Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Skillnaden är väl dekorationen... och kanske att man själv bestämmer exakt vad det ska vara för fyllning.

Vi kommer att välja en tårta från konditoriets ordinarie sortiment - den tårta vi gillar bäst - och sätta dit bröllopsdekorationer som jag ska göra själv. Det blir då 26:-/bit istället för 50:-/bit!

• Sebastiána
    turbovampyria skrev 2011-01-16 19:29:56 följande:
    Jag tror det är skillnad på arbetet de lägger ner. Det brukar också innehålla lite annorlunda innehåll mot vad man kan få i en vanlig tårta. Sedan är det också dekorationerna som tar tid. Jag tror att hyrning av ställning också ingår i priset.

Däremot kan man ju som ovanstående köpa vanliga och dekorera själva.  Fast jag tror inte jag skulle vilja göra detta eftersom det kan ta tid och är svårt att göra exempelvis marsipanblommor.
    Konditoriet vi ska köpa från lånar ut ställning om man köper flera tårtor hos dem.
  • Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-01-16 21:25:52 följande:
    Utseendet. Och till viss del innehållet.

Vi betalar för att få en tårta som vi tycker är fantastiskt vacker. Klädd i matt marcipan (tycker att det är fult när man ser att de glänser) och god som en dröm, samma bagare som kronprinsessans tårta. Har handlat mycket där förut och sedan hade de finast tårtor. Fyllningen väljer vi själva sedan.

Funderade på budgetalternativ först, men nej - vi vill ha en riktigt vacker tårta. Plus att vi inte gillar "tårta" så det var viktigt med moussefyllning och annan kakbotten än gammal degig sockerkaksbotten. 

Den är något dyrare än de vanliga tårtorna där, men inte mycket faktiskt. Plus att tårtställning ingår och det hade vi ju annars behövt köpa eller hyra då stället vi är på inte har någon egen. 
    Vi gillar inte heller "tårtiga" tårtor och degig sockerkaksbotten. Inte gillar vi princesstårta heller. Därför ska vi beställa en med browniebotten och hallonmoussa bl.a. Den kommer att kosta c.a 26:-/bit. Då är den inte bröllopsdekorerad utan bara som den är (rosa) med färsk frukt på. Jag ska göra ett brudpar själv att sätta längst upp.
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-16 20:49:52 följande:

" target="_blank">

Priset gånger fyra ungefär. ;)
    Det kanske inte vara ett så seriöst och givande svar, men det ligger en hel del sanning bakom den där sketchen. 
    Ja det gör det faktiskt. Jag frågade i ett konditori som har goda franska tårtor hur mycket deras tårtor kostade och att jag ville köpa några tårtor till ett bröllop. Fick svaret att jag fick beställa tid och att bröllopstårtorna kostade typ 50:- biten... men jag ville ju inte köpa en bröllopatårta uten en vanlig tårta ur deras ordinarie sortiment ... att ha som tårta på vårt bröllop. Jag frågade igen några veckor senare via mail utan att nämna ordet bröllop och då var priset 25:-/bit. Visst, det ingår väl konsultation osv i det dyrare priset, men vi visste ju vilka tårtor vi var intresserade av.
  • Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-01-17 13:19:37 följande:
    Och jag tycker att det inte finns en enda som inte är degig. Just därför kör vi på mousse.

Tycker du verkligen det? Min syster jobbar i USA med att göra bröllopstårtor (och andra tårtor). Hon har bara hållit på i två år och jag tycker verkligen att det syns skillnad mellan hennes och de som har hållit på längre. Likaså glänser prinsesstårtor på ett väldigt osnyggt sätt om man köper de på Maxi jämfört med hos ett riktigt bageri.

Och om man har budgeterat för att lägga 2000-3000:- på tårtan, vad gör det? Man får det man vill ha. För somliga är tårtan viktig, för andra inte. För oss (två studenter med barn, som jobbat innan studierna) är det inga problem att lägga den summan, det är bara att låta bli att köpa nya vinterskor ett år så har det gått på ett ut. Vi väljer hellre det och att vi sedan kan säga att vi fick bröllopet precis som vi vill ha. Köpa nytt hus kommer vi ändå kunna göra om något år.
    Vi har hoppat över både vinterkängor och sommarkappa och använder pengarna till fotograf och liveband

Skämt åsido. Klart man prioriterar olika. Vi vet att den här hallontårtan är god. Vi tycker inte att det är värt pengarna att betala det dubbla bara för att få den bröllopsdekorerad.
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?