• Florens09

Herregud

Jag har just räknat efter... Det här kommer ju bli jättedyrt!! Vi kommer ha en fest hemma först och sedan resa bort för att gifta oss med de närmaste. Vi betalar inget extra utan bara de grundläggande utgifterna på det hela och det är blir ändå... "hyperventilerar" oändligt med pengar. Och sedan ska man ha bröllopsresa och det är ju den man vill lägga pengar på? Men det blir ju inget i jämförelse, det kan vi omöjligt ha råd med. Hur gör ni för att hantera de summor man rör sig med? Himmel.. nog för att jag visste att det skule bli pengar av det, men jag förstod det nog inte förrän nu. Att hyra lokal, mat, vigselförrättare, musik, fotograf... Det kommer ju kosta mer än något annat man spenderat pengar på tidigare.

• Svar på tråden Herregud
  • förlovadflicka

Det är bara att gilla läget... Vi tänkte "en budget på 20000 kan vi unna oss" Unna oss? Nu har vi bytt till det dubbla! XD Spara är väl mitt ända tips och utnyttja kontakter så mycket ni bara kan. Och tänk på att ni bara gifter er en gång så att ni inte bara slutar bry er och tar det billigaste och därmed fulaste, letar man tillräckligt mycket kan man hitta billiga saker som är bra! Och att ha bra med tid på sig att planera är verkligen till nytta :)

• Moemoe

Håller helt med, spara är nyckeln. :) Vi har koll på alla priser, papper på allt så att det stämmer sedan när allt ska betalas och har lagt upp en sparplan som vi inte går ifrån och det kommer att fungera kanon. Får det som vi vill ha med lokal, vigsel, mat och klänning/kostym. :) Men vi räknar inte med resa i budgeten å andra sidan, men det gör ju alla lite olika med.

• Florens09

Jo, vi sparar pengar, men ändå så chockad när man ser vad det kommer att bli i slutändan. Vi kommer ju att ha råd, det är inte det, vi har sparat länge, men så himla mycket pengar!! När man tänker att det bara är en dag! Himmel. Antar att tricket är att tänka å att det inte bara är en dag. Som Förlovad flicka säger, det är bara en gång i livet. Och Det är mer än bara en dag. Det är all tid vi planerar också. Och vännerna får en fest, det är någt för dem också.* Herregud. Lokaler, mat, dryck, fotograf, huva..

• förlovadflicka
    Florens09 skrev 2011-01-06 23:56:57 följande:
    Jo, vi sparar pengar, men ändå så chockad när man ser vad det kommer att bli i slutändan. Vi kommer ju att ha råd, det är inte det, vi har sparat länge, men så himla mycket pengar!! När man tänker att det bara är en dag! Himmel. Antar att tricket är att tänka å att det inte bara är en dag. Som Förlovad flicka säger, det är bara en gång i livet. Och Det är mer än bara en dag. Det är all tid vi planerar också. Och vännerna får en fest, det är någt för dem också.* Herregud. Lokaler, mat, dryck, fotograf, huva..
    Men det är ju värt det, tänk att gå hela livet och tänka "varför hade vi ett så tråkigt bröllop?", det hade varit hemskt! 
  • skruttisOmuffis

Vi har gjort en noggrann budget och sen gäller det att börja i god tid för att hitta det man vill ha till "rätt" pris alternativt ha tid kvar till att kunna tänka om.
    Vi har en ordentlig sparplan och har startat ett sparkonto enbart för bröllopet. Varje litet frimärke betalas från det kontot. Ändras något i budgeten så jämför vi det genast med vår sparplan.

Gott om tid för planering och prioriteringar är att föredra!

• SnartFruSir

Jag hanterar det genom att inte bry mig så mycket om vad det kostar. Jag tänker bara på de positiva känslorna jag får när jag hittar och betalar de olika grejerna - allt för att få en dag att minnas resten av livet. Alltså, jag är ingen shopoholic eller så, men jag betalar gärna om jag känner att det kommer vara en del som gör vår dag.

• Kattpoet

Det var därför vi satte en mindre budget, höll den stenhårt.  Det är en dag i livet och man kan ha  jätteskoj för lite pengar  och man kan urtrist för mycke pengar med.

Ingen bröllopsresa eftersom min makes flytt skulle kosta så mycket pengar och vi ville klara framtiden med.

Så var det vi tänkte, jag vet att vi är annorlunda men när båda är arbetslösa får man vara glad över det man har. 

• 1700tal

Spara, spara, spara..... Inser oxå när jag rannsakar mig själv att vår slutsumma kommer landa på myyyyycket mer än den "artiga och väluppfostrade" budgetuppställningen. Den "brutala" budgeten, den sanna, tänker jag inte ens sammanställa i detalj förrän vi är närmre bröllopet och därmed har sparat ihop en rejäl slant.

Tills dess är det bara att skära och kapa i vardagslyxen och hålla siktet inställt på den stora dagen... För det är helt otroligt vad man kan kapa i en redan snål månadsbudget om slutmålet är tillräckligt lockande!

• turbovampyria

Jag hade tänkt mig 50000kr och då är det inkl resa. Det är ju omöjligt att hålla. Jag är redan 4000kr över budgeten och jag tror att det säkert går över några tusen till. Det är även i fall jag försökt hålla i kostnaderna.

• Oberon

Visst är det läskigt vad det springer iväg, kostnader som man inte alls hade tänkt på som bara kommer och överraskar en, sedan blir alla småkostnader direkt större när man multiplicerar med 80 gäster :)

Men som redan har sagts här, det må vara bara en dag, men det är en dag som man ska minnas resten av livet, det är en unik fantastisk dag där man får en möjlighet att anordna en magnifik fest utöver något som man någonsin skulle göra själv i sin "vardag"

När jag ser på det ur den synvinkeln så försöker jag istället bara få allt så perfekt som det kan bli, från dekorationer till tårtor, verkligen anordna sitt livs fest för nära och kära.

Svar på tråden Herregud