Inlägg från: Hotlena |Visa alla inlägg
  • Hotlena

bröllop år 2013, någon?

Här blir det oxå bröllop 2013! =) Den 7e mars är det tänkt, men det är inte 100% spikat ännu. 
    Vi har inte planerat så jättemycket men har en del idéer, jag har hittat en superfin klänning och sparat en bild på den så ska jag kolla om man kan hyra något i den stilen. Den jag hittade var endast till salu, men rent ekonomiskt känns det bättre att hyra.

Wow, mycket imponerad MeahJ att du haft en klänning i garderoben i 6 år! Har du samma karl nu som då? ;) Kan tänka mig att det kan skrämma bort några stycken om man är singel och har den i garderoben, ;P

Vi är dock överrens om många stora saker, min mb och jag, bland annat vill vi ha ett barnfritt bröllop som inte är i kyrkan (ska försöka hitta nån fin lokal/plats), maten och spriten ska vara gratis för alla gäster och budgeten ligger på 40 000:-
    Det är endast pga pengarna som vi väntar till 2013, hade gärna gjort det i år! =) 

• Hotlena
    MeahJ skrev 2011-03-22 18:26:17 följande:
    Hehehe, ja det är samma älskling då som nu Skrattande Vi firar 10 tillsammans iår.
    Han blev lite "orolig" när jag köpte klänning, men jag sa att han inte skulle ha någon press när det gäller bröllop.
    Och det kan man lugnt säga att ha inte haft med tanke på att klänningen hat hängt i garderoben i 7 år innan den blir använd Flört
    Ja dom är ju så lättskrämde dom små liven Flört Men det var ju bra att du kunde lugna honom. 
    Grattis till 10 år tillsammans! Det är inte pjåkigt! Hoppas ni får många många fler fina år tillsammans!
    Själv är vi snart uppe i 2, haha, men är det rätt så är det rätt! =) 
  • Hotlena

Jag ska inte säga att vi planerar så mycket egentligen, jag sitter mest här och får idéer =) Men det är inte så dumt det heller. Vi har inte bokat lokal men har en i tanken, den går på ca 1800/dag tror jag och det blir väl att hyra två dar i så fall så man hinner med allt.
    Jag har ett litet block där jag skriver ner intressanta saker som dyker upp men det är ännu så länge kvar så det är svårt att säga. Plus att nu är det mest hus som är på tapeterna :P Har kollat ett idag som vi kanske slår till på!
    Hur långt har du/ni kommit i planeringen? 

• Hotlena
    Anna Maria skrev 2011-05-26 08:19:06 följande:
    Jag hoppas med här, för oss lutar det också mot bröllop 2013. Har varit tillsammans i snart 2 år och förlovade oss för drygt en månad sen. År 2013 är jag 25 år och min fästman 30, och den våren har jag precis tagit min masterexamen så vi tyckte det skulle bli perfekt att gifta oss i mitten/slutet av juni. Känns så långt kvar bara, egentligen skulle jag vilja gifta mig redan nästa år! Samtidigt så är det också skönt att ha tid på sig att både spara och planera. Har en del saker klara redan, bland annat klänningen som är inhandlad samt lite accessoarer (även vigselring då jag köpte den ihop med förlovningsringen) med mera. Vi har även bestämt vigselplats och kanske även lokal. Känns jättekul! Skrattande
    A & S
    Oj då har du ju hunnit med en del av de stora sakerna ju! :O Klänning och ring klart, det är inte illa. 
    Jag känner oxå att jag skulle vilja gifta mig nu! Jag vill inte alls egentligen vänta i två år =/ Men det är ju pengar som bestämmer sånt tyvärr, för jag vill inte bara gå upp på statshuset och skriva på nå papper, jag vill ha fest! =)
    Dock kommer vi nog få kompromissa en hel del med festen, om inte jag börjar få en bättre lön snart...
    Ju mer jag tänker på det ju mer är jag villig att kompromissa, bara det blir av nån gång! ;P 
  • Hotlena
    Mace skrev 2011-05-26 17:22:32 följande:
    Naturligtvis skall man inte ha ett bröllop man inte trivs med, men det verkar lite vådligt att spara i två år och bränna pengarna på ett bröllop? SÅ viktigt är det inte med rätt mat och rätt dekorationer och allting sådant för gästerna, för det kommer ändå vara ni som minns det bäst. Varför inte försöka hitta en gammal lada någonstans, ställa upp ett gäng grillar, utse ett par grillmästare och fylla golvet med filtar (eller ännu hellre halmbalar om man kan få tag i det) och sen lägga lite krut på bra musik?  

Så kan ni ju ställa till med ett finkalas senare istället när ekonomin har blivit lite bättre? 
    Ja du har en poäng. Jag har tänkt en hel del på det där. Det är ju egentligen bara vi som kommer bry oss om detaljerna. Jag tror gästerna nöjer sig med god mat och dryck och en plats att fira. Sen kanske vi får lov att ta en kuvertavgift ändå, även fast jag varit emot det =/ Min bm tycker dock att det är helt okej, men då ska det i så fall vara en liten avgift, vi är inte bara fattiga själva, vi har fattiga vänner oxå, så nå 250-300kr blir det inte. Då kommer det bli att folk inte kan komma för att dom inte har råd. Det är sant.
    Men en catering lär det bli, jag vill inte själv eller tvinga någon vän eller släkting gorma med mat i flera timmar. Men vad vet jag, jag har ju avvikit i stort sett helt från den första planen :P Är dock helt övertygad att det blir en minnesvärd dag hur vi än löser våra problem. =)
    Bra musik kommer vi att ha, min svärfar har ett jättebra coverband som kör gamla godingar som kommer spela! =) 
  • Hotlena

MeahJ: Är ganska mycket inne på samma spår som dig. =) Vi bjuder ca 60 (å då tycker jag att vi har sållat :P) och det handlar inte om några 100 000:-. Vi har grovt räknat med 40 000 i kostnad å blir det en kuvert avgift på 150/pers så har vi ju igen 9000, så ca 30 000:-
    Dock får vi se om det håller eller om vi måste skära ner på något. Längre än två år vill jag inte att det ska ta.
    Vi är oxå helt överrens om att det ska vara barnfritt. Jag tycker inte det passar sig med barn på en fest, i alla fall inte en sån fest som jag vet det kommer bli med vår släkt och vänner ;P

Jag skulle inte vilja gifta mig i hemlighet då jag tror att min svärmor aldrig skulle förlåta oss för det ;) Eller så klart inte bara därför. Jag vill fira med våra familjer och jag vet att dom skulle vilja fira med oss. Men det är ju ett sätt att spara på utgifterna. hehe

Min halvsvåger gifter sig till hösten så vi får i alla fall gå på ett bröllop snart! =D 

• Hotlena

Schmock: Välkommen hit! =)
    Så vad har ni tänkt för ringar då? Silver, guld, stål? Vi köpte silver så båda ringarna med gravyr gick på 1700:- =) Men vi är såå nöjda med dom! vi hade inte heller särskilt bra ekonomi när vi bestämde oss för förlovning och bröllop, och det har vi verkligen inte nu heller. Jag har ett litet företag så jag får knappt ut nån lön =/ Men vi har bestämt att det ska gå ändå. 

Har ni funderat över någon budget? Hur ni ska göra med mat/dryck kuvertavgift och sånt?
    Berätta gärna, det är så kul att höra andras idéer =)

• Hotlena

Hej Maiia81 =)
    Det går lite upp och ner det där med hur stort och pampigt det ska vara. Vi ville först ha ett litet och enkelt, sen ett större och pampigare och nu är vi inne på ett enkelt igen =) Framför allt för att vi vill kunna genomföra det inom två år och inte behöva vänta ännu längre.
    Så vad har ni för budget? Hur många gäster? Kyrkligt eller borgerligt? Berätta berätta! =)

Jag tror inte det är nå svårt att få m2b att gå med på färgtema, de brukar inte vilja vara så engagerade :P Fast det är ju från person till person så klart. Jag skulle få göra nästan vad som helst (om det håller budgeten då) utan att han sku ha en åsikt, men sen kommer han superbestämd med vissa saker. Han vill absolut ha en bröllopstårta med en döskalle på tex. :P (han är hårdrockare) å nu när vi funderar på att skippa tårtan helt så är han superbesviken så han vill ha en bakelse med en döskalle på istället... tror jag måste fixa han nåt sånt ;P 

• Hotlena

Schmock: klänningen var jättefin! Å då förstår jag hur du menar med ärmar. =) Själv vill jag ha utan ärm, men det får absolut inte vara tub. jag gillar Pinks klänning jättemycket.

fast kanske inte med riktigt lika mycket urringning ;P

Ja det känns verkligen långt bort men jag tycker tiden har gått jättefort sen vi förlovade oss så det skulle inte förvåna mig om det bli stressigt i slutändan ändå... Vi kommer ha vinter/vår bröllop. Början av Mars i norrland så det kommer vara rätt kallt. Så jag kanske måste kolla efter nån snygg bolero att ha ändå. 
    Ska du köpa eller hyra klänning?

Jag tänkte oxå ha nå stenar i min vigselring, fast det beror ju på hur ekonomin ser ut egentligen. Våra förlovningsringar är som sagt i silver och har gravyr både i och på, på står det "Du ja" och det är något vi säger till varandra väldigt ofta. Så dom blev personliga och jag älskar dom! =)

• Hotlena
    Jag skulle vilja vara här:
    www.sjostugankolmarden.se/index.php
    men har inte vågat ringa och fråga vad det skulle kosta att ha sitt bröllop där. Isf känner M2b kocken där så vi kankse skulle kunna få ett skapligt pris.
    Vi vill iaf vara på ett ställe där man både kan ha själva vigseln och festen (vi ska alltså ha borgerlig vigsel).
    Men det borde väl inte vara nåt problem att ringa och fråga vad det kostar om ni dessutom känner någon där? Eller är du rädd för vad svaret ska bli?
    Det var verkligen fint så jag kan tänka mig att det kostar därefter...

Tycker absolut att du ska kolla runt nu när det finns så mycket studentklänningar på marknaden! =) Ja huvudsaken är att du känner dig vacker. Det är ingen som kan bestämma att du ska ha en askungenklänning. Jag vill gärna ha en maffig klänning men är samtidigt lite orolig att jag ska känna mig för prinsessig, vilket inte passar min personlighet alls. Men fan, man gifter sig ju bara en gång, man kanske får passa på ;P

grillbuffé tror jag kan bli en riktigt höjdare! Hade vi haft sommarbröllop hade vi nog funderat på det. Men det blir lite kallt att stå ute och grilla i början av mars :P 
  • Hotlena
    MeahJ skrev 2011-06-07 16:24:35 följande:
    Ja det är verkligen inte lätt att planera, så mycket man måste tänka på.
    Men jag har iallafall hittat vilken brudbukett jag vill ha.
    Samma som denna fast jag vill ha gula rosor istället för gröna Glad

Den var verkligen fin! =)
    Jag vet inte om jag ska ha någon brudbukett alls... men samtidigt så känns det som att man vill ju kanske hålla i nåt. blir det inte lite naket annars? Var ska man göra av händerna?
  • Hotlena

Mitt bröllopsplanerande har legat lite på is nu ett tag. Det har varit mycket husande och hundande som stått ivägen. Men inget har egentligen gått som vi velat så nu är jag tillbaka på bröllop igen :P
    Vi var på bröllop förra helgen så då började ju tankarna rulla så klart. =) En sak har ändrats helt. Vi kommer ha en kuvertavgift. Jag har varit emot det ända från början men jag har nu insett att om det ska bli nåt bröllop så måste vi helt enkelt köra på det. Vi har inte råd annars. Det var 250:- kuvertavgift på bröllopet vi var på nu och det var inga problem alls att betala det. Man får ju rätt mycket för pengarna (mat, dryck, fika, underhållning mm).
    Men jag har förstått vars mitt motstånd till kuvertavgift kommer ifrån när jag pratade med min mamma. Hon tycker det är ett modern påhitt och fjanterier, nåt som det aldrig nånsin var tal om på hennes tid. :P Så jag har nog snappat upp hennes åsikt nånstans på vägen. Inte för att jag tycker det är fel när andra har det men jag har verkligen inte velat ha det själv. Men nu får det bli som det blir.

Planeringen är on! =D 

Svar på tråden bröllop år 2013, någon?