• Sebastiána

Inte svarta kläder, hur skriva?

Jag vill inte att någon bär helsvart på vårt bröllop. På vår bröllopshemsida har vi skrivit: "Vi ser gärna att ni inte väljer helt svart eller helt vit klädsel." Det gäller såklart både damer och herrar. Nu vet jag att min BM:s äldste son (19 år) precis har köpt en kostym, inte med tanke på bröllopet utan för att han resonerade som så att en kostym har man alltid användning för; det är bra att ha en kostym i garderoben. Han har inte varit så klädintresserad innan så jag och blev glad och höll med honom om att en kostym har man alltid användning för. Dessvärre har han köpt en svart kritstrecksrandig kostym. Han vill säkert ha den på bröllopet. Vad ska jag göra? Han har definitivt inte råd att köpa en ny kostym och om vi köper en till honom underkänner vi ju det köp han gjort och som han var så stolt över. Om vi låter honom ha kostymen, kan vi då kräva av andra gäster att de inte har svart?

• Svar på tråden Inte svarta kläder, hur skriva?
  • Sebastiána
    BrideBecks skrev 2011-01-14 08:10:06 följande:
    Det där blev ju lite knivigt.... Har han nu köpt en kostym så går han nog inte och köper en till. Och risken finns ju att det är fler som bara har en svart kostym och inte känner för att köpa en ny kostym för ändamålet.
    Antingen får ni strunta i den klädkoden eller så får ni ge honom dispens och förklara att det är OK eftersom han nu redan köpt en kostym, om han nu planerar att använda den på ert bröllop.
    Min mans marskalk hade svart kostym, samt några fler på bröllopet och det tyckte jag inte var några problem. Hade en tjej däremot kommit i svart (eller vit) klänning hade jag reagerat på det och tyckt det varit opassande, men det hör ju till vanligt vett & etikett när man går på bröllop.
    Man ska inte ha svart kostym heller egentligen, med det stör mig mycket mer om någon har en svart klänning. Ska vi ändra och skriva något i stil med. "Vi ser gärna att damerna inte väljer helt svart eller helt vit klädsel." För herrarna har vi skrivit att kostymen kan vara mörk men även ljusare eftersom det är ett sommarbröllop.

????
  • Sebastiána

Jodå. Den klädkod vi har valt existerar! Vi har valt klädkod Kavaj:

-------------------------------------------

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

-------------------------------------------

Mörk kostym är inte detsamma som svart kostym. Svart kostym är sorgklädsel och det ska man inte ha på bröllop. Jag har tidigare läst på en site för killar att man ska undvika kritstrecksrandigt vid festliga tillfällen (vet inte varför). Vi har valt att beskriva vad klädkoden innebär på vår bröllopssida, med lite andra ord än ovanstående.
  • Sebastiána
    Lysdioda skrev 2011-01-14 09:15:02 följande:
    Jag tror vi ska gifta oss samma datum som er, 4 juni, och jag tror många kommer ta av sig kavajen nånstans under middagen för att det blir varm. Man hoppas ju på bra väder!
    Ja, man hoppas verkligen på bra väder! Jag hade egentligen velat gifta mig någon vecka tidigare. Det brukar vara så fint i slutet av maj. Jag har en känsla av att det brukar vara kallt och regnigt i början av juni, men jag hoppas att det bara är en ogrundad noja
  • Sebastiána

Som sagt, det gör mig inte lika mycket om herrarna dyker upp i svarta kostymer, men jag vill inte att någon kvinna kommer i svart klänning. Tyvärr vet inte alla våra gäster att det är olämpligt (det vet jag eftersom det förekommit svarta klänningar på några av gästernas egna bröllop och de har inte brytt sig) och därför vill jag meddela att vi inte önskar att kvinnorna klär sig i svart eller vitt.

Alltså: skulle det funka om vi skriver: "Vi ser gärna att damerna inte väljer helt svart eller helt vit klädsel." - och inte skriver något om herrarnas klädsel?

• Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-01-14 12:26:39 följande:
    Förresten; om ni skriver "kavaj" på inbjudan får ni vara beredda på att många inte vet vad det betyder och därför kommer dyka upp i udda kavaj och byxor. Om ni kan så inkludera förklaringen i informationsbladet så underlättar det för gästerna. 
    Precis, och just därför förklarar vi var klädsel kavaj innebär på vår bröllopshemsida - alltså att det innebär hel kostym (de flesta av våra gäster vet det ändå men kanske inte alla).
    Stitch skrev 2011-01-14 12:50:53 följande:

Fast om det nu står i inbjudan att klädseln inte ska vara helt svart eller helt vit och killen kommer i svart kostym och annan färg på skjorta så är klädseln ju inte det ena eller det andra... Eller om en kvinna kommer i svart klänning med färgat band i midjan tex. Så tolkar jag helt klart er formulering.

Det var nog bästa tipset. Vi ber honom ta på sig en färgad skjorta. Jag vet att han har en ljusblå. Blir superbra... och så kan han låna en matschande slips av pappsen
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-14 13:24:02 följande:
    En klädkod är ju egentligen bara ett stöd för gästerna i deras val av kläder och inget som brudparet egentligen får "bestämma". Är det så att man upplever att många gäster är osäkra på vad klädkoden innebär så kan man ju välja att skicka med en utförlig förklaring av koden.
    Vilket vi ju gjort. Jag dör inte om någon kommer i svart klänning, men många idag fattar inte att det ses som olämpligt. Jag tror faktiskt inte att någon av mina kvinnliga gäster kommer att klä sig i svart, men jag har varit på bröllop där folk haft både svart och jeans.
    Midvinterflicka skrev 2011-01-14 10:24:48 följande:
    Jag skulle vända på det och skriva " vi ser gärna att ni klär er festligt och färgglatt".
    Fast de behöver inte klä sig färgglatt. Ljusbeige och grått/silver funkar ju
Svar på tråden Inte svarta kläder, hur skriva?