• Maria GW

Franskt bröllop

Hej alla,

Vi har bestämt oss för att gifta oss både i Sverige och Frankrike.
    Jag är ju svenska och min blivande man fransos så det blir enklast så.

Undrar vilka papper som behövs från Sverige och från vilka instanser till själva Frankrike-bröllopet?

Vad jag har förstått måste vi gifta oss i den by min man bor i Frankrike?

Tack på förhand:)
    /Maria

• Svar på tråden Franskt bröllop
  • knyttan

Jag antar att vi är i lite samma sits då eftersom min fästis är från Argentina. :) Jag har innan fått tipset att kolla på skatteverkets hemsida för där ska finnas info om vad som gäller och vilka papper man behöver för "internationella" äktenskap, men såklart har jag inte orkat göra det än, haha.
    Jag tror inte att det är nödvändigt att ni gifter er två gånger, om ni gifter er i Frankrike är jag ganska så säker på att det räknas (eller hur man nu ska säga) i Sverige också, men jag är lite mer tveksam om det funkar tvärt om också. Vi kommer förmodligen gifta oss kyrkligt i Sverige och borgeligt i Argentina - i den ordningen för gifter vi os först i Argentina så räknas det även i sverige och man kan inte gifta sig två gånger med samma person utan att skilja sig först.  Däremot verkar det som att vår svenska vigsel inte skulle få legal status i Argentina om vi inte gifter oss borgeligt där.
    Hur som, det är säkert helt annorlunda för er eftersom ni båda är EU-medborgare. Kolla skatteverkets hemsida, är mitt starkaste tips. (som jag ska följa själv snart också)

• Maria GW

Tack Knyttan,

Vi VILL gifta oss i båda länder eftersom det blir enklare för våra två familjer.
    Många i min släkt kan inte ta sig till Frankrike och vice versa.

Kollar skatteverket nu men där står dessvärre inget om vilka regler som gäller utomlands.
    Det står om att gifta sig utomlands när båda är svenskar, men inget om när den ena parten är från landet ifråga...
    Om någon har en länk hade det varit super..

/Maria

• knyttan

Kruxet är att man inte FÅR gifta sig två gånger utan att skilja sig först, åtminstone inte i Sverige. Så om ni gifter er i Frankrike först så kan ni inte gifta er i Sverige sen, men EV så går det att göra tvärt om, det beror lite på hur ni gifter er (kyrkligt, borgligt) och det andra landets lagstiftning.
    Men jag hittade en annan tråd om detta där det står lite mer:

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1532942-1.html

• Mix

Jag undrar också över vilka papper som ska skickas vart när man gifter sig utomlands med en annan EU-medborgare? Han är från Ungern, jag är svensk medborgare men skriven här sedan 3 år tillbaka och vi ska gifta oss här i Ungern. Att vi måste göra en hindersprövning här i Ungern är ju självklart (förberder mig på en lång lista av papper som ska lämnas in och översättas...) men vad gäller för min del angående hindersprövning i Sverige? Räcker det med att jag får intyg från Sverige att jag är ogift  och visar upp i Ungern och sedan meddelar ev. byte av efternamn eller behöver vi ansöka om hindersprövning i Sverige också?

På Skatteverkets hemsida står det bara exempel om:

- båda är svenska medborgare och bor i Sverige
    - båda är utländska medborgare och båda bor utomlands
    - om en eller båda är svenska medborgare men ej folkbokförda i Sverige (då måste man åka till Sverige och personligen lämna in intyg - o nej så jobbigt!)

men som jag förstår det så är detta endast vad som gäller om man gifter sig i Sverige.

På sidorna om att gifta sig utolands står det att det kan komma att krävas ett äktenskapscerifikat från Sverige att visa i utlandet men de nämner inget om hindersprövning. Har precis börjat gräva i det här så har inte ringt skatteverket och frågat än (känns dock som en bra idé) men om någon har lite mer koll än vad jag har så berätta gärna!

• Kattpoet

Man måste skaffa ett papper från skatteverket som visar att inget hinder före ligger,  detta ska  finnas  både i svenska  och det språk landet där ni gifter  pratar.  Det ska vara stämplat 2 gånger, 3 gånger för USA.

Ni kommer få betala för att få det korrekt översatt till giftermåls landets språk,  ni får själva söka  efter Översättare och betala det själv, det kan kosta allt från 500 kr till 1000 kr.

Sedan måste ni ha personbevis för er själva, era föräldarar, ni kan begära ett papper där ni får allt detta på ett och samma sida och detta ska också översättas.

Dessa ska också vara stämpla 2 eller 3 gånger.
    Sedan måste ni också kolla upp landet där ni gifter er vad ni behöver göra för att lagligt gifta er.

Gifter ni i ett annat land, så behöver ni inte gifta er i Sverige, det ska räcka att ni tar med er vigselbeviset och lämnar in det  till skattekontoret.

Ni kan göra en  kyrklig välsningelse eller ha en fest här.

Jag lärde mig detta genom att gifta mig med en skotte förra året  och  är man skild som jag så är det ännu svårare att få gifta sig ÄVEN om man har ett  bevis som visar att får enligt svensk lag gifta sig. 
    Om någon av er är skild, gift er i Sverige i stället, bra mycket lättare. 

Svar på tråden Franskt bröllop