Man måste skaffa ett papper från skatteverket som visar att inget hinder före ligger, detta ska finnas både i svenska och det språk landet där ni gifter pratar. Det ska vara stämplat 2 gånger, 3 gånger för USA.
Ni kommer få betala för att få det korrekt översatt till giftermåls landets språk, ni får själva söka efter Översättare och betala det själv, det kan kosta allt från 500 kr till 1000 kr.
Sedan måste ni ha personbevis för er själva, era föräldarar, ni kan begära ett papper där ni får allt detta på ett och samma sida och detta ska också översättas.
Dessa ska också vara stämpla 2 eller 3 gånger.
Sedan måste ni också kolla upp landet där ni gifter er vad ni behöver göra för att lagligt gifta er.
Gifter ni i ett annat land, så behöver ni inte gifta er i Sverige, det ska räcka att ni tar med er vigselbeviset och lämnar in det till skattekontoret.
Ni kan göra en kyrklig välsningelse eller ha en fest här.
Jag lärde mig detta genom att gifta mig med en skotte förra året och är man skild som jag så är det ännu svårare att få gifta sig ÄVEN om man har ett bevis som visar att får enligt svensk lag gifta sig.
Om någon av er är skild, gift er i Sverige i stället, bra mycket lättare.