• lindacj

Tid för vigsel???

Hej alla!
    Har extrem besluts ångest och behöver lite hjälp!!
    Vi har hittat en underbar kyrka som vi älskar, men det finns bara två tider 12.30 som känns lite tidig och 17.00 som känns lite sent. Fest lokalen ligger på gångavstånd från kyrkan. Vi har buffe till middag och bröllops tårtan till dessert.
    Tacksam för era synpunkter:)

• Svar på tråden Tid för vigsel???
  • Fårävvör

Vår vigsel kommer vara 1600. egentligen ville vi ha 1630, men vigselförrättaren kunde inte då. Vi ska också gifta oss vid festlokalen och ville ha en sen vigsel så att det inte blir en massa dötid för gästerna... Tror ni att eran middag kommer ta lång tid? Middag med buffé och tårta behöver ju inte bli så långrandigt (vilket alltså gör att man kan börja lite senare att äta utan att det gör så mycket) men det beror ju också på hur många gäster ni har och om ni räknar med många tal. Om vigseln är kl17 så borde ni väl kunna sätta er runt 18.30 och alla har kunnat börja äta vid sju i alla fall? Men jag har inte full koll, så om någon tror att det är tajt får dom gärna rätta mig! Andra saker som har betydelse kan ju vara hur länge ni får vara i festlokalen, om många har barn och behöver hem tidigt, om ni vill ta några foton efter vigseln mm. Men jag personligen tror nog att 1700 funkar bra!

• lindacj

Det kommer att vara 70 gäster och förhoppningsvis mycket tal fast inte för långa per person haha!
    Kl 02 är tiden för festlokalen, men verkar som man kan prata till sig på obestämdtid. Vi vill inte se varandra innan så fotograferingen blir efter.
    Känns jobbigt om man behöver titta på klockan hela tiden för att hinna med allt, vill ju ha en härlig och festlig dag utan stress ( kommer vara helt uppe i varv ändå:) 
    Men är det för tidigt kanske folk tröttnar som du säger och det blir en massa dö tid.

Uh så mycket det är att fundera över:)

• MaybeBride09

Vi kommer ha kl 15, känns som lagom tid för då har vi tid på oss på dagen samtidigt som det kanske inte blir jättedumt om maten dröjjer en kvart eller så (många äter ju lunch runt 12 och sen middag runt 17 så). 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • ClaraH

Vi gör som Fårävvör och gifter oss vid festlokalen och jag velar mellan 16:30 och 17. Om ni ska fotografera er efteråt så ställer det ju till lite problem kanske. Hur lång tid beräknar ni att vigsel respektive fotografering tar? Vi har beställt fotografering i 4 timmar men då är en timme vigd för vigsel och mingel efteråt.

Jag antar att ni tar mingel direkt efter vigseln för gästerna. Säg att fotogrferingen ta en timme, mer kan ni knappast låta gästerna vänta, och då skulle middagen börja kl 19 (med knapp marginal).

Jag antar att ni tänkt igenom det här med att fotografera er efter vigseln annars skulle jag nog råda er att tänka över det igen. De kan bli att miffagen börjar väl sent.

Att vigas kl. 12 låter inte heller optimalt.

• lindacj

Beräknar att vigseln tar en timme med allt. Tar vi 17 tiden får det bli en snabb fotografering och i såfall utanför festlokalen, vilket är jätte fint, men känns inte helt optimalt. Vi vill verkligen inte se varandra innan. Känns som allt blir inom marginal.
    Hade verkligen önskat mig en tid vid 15. Har fler kyrkor bokade med bättre tider, men ingen känns lika bra.

• Dazzle
    lindacj skrev 2011-01-09 16:22:55 följande:
    Hej alla!
    Vi har hittat en underbar kyrka som vi älskar, men det finns bara två tider 12.30 som känns lite tidig och 17.00 som känns lite sent. Fest lokalen ligger på gångavstånd från kyrkan. Vi har buffe till middag och bröllops tårtan till dessert.
    Hej!
    Lycko dig!! Tänk om jag kunde skylla på kyrkan att det blir kl 17.00 som vi vill gifta oss å inte bara för att slippa massa stress.. Ska man till frisör och smink och sådant kan det vara svårt att hinna om man inte går upp jättetidigt. Jag vill hellre sova till 08.00, äta jätteromantisk frukost å sen dra igång å inte känna så mycket stress. Plus att de senaste bröllop jag varit på så har fest, mat, tårta, lekar och dans m.m. varit klart till strax efter 22. Jag vill gärna ha ett ganska tight event(i tid). Detta gör att vi kan fotas innan - direkt efter frisören ist.f. ett par timmar efter medan folk står och väntar.

Lycka till!
  • turbovampyria

Vi har tid vid 15.30. Vi har buffe och bröllopstårta som efterrätt. Har du buffe så tar det inte så lång tid att äta. Tycker dina släktingar om att hålla tal? gör de det så tar det tid. Jag räknar inte mer än 2 timmar till middagen och tårtan. Så jag tror 17 blir bra.

• förlovadflicka

Vi kommer att vigas kl 13.00, vilket vi tycker blir väldigt bra så att vi inte blir nervösare än vi klarar av... Skönt att inte behöva gå och vänta :)

• FelizLane

kan ni inte fotas innan vigseln då? Vet att det är många som gör så :)

• Brud011
    lindacj skrev 2011-01-09 16:22:55 följande:
    Hej alla!
    vi ska ha vigseln kl 17. ville ha senare men det gick inte.
  • knyttan

Det kanske bara är jag som har fått sydländska vanor av att bo utomlands så länge, men middag klockan 17?? Det är ju supertidigt ju. För mig låter det precis lagomt att börja champagnemingel nånstans efter sex och sen sätta sig till bords runt sju... så om ni fotas medan gästerna minglar och sen kommer ni dit precis när det är dags att sätta sig till bords så låter det som att det blir alldeles optimalt - i min värld då.

• lindacj

Tack alla för era åsikter, är verkligen till hjälp! Känns så skönt att kunna vända sig hit, mina vänner börjar nog bli ganska trötta på mitt tjat:)

• Liina86

Min syster och hennes man gifte sig i maj och hade vigseln kl 17. Gick jättebra. Vi ska ha vår kl 16

• Liina86

Nu läste jag att ni ville fotograferas efteråt. Har kompisar som varit på bröllop då brudparet gjort så och de säger att det blev väldigt segt för gästerna men ni kanske har hittat på lite aktiviteter och så för dem?

• turbovampyria

Vi ska också fotograferas efteråt. Vi har däremot skrivit i våran inbjudan att festen inte börjar förrän 17.30 pga fotograferingen. Då hinner mina föräldrar duka fram all mat och fixa allt till brudskålen. Vi slipper också ett gäng uttråkade gäster. Sedan om vissa inte vill ha med barnen så hinner de också lämna dem till exempelvis en barnvakt.

• ClaraH

Jag skulle nog ha bytt kyrka i era kläder tror jag. Jag tror att det blir stressigt för er att fotografera er efteråt och att känna att ni måste tillbaka så att middagen kan börja.

Svar på tråden Tid för vigsel???