Ta hans efternamn som mellannamn?
Jag har också läst allt om detta, grubblat och funderat och nu kommit på att jag ska behålla mitt (något ovanliga) efternamn och ta hans (rätt vanliga/alldagliga, men ändå ett släktnamn som betyder mycket för honom och som han skaffat ett eget vapen till!) efternamn som mellannamn för att ändå visa min goda vilja.
På så vis behåller jag min identitet (under vilken jag också är känd i min bransch) men visar ändå att vi hör ihop.
Våra efternamn är båda enstaviga och låter inte jättebra ihop (jag tycker det blir finast med två namn om de har olika antal stavelser). Men det blir ändå bättre med mitt namn sist än vice versa.
I och med att jag behåller mitt namn som efternamn (och inte tar det som mellannamn) kan jag också föra det vidare till eventuella barn, även om de får ta det som enbart mellannamn. (M2B är så konservativ att han inte kan tänka sig att barn får ärva moderns namn, oavsett vilket det är.)
Men nu undrar jag: vet någon om man kan ha TVÅ mellannamn? Funderar också på att lägga till ett -dotternamn när jag ändå håller på och ändrar...
Mitt namn skulle alltså bli ganska långt:
Förnamn Tilltalsnamn XXXXdotter [Makens efternamn] [Mitt efternamn]
Skönt ändå att efternamnen är så korta...