Inlägg från: Cammee |Visa alla inlägg
  • Cammee

Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!

För ett halvår sedan frågade jag mina vänner ifall de ville vara tärnor på mitt bröllop som är u juli.
    Den ena sa direkt att hon inte ville, helt okej med mig, men den andra sa ja direkt och erbjöd sig t.o.m. själv att betala allting.

Min syster ska också vara tärna så då hade jag två.
    För en månad sedan frågade jag min tärna om hon skulle vara med oss och fixa smink och hår på salong.
    Priset skulle bli 490 kr för hår och 250 kr för smink, billigt tycker jag!'
    Då svarade hon att hon inte visste för hon tyckte att det lät dyrt och då erbjöd jag mig att betala för det eftersom jag inte vill att hon ska fixa sig hemma.
    För någon dag sedan frågade jag ifall hon skulle vara med på det och att jag kunde betala för det. Ville ha svar snabbt eftersom jag hade tänkt ringa frisören imorgon.

Igår, ca två dagar efter att jag frågade henne(på sms) får jag ett svar att om det är okej hoppar hon helst över att vara tärna. Hon hade scenskräck och tyckte att det var jätte nervöst.

Då tyckte jag att det borde hon fan ha vetat när hon tackade ja och det blev ett ganska stort bråk. Sen sa hon att hon hade inte förväntat sig att det skulle vara så dyrt att vara tärna (1500 kr) och att hon inte hade råd.
    Då blev jag arg och kallade henne snål och en del andra saker då hon jobbar och fortfarande bor hemma.
    Fick till svar att hon inte hade jobbet kvar.
    Nähä? Det kunde hon ju sagt från början!

Nu är hon väldigt arg och vill inte vara min tärna eftersom jag har betett mig illa enligt henne.
    Men är det konstigt? sex månaders planering är åt skogen och jag vill inte hitta en ny tärna som är ett andrahandsval och i veckan måste jag boka frisör och jag vet inte om jag ska boka till en eller två tärnor.

Just nu känner jag bara att vill hon inte vara tärna så är hon inte välkommen. Hon verkar inte förstå vad det innebär att planera ett bröllop, minsta lilla motgång förstör allt. Ens tärna ska stötta en, inte förstöra hela ens planering.

Jag har bett om ursäkt för en del saker var väl onödiga att säga, men hon är den som borde göra det istället. Man lovar inte någon att vara tärna i ett halvår och sen bara hoppar man av.

Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!
  • Cammee

Hej allihopa!

Oj vad många svar jag har fått, blev helt chockad!

Vid tillfället när jag skrev var jag ganska trött och upprörd, överreagerade mot min vän.

När hon tackade ja sa jag att summan kunde stanna på runt 3000 kr och hon erbjöd sig att betala.

sedan bestämde sig tärnorna för att ha knälånga klänningar och då sänks ju summan en del för det är lättare att hitta billigare korta klänningar. När hon sa att det var för dyrt med smink och hår erbjöd jag mig att betala för jag ville ha med henne där då det är en kul grej.
    Hur kunde jag veta att hon var arbetslös när vi började diskutera? Hon går alltid och skryter om att "20,000 , äh det är bara en månadslön", medans jag själv absolut inte får ut så mycket så därför tyckte jag att hon lät lite snål.

Sen det där med att jag kan ha en tärna. Jovisst det kan jag ju, men har man gått med en tanke om exakt hur det ska se ut när man går in i kyrkan i ett halvår kan man faktiskt ha all rätt att känna sig väldigt besviken och sårad för jag var verkligen nöjd med hur vi skulle ha det och med en tärna känns hela inmarschen väldigt tom... Men jag har ju sju månader på mig att vänja mig vid en ny tanke men samtidigt tycker jag ändå att det är orättvist att jag ska behöva. Pengarna är inga problem hon bryr sig inte om jag hjälper henne med det och scenskräck, det kunde hon sagt när jag frågade henne. Det känns mest som att hon har bestämt sig för att helt enkelt inte vilja. Förra året var bara planering och därför involverade jag inte henne i något och vi har knapps träffats på hur länge som helst då jag jobbar konstiga arbetstider och vi bor inte längre på samma ställe då jag flyttade i somras.  Tror mer att detta är anledningar, att hon kanske inte känner sig trygg för hon vet inte vad som ska hända. Men nu när det nya året är igång skulle jag ju sätta igång med tärnmöten och liknande så då hade jag ju tänkt ta upp allt som skulle hända och allt med kläder, håt och liknande.

Jag och personen har redit ut allt personligen och resten kommer väl också lösa sig på ett eller annat sätt, men jag kan faktiskt inte dälja att jag känner mig besviken precis nu när allt det roliga börjar hända! Hade önskat att hon också tyckte att det var lika kul, men jag kanske kan få henne att tycka det. vem vet ;)

Oj långt! FÖRLÅT!

• Cammee
    JT2010 skrev 2011-01-10 14:22:40 följande:
    Varför vill du inte att hon ska fixa iordning sig hemma? Du kan ju boka för dig och två tärnor och om din kompis inte vill vara tärna är det ju bara att avboka.

Vad är det för planering som går åt skogen bara för att en tärna hoppar av? Jag förstår inte hur sex månaders planering går åt skogen som du skrev om en tärna hoppar av. Jag hade två tärnor på mitt bröllop och kan inte se att något skulle varit problematiskt om en hade hoppat av. Frisör/smink och tärnbukett går alltid att avboka.
    haha,förstår hur du menar. Känner man inte mig kan man aldrig förstå sig på hur jag menar. Mitt temperament är fruktansvärt (har dock lugnat sig med åren) men när något som jag gärna vill går snett blir det hela en känslomässig berg- och-dalbana. Överdrivet sagt, all planering går inte åt skogen, dock går allting känslomässigt åt skogen. Har dock efter två dagar lyckats lugna mig och jag funderar på att boka in för två tärnor och sedan hitta på något roligt med min vän och försöka se vad det är som tynger henne och känns jobbigt. Kanske ändrar hon sig om hon får vara med lite i vad som händer, annars är det ju lätt att avboka.
  • Cammee
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-10 15:07:28 följande:
    Jag förstår faktiskt inte heller varför sex månaders planering går upp i rök av en sådan sak. Om klänningarna var uppsydda, så skulle det möjligen kunna vara ett problem, men det verkar de ju inte vara.?

Visst är det tråkigt att hon inte vågar, men knappast tråkigare än att hon har förlorat sitt arbete. Att du skäller över henne i en sådan situation känns inte schysst. Var hennes vän om hon har det svårt! Du kanske tycker att hon kunde tänkt på det tidigare, men faktum är att arbetslöshet förändrar mycket i en människas livssituation. Självförtroendet kan också få sig en törn, inte bara inkomsten.
    Precis som ovanstående så undrar jag varför hon inte får göra sig i ordning hemma.? Att hennes upplägg inte duger kanske gör att hon upplever att du har väldigt höga krav på henne som hon inte orkar leva upp till just nu. Även om du har erbjudit dig att betala så kan det kännas jobbigt, dels för att hon kanske tycker bättre om att fixa i ordning sig själv och dels för att hon inte känner sig bekväm med att du betalar för henne. Jag hade hellre gjort mig i ordning själv än låtit en kompis betala för mina utgifter. Jag hade dessutom varit mer bekväm med att göra i ordning mig själv än att gå till en person som inte jag hade valt för att styla mig.

Ibland glömmer vi blivande brudar att inte alla andras liv kretsar kring våra bröllop. 

Du ska väl fortfarande gifta dig, eller hur?! Och vill du kan du fråga en annan vän om att vara tärna. Vill du inte det så går det bra det med. På vilket sätt omintetgör det här ett halvårs planering? 
    Så här är det, hade hon sagt något om sitt jobb hade jag förstått. Varför hon inte sa något innan förstår jag inte. Vi berättar alltid saker för varandra. men visst, hon skämdes kanske.
    Sen vill jag inte att hon gör det hemma för hon skulle isåfall fråga en annan kompis om hon ville fixa henne och och sminkar alltid extremt och jag vill faktiskt att båda mina tärnor ska ha ganska liknande frisyrer. Jag tycker om när det är matchande och vill inte att en har hela håret uppsatt och en har lockigt hår och halva uppsatt. typ. Därför vill jag att hon är med och gör det. Och eftersom det är jag som har stora krav på detta har jag inget emot att betala för det. Sen klänningen har jag sagt att de behöver inte vara likadana, bara det är inom samma färg. Och att jag gärna betalade hår och smink sa jag redan innan detta bråket och innan arbetslösheten o.s.v. Sen resten med att hela bröllopet och allt annat är förstört det är min dramatiska sida som visade sig en stund. Den visar sig ganska ofta när jag skriver så bry er in om allt det överdrivna ...
  • Cammee
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-11 12:12:00 följande:
    Men hon kanske inte var införstådd med att du hade så höga krav på konformitet. Jag har själv varit både tärna och näbb. Att ha likadana klänningar är ganska vanligt och att samtliga som ska bära klänningen har godkänt den känns därför rimligt. Jag tycker inte det är okej att man kör över sina tärnor och bestämmer åt dem.
    Hade någon bestämt att jag skulle ha en klänning som jag absolut inte skulle passa i så hade jag sagt ifrån. Och att någon skulle lägga sig i mitt smink hade aldrig ens förespeglat när jag blev tillfrågad om att vara tärna. Det hade jag inte varit bekväm med; Särskilt inte om det kostade pengar.
    Jag bestämmer verkligen inte över mina tärnor. Min syster ville absolut inte ha rosa och då sa jag att dom skulle slippa det. Jag har alltid älskat rosa och i min tanke så har nog mina tärnor alltid haft rosa. Dom ville inte ha långa klänningar och då sa jag okej till det med. Så nu blir det knälånga som dom vill. Kan förstå att det känns bättre då dom är unga. Egentligen har jag inte bestämt färg på tärnklänningarna heller så jag hade tänkt åka ut med dom någon dag och så skulle dom själv få kolla runt och ge förslag. Men denna tjejen sa att hon hade hittat en jätte fin blommig klänning och jag tycker att vem som än betalar måste man ändå få säga nej om det inte alls är okej enligt en själv.
    Sen med smink och hår. förstår inte vilken tjej som inte vill få det fixat (ni som inte vill har väl era anledningar) men det är ju det roligaste som finns. När man blir proffssminkad blir man ju vackrare än någonsin fast man egentligen inte ser tungt sminkad ut. Och jag vill inte att hon ska bli sminkad av en annan vän som hon tänkt för hon kommer sminka henne alldeles för mycket. All uppmärksamhet ska faktiskt inte gå till den ena tärnans smink som är för mycket. Sen kan man ju tycka vad man vill om det ...
  • Cammee
    FelizLane skrev 2011-01-11 12:59:01 följande:
    Okej, du blev besviken. Men nu har hon hoppat av, du kan liksom inte älta det i alla dagar. Du har ju ändå din syster med dig. Sen kan man ju faktiskt ha vänner som hjälper en utan att dom är med och står där framme. Jag förstår inte riktigt problemet. Måste du ha fler än en tärna eller vad?
    Nej jag kan inte älta det i dagar , och ja jag vill inte bara ha en tärna.
    Vissa vill ha enkelt bröllop och vissa vill det inte! som jag då. Har alltid velat ha ett stort bröllop och efterom jag har stor släkt har jag inte så mycket annat val heller så det passar ju bra. Min klänning är ganska stor och jag tycker att det är finare med fler tärnor när det andra är lite mer maffigt.
    Från början ville jag ha tre tärnor men min andra vän ville hellre sitta med sin sambo och njuta av bröllopet. men detta sa hon till mig direkt när jag frågade.
    Sen har jag ju fler vänner, men ingen som jag känner att wow, hon kan jag ha som tärna. och de som jag skulle kunna tänka mig är gravida och ska föda mellan maj och juli. Så det går inte heller så bra.

Sen kan du gärna tycka att jag verkar bestämma allt men så är inte fallet. För är man perfektionist och vill ha allt rätt efter minsta detalj så måste man faktiskt blanda sig, vare dig man egentligen vill eller inte.
  • Cammee
    Sebastiána skrev 2011-01-11 14:03:25 följande:
    Vill bara tillägga att jag har blivit proffssminkad två gånger. Det blev världens onaturliga pancake båda gångerna och jag kommer därför troligtvis att sminka mig själv på bröllopsdagen.
    Synd att du har haft så dåliga upplevelser. När jag har gjort det har det blivit helt otroligt resultat, och jag ser det lite som att bli bortskämd för en stund att få bli sminkad. Spenderar mycket tid på smink varje dag och tycker att det dks bli så skönt att slippa göra det själv på min bröllopsdag. Förstår dock ifall du vill göra det själv när du har dålig erfarenhet av proffssminkning.
  • Cammee
    Sebastiána skrev 2011-01-11 14:06:34 följande:
    Hur många marskalkar har ni? Blir det ojämna par kan t.ex två marskalkar gå bredvid varandra och så tärnan framför.
    Vi har bara en marskalk eftersom min m2b inte ville välja ut bland sina vänner. tänkte först ja tre tärnor och tre marskalkar , men det var ju tur att han bestämde sig för en för nu har jag ju bara en tärna. haha. Så det blir ju iallafall inte ojämnt. Sen ska min man och marskalken redan stå framme och jag ska gå in själv.
Svar på tråden Min tärna vill inte vara med längre - hela planeringen förstörd!!!