• Sebastiána

Inte svarta kläder, hur skriva?

Jag vill inte att någon bär helsvart på vårt bröllop. På vår bröllopshemsida har vi skrivit: "Vi ser gärna att ni inte väljer helt svart eller helt vit klädsel." Det gäller såklart både damer och herrar. Nu vet jag att min BM:s äldste son (19 år) precis har köpt en kostym, inte med tanke på bröllopet utan för att han resonerade som så att en kostym har man alltid användning för; det är bra att ha en kostym i garderoben. Han har inte varit så klädintresserad innan så jag och blev glad och höll med honom om att en kostym har man alltid användning för. Dessvärre har han köpt en svart kritstrecksrandig kostym. Han vill säkert ha den på bröllopet. Vad ska jag göra? Han har definitivt inte råd att köpa en ny kostym och om vi köper en till honom underkänner vi ju det köp han gjort och som han var så stolt över. Om vi låter honom ha kostymen, kan vi då kräva av andra gäster att de inte har svart?

• Svar på tråden Inte svarta kläder, hur skriva?
  • BrideBecks

Det där blev ju lite knivigt.... Har han nu köpt en kostym så går han nog inte och köper en till. Och risken finns ju att det är fler som bara har en svart kostym och inte känner för att köpa en ny kostym för ändamålet.
    Antingen får ni strunta i den klädkoden eller så får ni ge honom dispens och förklara att det är OK eftersom han nu redan köpt en kostym, om han nu planerar att använda den på ert bröllop.
    Min mans marskalk hade svart kostym, samt några fler på bröllopet och det tyckte jag inte var några problem. Hade en tjej däremot kommit i svart (eller vit) klänning hade jag reagerat på det och tyckt det varit opassande, men det hör ju till vanligt vett & etikett när man går på bröllop.

• Sebastiána
    BrideBecks skrev 2011-01-14 08:10:06 följande:
    Det där blev ju lite knivigt.... Har han nu köpt en kostym så går han nog inte och köper en till. Och risken finns ju att det är fler som bara har en svart kostym och inte känner för att köpa en ny kostym för ändamålet.
    Antingen får ni strunta i den klädkoden eller så får ni ge honom dispens och förklara att det är OK eftersom han nu redan köpt en kostym, om han nu planerar att använda den på ert bröllop.
    Min mans marskalk hade svart kostym, samt några fler på bröllopet och det tyckte jag inte var några problem. Hade en tjej däremot kommit i svart (eller vit) klänning hade jag reagerat på det och tyckt det varit opassande, men det hör ju till vanligt vett & etikett när man går på bröllop.
    Man ska inte ha svart kostym heller egentligen, med det stör mig mycket mer om någon har en svart klänning. Ska vi ändra och skriva något i stil med. "Vi ser gärna att damerna inte väljer helt svart eller helt vit klädsel." För herrarna har vi skrivit att kostymen kan vara mörk men även ljusare eftersom det är ett sommarbröllop.

????
  • Lysdioda

Har ni angivit nån mer klädkod i inbjudning typ kavaj eller nåt?

Rent krasst har ni valt nån form av klädkod som inte existrerar. Och ska man följa er instruktion ordagrant så är man ju inte helt klädd i svart om man har kritstreckrandig kostym med färgad eller vit skjorta och slips.

Och, för många herrar kan detta ställa till problem eftersom de allra flesta i första hand skaffar just en mörk kostym. Om ni däremot har nån form av tanke om att gäster ska komma i lite mer festbetonad vardagsklädsel (som inte heller är nån formell klädkod) så kan ju folk komma i blåjeans, gröna manchesterkjolar och annat som man redan har i garderoben...

Enligt Magdalena Ribbing, Vett och Etikett på DN så är det okej att ha en tredjedel vitt eller svart om man har annan färg till och klädseln är festbetonad.

Men, det beror ju lite på om vi har nån formell klädkod, hur ni brukar klä er på era andra fester i bekantskapskretsen hur utfallet blir.

• Sebastiána

Jodå. Den klädkod vi har valt existerar! Vi har valt klädkod Kavaj:

-------------------------------------------

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

-------------------------------------------

Mörk kostym är inte detsamma som svart kostym. Svart kostym är sorgklädsel och det ska man inte ha på bröllop. Jag har tidigare läst på en site för killar att man ska undvika kritstrecksrandigt vid festliga tillfällen (vet inte varför). Vi har valt att beskriva vad klädkoden innebär på vår bröllopssida, med lite andra ord än ovanstående.
  • Lysdioda

Där fick jag svar på min fråga om ni angivit någon formell klädkod - för det underlättar ju för svaret på din frågan, men framför allt för dina gäster.

Ja, men om det är så utförligt beskrivet så tror jag nog att de flesta gäster anstränger sig för att följa koden. ´

Eftersom det är en familjemedlem som du funderar över så är det kanske enklast att fråga honom om han tänkt ha sin snygga nya kostym på bröllopet och sen berätta vad klädkoden innebär, men säga att det är okej om han vill ha sin nya kostym eftersom den är ny (om det nu är okej för er båda som ska gifta sig) alterantivt erbjuda er att betala en kavaj i ljusare material.

Jag tror vi ska gifta oss samma datum som er, 4 juni, och jag tror många kommer ta av sig kavajen nånstans under middagen för att det blir varm. Man hoppas ju på bra väder!

• Sebastiána
    Lysdioda skrev 2011-01-14 09:15:02 följande:
    Jag tror vi ska gifta oss samma datum som er, 4 juni, och jag tror många kommer ta av sig kavajen nånstans under middagen för att det blir varm. Man hoppas ju på bra väder!
    Ja, man hoppas verkligen på bra väder! Jag hade egentligen velat gifta mig någon vecka tidigare. Det brukar vara så fint i slutet av maj. Jag har en känsla av att det brukar vara kallt och regnigt i början av juni, men jag hoppas att det bara är en ogrundad noja
  • 1700tal

Ska jag var helt ärlig så tror jag det är omöjligt att ha ett bröllop där klädkoden följs till 100%. Vi ska ha mörk kostym och vill inte heller någon ska komma i svart. Bland herrarna särskilt, damerna förutsätter man ju inte har svart på ett annat sätt. Det vet gemene man, liksom...

Men tror likaväl att en hel drös män kommer dyka upp i svarta kostymer på vårt bröllop och skulle aldrig drömma om att köpa en ny bara för att det anges så på inbjudan. För många är nog det generella "förbudet" med svarta kostymer på bröllop helt främmande...

• 1700tal

Eller gemene kvinna, rättare sagt...

• Midvinterflicka

Jag skulle vända på det och skriva " vi ser gärna att ni klär er festligt och färgglatt".

• Sebastiána

Som sagt, det gör mig inte lika mycket om herrarna dyker upp i svarta kostymer, men jag vill inte att någon kvinna kommer i svart klänning. Tyvärr vet inte alla våra gäster att det är olämpligt (det vet jag eftersom det förekommit svarta klänningar på några av gästernas egna bröllop och de har inte brytt sig) och därför vill jag meddela att vi inte önskar att kvinnorna klär sig i svart eller vitt.

Alltså: skulle det funka om vi skriver: "Vi ser gärna att damerna inte väljer helt svart eller helt vit klädsel." - och inte skriver något om herrarnas klädsel?

• Etheleglin

Vi har skrivit som så att traditionellt anses inte svart som en lämplig färg att bära på bröllop, men att det idag börjar förändras. Om någon vill bära svart så är det okej, men vi ser det så som en självklarhet att klädseln piggas upp med andra färger.

En kritstrecksrandig kostym har den fördelen att den inte upplevs så mörk, och om han kombinerar den med en slips i festlig färg plus kanske en skjorta i svag nyans istället för vitt (tänk ljust lila skjorta och mörkare lila slips) så kommer han verkligen glatt finklädd ut.

Det är ju lite enklare att köpa ny skjorta och slips än en hel kostym... 

• Etheleglin

Och jo, egentligen bör man inte bära kritstrecksrandigt eftersom det är en form av vardagskostym. Men det vet folk sällan idag.

Förresten; om ni skriver "kavaj" på inbjudan får ni vara beredda på att många inte vet vad det betyder och därför kommer dyka upp i udda kavaj och byxor. Om ni kan så inkludera förklaringen i informationsbladet så underlättar det för gästerna. 

• Stitch

Fast om det nu står i inbjudan att klädseln inte ska vara helt svart eller helt vit och killen kommer i svart kostym och annan färg på skjorta så är klädseln ju inte det ena eller det andra... Eller om en kvinna kommer i svart klänning med färgat band i midjan tex. Så tolkar jag helt klart er formulering.

• BlackWIngedAngel

En klädkod är ju egentligen bara ett stöd för gästerna i deras val av kläder och inget som brudparet egentligen får "bestämma". Är det så att man upplever att många gäster är osäkra på vad klädkoden innebär så kan man ju välja att skicka med en utförlig förklaring av koden.

• Liina86

Vi har skrivit såhär på vår hemsida men vi har inga problem med att gästerna har svart kostym. Mörk kostym inkluderar enligt etiketten svart kostym och det är bara sorgklädsel om det bärs tillsammans med vit eller svart slips 

Klädkoden för dagen är kavaj.

För herrarna innebär detta mörk eller ljus kostym, ljus skjorta och slips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

För damerna är en finare klänning, byxdress eller kjol passande. Kjollängden ska inte vara kortkort men inte heller hellång. Gärna ljusa sommarfärger eller enligt bröllopets färgtema, i detta fall mörklila. Färger som ska undvikas är helvitt och helsvart.

Då vigseln är tänkt att vara utomhus på en gräsmatta om vädret tillåter kan det vara något att tänka på, kanske speciellt när det gäller damernas skoval.

• Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-01-14 12:26:39 följande:
    Förresten; om ni skriver "kavaj" på inbjudan får ni vara beredda på att många inte vet vad det betyder och därför kommer dyka upp i udda kavaj och byxor. Om ni kan så inkludera förklaringen i informationsbladet så underlättar det för gästerna. 
    Precis, och just därför förklarar vi var klädsel kavaj innebär på vår bröllopshemsida - alltså att det innebär hel kostym (de flesta av våra gäster vet det ändå men kanske inte alla).
    Stitch skrev 2011-01-14 12:50:53 följande:

Fast om det nu står i inbjudan att klädseln inte ska vara helt svart eller helt vit och killen kommer i svart kostym och annan färg på skjorta så är klädseln ju inte det ena eller det andra... Eller om en kvinna kommer i svart klänning med färgat band i midjan tex. Så tolkar jag helt klart er formulering.

Det var nog bästa tipset. Vi ber honom ta på sig en färgad skjorta. Jag vet att han har en ljusblå. Blir superbra... och så kan han låna en matschande slips av pappsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-14 13:24:02 följande:
    En klädkod är ju egentligen bara ett stöd för gästerna i deras val av kläder och inget som brudparet egentligen får "bestämma". Är det så att man upplever att många gäster är osäkra på vad klädkoden innebär så kan man ju välja att skicka med en utförlig förklaring av koden.
    Vilket vi ju gjort. Jag dör inte om någon kommer i svart klänning, men många idag fattar inte att det ses som olämpligt. Jag tror faktiskt inte att någon av mina kvinnliga gäster kommer att klä sig i svart, men jag har varit på bröllop där folk haft både svart och jeans.
    Midvinterflicka skrev 2011-01-14 10:24:48 följande:
    Jag skulle vända på det och skriva " vi ser gärna att ni klär er festligt och färgglatt".
    Fast de behöver inte klä sig färgglatt. Ljusbeige och grått/silver funkar ju
  • ClaraH

Vi har lite av samma problem, fast i och för sig tycker jag inte att det är ett problem.. Vi har klädkod Kavaj, men eftersom svart är en modefärg på kostym vet jag att flera unga kommer att ha det, och jag tycker inte att det är viktigt. Däremot så hade jag nog inte gärna sett helvit eller helsvart klänning.Men det skriver vi inte om utan det förutsätter jag att man vet om.

• Syrinx
    ClaraH skrev 2011-01-14 23:31:57 följande:
    Vi har lite av samma problem, fast i och för sig tycker jag inte att det är ett problem.. Vi har klädkod Kavaj, men eftersom svart är en modefärg på kostym vet jag att flera unga kommer att ha det, och jag tycker inte att det är viktigt. Däremot så hade jag nog inte gärna sett helvit eller helsvart klänning.Men det skriver vi inte om utan det förutsätter jag att man vet om.
    Ja, och jag har läst hos M Ribbing att även om svart kostym förr inte var accepterat annat än till begravningar, så har det blivit så vanligt i.o.m. att det är en modefärg att man idag får acceptera det. Fast jag håller med om att det ser mycket festligare ut med t ex grå kostym! Jag tror att man får ta att vissa manliga gäster kommer i svart kostym - så länge de inte har svart eller vit slips iallafall! Förvånad 
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-01-14 14:13:40 följande:
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-14 13:24:02 följande:
    Vilket vi ju gjort. Jag dör inte om någon kommer i svart klänning, men många idag fattar inte att det ses som olämpligt. Jag tror faktiskt inte att någon av mina kvinnliga gäster kommer att klä sig i svart, men jag har varit på bröllop där folk haft både svart och jeans.
    Jo, men då har man ju gjort vad man kan, menar jag. Sedan är det väl bara att låta det bli vad det blir?
Svar på tråden Inte svarta kläder, hur skriva?