Herregud
Ja självklart är det viktigt att spara, men det absolut bästa knepet är att banta gästlistan. Bjud bara de ni verkligen umgås med och har en nära relation till! Struta i alla "måsten" och förväntningar från folk.
Vi bjuder bara min mormor, våra familjer och våra närmaste vänner med respektive, det blir ändå 33 personer.
Skulle jag bjudit hela min släkt och vi dessutom låtsas att blivande mannen också hade haft kontakt med sin släkt, då snackar vi 150 personer och astronomiska summor!
Nu har vi (med hjälp av bidrag från min familj) råd att lägga 800 kr per kuvert och därmed ha festen på restaurang. Bekvämt och helt perfekt för oss.
Totalkostnad exklusive resa blir ändå 60000 kr men det är det lätt värt. Enda grejerna som tar tid är trycksaker och dukning (jag scrappar och pysslar mkt annars med). Annars är det bara proffs anlitade och vi litar på dessa duktiga människor till 100%. (Frisör, sminkös, fotograf, solist, trubadur, restaurangansvarig, hotellansvarig)
Resan har vi önskat oss pengar till, ett mkt bra spartips. Plus att den går till en destination inom Europa, troligen Lissabon. Fattar inte vitsen med att flyga över halva jordklotet, strand som strand liksom... En vecka räcker, så totalkostnad för resan kan omöjligt bli mer än 20000 kr även om alla gäster väljer att köpa andra presenter.