Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!

JT2010 skrev 2011-01-10 14:22:40 följande:
    Varför vill du inte att hon ska fixa iordning sig hemma? Du kan ju boka för dig och två tärnor och om din kompis inte vill vara tärna är det ju bara att avboka.

Vad är det för planering som går åt skogen bara för att en tärna hoppar av? Jag förstår inte hur sex månaders planering går åt skogen som du skrev om en tärna hoppar av. Jag hade två tärnor på mitt bröllop och kan inte se att något skulle varit problematiskt om en hade hoppat av. Frisör/smink och tärnbukett går alltid att avboka.
    Jag förstår faktiskt inte heller varför sex månaders planering går upp i rök av en sådan sak. Om klänningarna var uppsydda, så skulle det möjligen kunna vara ett problem, men det verkar de ju inte vara.?

Visst är det tråkigt att hon inte vågar, men knappast tråkigare än att hon har förlorat sitt arbete. Att du skäller över henne i en sådan situation känns inte schysst. Var hennes vän om hon har det svårt! Du kanske tycker att hon kunde tänkt på det tidigare, men faktum är att arbetslöshet förändrar mycket i en människas livssituation. Självförtroendet kan också få sig en törn, inte bara inkomsten.
    Precis som ovanstående så undrar jag varför hon inte får göra sig i ordning hemma.? Att hennes upplägg inte duger kanske gör att hon upplever att du har väldigt höga krav på henne som hon inte orkar leva upp till just nu. Även om du har erbjudit dig att betala så kan det kännas jobbigt, dels för att hon kanske tycker bättre om att fixa i ordning sig själv och dels för att hon inte känner sig bekväm med att du betalar för henne. Jag hade hellre gjort mig i ordning själv än låtit en kompis betala för mina utgifter. Jag hade dessutom varit mer bekväm med att göra i ordning mig själv än att gå till en person som inte jag hade valt för att styla mig.

Ibland glömmer vi blivande brudar att inte alla andras liv kretsar kring våra bröllop. 

Du ska väl fortfarande gifta dig, eller hur?! Och vill du kan du fråga en annan vän om att vara tärna. Vill du inte det så går det bra det med. På vilket sätt omintetgör det här ett halvårs planering? 
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-01-10 15:12:29 följande:
    vad okänsliga vissa av er är!
    Jag skulle bli skitledsen och också tycka att massa är förstört! ni vet ju inte vad TS planerat för sina tärnor?

Själv har jag köpt jättedyrt tyg till min tärna och sytt upp en klänning, riktigt dyrt! Och JAG betalar - skulle min tärna hoppa av så skulle jag faktiskt kräva pengarna av henne för jag kan ju inte välja en ny tärna med exakt samma mått!
    jag skulle kanske inte ens få tag på ett sådant speciellt tyg igen.
    Så ha inte så förutfattade meningar - TS kan ha planerat jättemycket!

Dessutom fick jag uppfattningen om att TS GÄRNA skulle betalt tärnan kläderna, hår och smink. Men det var tärnan själv som propsade på att betala. Då kan man ju knappast skylla på ekonomiska svårigheter BARA, för om det nu är så att tärnan är arbetslös så där plötsligt så skulle nog självklart TS betalt tärnan ändå.

Jag hade gjort det - fast nu betalar ju jag redan min..
    men hade min tärna först velat betala och sen inte kunnat så skulle jag verkligen betalt åt henne istället. Lättare än att hitta en ny tärna...

Nej. jag tycker det är riktigt taskigt av henne TS. Hon kunde sagt det tidigare att hon hade s.k "scenskräck"..
    Jag tycker inte alls att vi är okänsliga, men vi har frågat vad i planeringen som faktiskt blir förstört av att hon hoppar av.

Som jag nämnde, så förstår jag också att det hade varit ett problem om klänningarna var uppsydda till tärnorna, men så har jag inte uppfattat att det var. Är det däremot så, så har jag förståelse för att det blir ett problem.

Däremot har jag uppmanat TS till förståelse för att den här personens livssituation har förändrats och det kan innebär mycket för vissa. Hon kanske inte är bekväm med att låta någon annan betala för henne och om TS då ställer krav på att hår och smink måste fixas av ett proffs så kanske det är högre krav än vad tärnan orkar uppfylla i nuläget.
    Om självförtroendet dessutom har fått ett törn av att hon förlorat sitt jobb så kan det gott vara så att hon är mer osäker än vanligt och har hon då lite scenskräck sedan innan så kan den mycket väl ha blivit värre av detta.

Jag säger bara att vi (även jag, självklart) brudar ibland har en tendens att blåsa upp saker till något större än vad de är. Sex månaders planering flög knappast rätt ut genom fönstret med detta, om man ser sakligt på det. Det är naturligtvis tråkigt, men faktum är att kompisens situation kanske är betydligt svårare än så och att skälla och kalla henne snål är knappast en bra lösning.  
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-01-10 18:23:29 följande:
    Jo men skulle inte du överreagerat eller någon annan om något gick helt fel efter 6 må¨nader?
    Som om ni vore helt perfekta när ni själva vet hur hysterisk man an bli?
    Tycker det var riktigt fult gjort av tärnan och självklart fult av ts att skälla sådär MEN hon har ju bett om ursäkt och sagt att hon betett sig dumt - då behöver ju ni inte heller berätta för henne hur dumt hon betedde sig när hon tydligen insett det själv?

Själv skulle jag bli helt galen om något hände med bröllopet typ som att lokalen brann upp, tärnan hoppade av eller att någon blev sjuk. Klart man blir ledsen eftersom det är en av de största dagarna i ens liv!
    Bröllopet är i juli, vilket står att läsa i inläggets första mening.

I övrigt så måste jag säga att jag känner mig en aning trött när jag läser kommentaren "som om ni vore helt perfekta". Det är en fras som du ofta använder och inte något som någon har påstått, den här gången heller. Ingen här har påstått sig vara perfekt, men jag tror att du måste inse att inte alla reagerar på samma sätt för det.

Vi som har svarat tillhör de som inte upplever en tärnas avhopp ett halvår före bröllopet som en stor grej, under förutsättningen att man inte redan haft stora kostnadsutlägg för denne. Som redan nämnts finns det självklart saker som skulle kunna göra en upprörd och om lokalen hade brunnit ner hade man naturligtvis varit ledsen över det och matt över tanken på att leta efter något annat. Men jag tycker inte det är samma sak som om en vän till mig förlorar sitt arbete. Om hon mår dåligt över det så är det ett betydligt viktigare problem än hur jag ska klara mig med en tärna. 
  • BlackWIngedAngel

Allra första meningen:
    "För ett halvår sedan frågade jag mina vänner ifall de ville vara tärnor på mitt bröllop som är u juli."

TS frågade för ett halvår sedan. Bröllopet är i juli, vilket är ytterligare ett halvår bort. Finns det verkligen något annat sätt att tolka den meningen?

• BlackWIngedAngel
    Cammee skrev 2011-01-11 11:54:49 följande:
    Så här är det, hade hon sagt något om sitt jobb hade jag förstått. Varför hon inte sa något innan förstår jag inte. Vi berättar alltid saker för varandra. men visst, hon skämdes kanske.
    Sen vill jag inte att hon gör det hemma för hon skulle isåfall fråga en annan kompis om hon ville fixa henne och och sminkar alltid extremt och jag vill faktiskt att båda mina tärnor ska ha ganska liknande frisyrer. Jag tycker om när det är matchande och vill inte att en har hela håret uppsatt och en har lockigt hår och halva uppsatt. typ. Därför vill jag att hon är med och gör det. Och eftersom det är jag som har stora krav på detta har jag inget emot att betala för det. Sen klänningen har jag sagt att de behöver inte vara likadana, bara det är inom samma färg. Och att jag gärna betalade hår och smink sa jag redan innan detta bråket och innan arbetslösheten o.s.v. Sen resten med att hela bröllopet och allt annat är förstört det är min dramatiska sida som visade sig en stund. Den visar sig ganska ofta när jag skriver så bry er in om allt det överdrivna ...
    Men hon kanske inte var införstådd med att du hade så höga krav på konformitet. Jag har själv varit både tärna och näbb. Att ha likadana klänningar är ganska vanligt och att samtliga som ska bära klänningen har godkänt den känns därför rimligt. Jag tycker inte det är okej att man kör över sina tärnor och bestämmer åt dem.
    Hade någon bestämt att jag skulle ha en klänning som jag absolut inte skulle passa i så hade jag sagt ifrån. Och att någon skulle lägga sig i mitt smink hade aldrig ens förespeglat när jag blev tillfrågad om att vara tärna. Det hade jag inte varit bekväm med; Särskilt inte om det kostade pengar.
  • BlackWIngedAngel
    Cammee skrev 2011-01-11 12:38:22 följande:
    Jag bestämmer verkligen inte över mina tärnor. Min syster ville absolut inte ha rosa och då sa jag att dom skulle slippa det. Jag har alltid älskat rosa och i min tanke så har nog mina tärnor alltid haft rosa. Dom ville inte ha långa klänningar och då sa jag okej till det med. Så nu blir det knälånga som dom vill. Kan förstå att det känns bättre då dom är unga. Egentligen har jag inte bestämt färg på tärnklänningarna heller så jag hade tänkt åka ut med dom någon dag och så skulle dom själv få kolla runt och ge förslag. Men denna tjejen sa att hon hade hittat en jätte fin blommig klänning och jag tycker att vem som än betalar måste man ändå få säga nej om det inte alls är okej enligt en själv.
    Sen med smink och hår. förstår inte vilken tjej som inte vill få det fixat (ni som inte vill har väl era anledningar) men det är ju det roligaste som finns. När man blir proffssminkad blir man ju vackrare än någonsin fast man egentligen inte ser tungt sminkad ut. Och jag vill inte att hon ska bli sminkad av en annan vän som hon tänkt för hon kommer sminka henne alldeles för mycket. All uppmärksamhet ska faktiskt inte gå till den ena tärnans smink som är för mycket. Sen kan man ju tycka vad man vill om det ...
    Det kan finnas många anledningar till att man inte vill göra sig i ordning hos ett proffs, faktiskt. Ett skäl kan naturligtvis vara att man inte har pengar och att man inte känner sig bekväm med att någon annan betalar för en. 

Du säger att du inte förstår vilken tjej som inte skulle vilja få det fixat och det kanske mest är ett uttryck från dina sida. Annars du behöver få lite mer förståelse för att alla tjejer inte är likadana som du själv. Jag är exempelvis extremt skeptisk till att låta någon annan sminka mig. Jag är petig med detaljer, har en väldigt bestämd uppfattning om hur jag vill se ut och trivs absolut inte i "osynligt" smink. Förutom det så är både hår och smink något som är väldigt personligt för mig och jag hade inte varit bekväm med att någon bokade tid för mig hos någon som jag själv inte hade valt eller hade förtroende för.

Som jag sa, så är det ingen självklarhet att man ska sätta upp håret och sminka sig på det sätt som bruden säger, bara för att man är tärna. Det är inte heller någon självklarhet att man ska gå till den salongen som bruden säger åt en. Har man som brud den typen av krav, så får man också inse att det kanske inte passar alla.

Jag säger alltså inte att det är fel att du vill bestämma hur deras hår och smink ska se ut, men att du kanske måste inse att du med detta själv har del i varför tärnan inte vill vara med längre. Hennes ekonomiska situation är ändrad och du ställer krav på henne som hon kanske inte har varit införstådd med sedan tidigare. Skyll henne inte för att hon inte lever upp till det du hade tänkt att hon skulle ställa upp på som tärna, utan respektera henne för att hon sa ifrån när hon insåg att det innebar mer från henne än vad hon var bekväm med.

Det finns som sagt tid att fråga någon annan fortfarande om du välsigt gärna vill ha två tärnor. Var då tydlig mot nästa tillfrågade om att hår och smink förväntas vara likadant och gjort på salongen som du har valt. För det är som sagt inte en självklarhet bara för att man är tärna.
  • BlackWIngedAngel

Och naturligtvis har man rätt att bli besviken på att saker inte blir som man har tänkt, men det är inte samma sak som att vara besviken på din vän.

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2011-01-11 17:15:37 följande:
    hmm.. jag har ju sagt att jag hade fel? Räcker inte det för dig?
    Jag hetsläste lite i stress för jag hade bråttom och missade lite.. Ska jag be på mina bara knän eller varför är det så roligt att påpeka flera, flera gånger att någon kan ha fel?
    Eller du kanske blir glad om jag är dysletisk eller något? hmm.. jaja.. visst..
    Jag tror att det kan vara bra att försöka hålla en lugnare och mindre konfrontationsbenägen ton när man engagerar sig i ett diskussionforum på Internet, eftersom det är svårt att avgöra vad andra tänker och menar. Det tipset kan jag ge med gott samvete, eftersom jag själv har varit ganska konfrontationsbenägen tidigare och man tjänar ingenting alls på det.

Och jag väntar mig varken att du ska "be på dina bara knän" (lite väl dramatiskt, tycker du inte?) eller något annat, utan det verkade vara en del diskussioner fram och tillbaka om både hur lång tid innan som frågande hade ställts och hur lång tid det var kvar. Så jag poängterade den första meningen därför att jag tyckte att den klargjorde alltihop. Det var inte specifikt riktat till dig, (notera ex att det inte fanns någon referens till dig) utan till hela diskussionen om vad TS egentligen hade sagt. 

Försök att inte ta saker så personligt förrän du vet att det är så det är menat. Och visst, det kanske är en personlighetsfråga om man väljer att överdramatisera, men det leder knappast till något positivt.

Detta var OT och jag ber om ursäkt till TS för det, men jag kände att jag behövde förklara mig.
Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!