• MrsT2011

Har ni också bokat livemusik?

Jag har några frågor till er som bokat trubadur eller liveband till festen: Hade ni ett inledande möte med era musiker? Skrev ni något avtal gällande avbokningsskydd och liknande?

Jag har mailat med vår trubadur och lyssnat på ljudprov från hans hemsida, och han verkar vara kanon. Men jag känner att jag gärna skulle vilja sätta mig ner "öga mot öga" och gå igenom listor med hans repertoar, få tips på lämplig låt till första dansen, skriva någon form av avtal så att han inte kan boka in annat den dagen, etc etc.

Eller räcker det med hans skriftliga mailbekräftelse där jag har svart på vitt vilket datum det gäller, att han fixar utrustning och pausmusik, samt att han spelar live i tre timmar till ett pris av 4000 kr + att vi står för maten?

Hur ska jag göra? Vilka erfarenheter har ni andra, som brudpar och/eller musiker?

• Svar på tråden Har ni också bokat livemusik?
  • förlovadflicka

Vi ska ha ett par då före detta musiklärare (riktigt duktiga lokalkändisar) och min kompis och hennes syster som jag handplockat. Känner dessa väl och har inte skrivit något kontrakt eller så, de har lovat och jag vet att de kommer hålla det. Jag arrar musiken också så det är inget att diskutera från deras sida!
    Men hade jag inte känt dem och inte arrat musiken själv så hade jag definitivt satt mig ner och pratat med dem så att vi verkligen visste var vi hade varandra. Tex prata om vilken genre ni gillar och om ni vill att han ska vara showig eller bara vara ett med möblerna. Känns som lite samma med vår fotograf, vi ska nog bjuda henne på en fika och prata igenom vad vi och hon har tänkt oss, det känns jätteviktigt så att ni inte skulle upptäcka att han bara kör jättetramsiga låtar tex :)

• blizzmia

Jag jobbar både som musiker på många bröllop och gifte mig själv för några månader sedan. Anledningen till att man bokar ett proffs är att man skall kunna lita på dom. Ingen heltidsarbetande musiker har tid att träffa alla kunder personligen och det skall inte heller behövas. Be om referenser och se till att spara mail med priser och liknande så skall det räcka mer än väl. Be om lite exempel på låtar han kör också om det känns bättre men kräv inte fullständiga låtlistor eftersom en duktig musiker ändå kommer att ändra om beroende på publikens reaktioner.
    Lycka till.

• förlovadflicka
    blizzmia skrev 2011-01-26 04:41:16 följande:
    Jag jobbar både som musiker på många bröllop och gifte mig själv för några månader sedan. Anledningen till att man bokar ett proffs är att man skall kunna lita på dom. Ingen heltidsarbetande musiker har tid att träffa alla kunder personligen och det skall inte heller behövas. Be om referenser och se till att spara mail med priser och liknande så skall det räcka mer än väl. Be om lite exempel på låtar han kör också om det känns bättre men kräv inte fullständiga låtlistor eftersom en duktig musiker ändå kommer att ändra om beroende på publikens reaktioner.
    Lycka till.
    Håller inte med, det är viktigt att träffas och prata igenom det så att det blir som man vill ha det, precis som personal på festlokal, florist, fotograf osv... :) 
  • Cantaton
    blizzmia skrev 2011-01-26 04:41:16 följande:
    Lycka till.
    Jag jobbar också som musiker, men jag erbjuder alltid mina brudpar att gå igenom låtar, upplägg för dagen etc. under ett möte med mig. Det är långt ifrån alla som har ett behov av detta och de säger att kontakten via mail och/eller telefon räcker för dem. Men för dem som har ett behov av att träffas och gå igenom tycker jag att det är en självklar service att göra detta!
  • förlovadflicka
    Cantaton skrev 2011-01-26 12:40:52 följande:
    Jag jobbar också som musiker, men jag erbjuder alltid mina brudpar att gå igenom låtar, upplägg för dagen etc. under ett möte med mig. Det är långt ifrån alla som har ett behov av detta och de säger att kontakten via mail och/eller telefon räcker för dem. Men för dem som har ett behov av att träffas och gå igenom tycker jag att det är en självklar service att göra detta!

Ja, om man som jag själv spelar (går musikgymnasie i trean) så kan jag ju säga att jag inte i mitt liv skulle boka musiker som man inte kunde prata igenom allt med!
  • MrsT2011

Tack, vad skönt att höra att jag ändå gjort rätt som begärt ett möte med vår musiker, han verkar inte ha några problem med det heller. Avtalet är mest en formsak, skulle vi mot förmodan ställa in bröllopet eller bli sjuka får han ändå betalt. Jag vill bara vara säker på att vi får det vi betalar för, dvs att han har med sig all utrustning och är där de tider vi bestämt etc.

• förlovadflicka
    MrsT2011 skrev 2011-01-26 15:58:32 följande:
    Tack, vad skönt att höra att jag ändå gjort rätt som begärt ett möte med vår musiker, han verkar inte ha några problem med det heller. Avtalet är mest en formsak, skulle vi mot förmodan ställa in bröllopet eller bli sjuka får han ändå betalt. Jag vill bara vara säker på att vi får det vi betalar för, dvs att han har med sig all utrustning och är där de tider vi bestämt etc.
    Ja, och det är ju viktigt att han fattar hur ni är som personer! Om ni inte är partymänniskor tex så måste han ju anpassa musiken efter det :)
  • Johan137

Även jag jobbar med musik och jag håller nog med om att möten är i många fall överflödiga, men vill kund ha det och man finns i närheten av varandra så är de väl lugnt I guess?

Jag gör säkert 100 jobb om året. Max 1 eller 2 vill gå så långt som att skriva kontrakt, men jag uppmuntrar det eftersom det helt klart var i bådas favör! 

• Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-01-26 16:51:42 följande:
    Ja, och det är ju viktigt att han fattar hur ni är som personer! Om ni inte är partymänniskor tex så måste han ju anpassa musiken efter det :)
    Precis! Vi har bokat ett band som har rockprofil, så antingen kan de köra ösig hårdrock med ljuseffekter och allt hela kvällen eller också kör de mer blandat. De brukar spela på bröllop och har även annat är hårdrock på sin repetoar. Med tanke på att gästerna har blandad musiksmak är det bäst med så blandad repetoar som möjligt tror jag (det blir några hårdrockslåtar också, men inte bara). Ljuseffekter är häftigt, men jag undrar om det inte blir för mycket i den lokal vi hyr. Jag vill jättegärna ha en träff med musikerna innan om det går! Bara att mötas och säga några ord tycker jag är värt mycket.

Förresten. Bjuder nu musikerna på mat? Våra spelar hela middagen och sedan 3 x 45 minuter under festen. De lär ju hinna bli hungriga.
  • förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-02-02 08:37:10 följande:
    Precis! Vi har bokat ett band som har rockprofil, så antingen kan de köra ösig hårdrock med ljuseffekter och allt hela kvällen eller också kör de mer blandat. De brukar spela på bröllop och har även annat är hårdrock på sin repetoar. Med tanke på att gästerna har blandad musiksmak är det bäst med så blandad repetoar som möjligt tror jag (det blir några hårdrockslåtar också, men inte bara). Ljuseffekter är häftigt, men jag undrar om det inte blir för mycket i den lokal vi hyr. Jag vill jättegärna ha en träff med musikerna innan om det går! Bara att mötas och säga några ord tycker jag är värt mycket.

Förresten. Bjuder nu musikerna på mat? Våra spelar hela middagen och sedan 3 x 45 minuter under festen. De lär ju hinna bli hungriga.
    Vi bjuder våra på huvudrätt och tårta och ska även ge dem en liten gåva. Men det är för att det är mina vänner/före detta lärare och vi betalar ingenting annat. Hade känts väldigt taskigt annars :P
  • MrsT2011

Utöver hans fasta gage på 4000 kr får han samma mat som gästerna, och får själv välja om han vill sitta med under middagen eller inte. Gissar att han kommer äta för sig själv, men jag har faktiskt varit på ett bröllop där duon som spelade var med under hela middagen, utan att ha personlig relation till brudparet. Trevligt och mkt uppskattat av samtliga!

Har förresten haft mötet nu och det var kanon att sitta ner och få tips om hur man bäst skapar bra stämning och får många att dansa. Har valt ut en hel set-lista från hans repertoar, snacka om att spelningen blir helt efter vårt tycke och smak!  *toknöjd*

• Johan137
    MrsT2011 skrev 2011-02-02 10:54:03 följande:
    /.../ duon som spelade var med under hela middagen, utan att ha personlig relation till brudparet. Trevligt och mkt uppskattat av samtliga!
    Jag har alltid tänkt att brudparen inte vill det. Märkligt!
  • skruttisOmuffis

Vi har bokat liveband och även kommit överens om att vår mail-konversation är själva bokningsbekräftelsen.
    Vi har redan hört de spela på ett bröllop så vi känner inte att det var överflödigt med möte osv...

MrsT2011 skrev 2011-02-02 10:54:03 följande:
    jag har faktiskt varit på ett bröllop där duon som spelade var med under hela middagen, utan att ha personlig relation till brudparet. Trevligt och mkt uppskattat av samtliga!
    Vad konstigt.....det skulle jag nog inte vilja... men jag kanske är lite kinkig Flört
  • Tommy
    MrsT2011 skrev 2011-01-08 19:57:57 följande:
    Jag har några frågor till er som bokat trubadur eller liveband till festen: Hade ni ett inledande möte med era musiker? Skrev ni något avtal gällande avbokningsskydd och liknande?

Jag har mailat med vår trubadur och lyssnat på ljudprov från hans hemsida, och han verkar vara kanon. Men jag känner att jag gärna skulle vilja sätta mig ner "öga mot öga" och gå igenom listor med hans repertoar, få tips på lämplig låt till första dansen, skriva någon form av avtal så att han inte kan boka in annat den dagen, etc etc.

Eller räcker det med hans skriftliga mailbekräftelse där jag har svart på vitt vilket datum det gäller, att han fixar utrustning och pausmusik, samt att han spelar live i tre timmar till ett pris av 4000 kr + att vi står för maten?

Hur ska jag göra? Vilka erfarenheter har ni andra, som brudpar och/eller musiker?
    Med seriösa musiker så brukar det räcka med ett samtal lr ett mail för att boka ett datum och då spelar det ingen roll vad som händer, då är det bokat.
Svar på tråden Har ni också bokat livemusik?