite... :)