Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Vi ska köpa prinsesstårtor på city gross - har smakat dom och dom är jättegoda :) mumms.
    Dom ska vara vita och vi får dom för 11kr/bit
    Skitbilligt!
    Kanske beror på att min toastmadame jobbar där och får lite rabatt med.
    Men i vilket fall, vi ska ha ett band av choklad längst ner på varje tårta och sen fylla på med MASSA praliner i olika chokladfärger och mönster:)

Detta kommer inte ta jättemycket tid!

Och vill ni köpa vanliga tårtor så kan ni ju köpa marsipanrosor för sig - jag kan garantera att det ändå blir billigare än en så kallad bröllopstårta :)

• Emblas Mamma
    Future Mrs S skrev 2011-01-16 19:51:47 följande:
    ett band av choklad? tell me more!!!! :D
    haha Jag VET faktiskt inte ännu :D

men jag vill ha ett litet band längst ner på tårtorna i brunt - jag vill att de ska vara i choklad och inte bara ett sidenband eller så..!
    Och eftersom tårtorna görs på ett slags bageri så tänkte jag att dom kanske kunde fixa det på något sätt ;)

Jag ska åka och prata med dom i början av Mars och se vad dom säger :D kanske omöjligt men man kan ju alltid kolla :P
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-16 21:25:52 följande:
    Utseendet. Och till viss del innehållet.

Vi betalar för att få en tårta som vi tycker är fantastiskt vacker. Klädd i matt marcipan (tycker att det är fult när man ser att de glänser) och god som en dröm, samma bagare som kronprinsessans tårta. Har handlat mycket där förut och sedan hade de finast tårtor. Fyllningen väljer vi själva sedan.

Funderade på budgetalternativ först, men nej - vi vill ha en riktigt vacker tårta. Plus att vi inte gillar "tårta" så det var viktigt med moussefyllning och annan kakbotten än gammal degig sockerkaksbotten. 

Den är något dyrare än de vanliga tårtorna där, men inte mycket faktiskt. Plus att tårtställning ingår och det hade vi ju annars behövt köpa eller hyra då stället vi är på inte har någon egen. 
    ville bara påpeka att jag aldrig varit med om att få en tårta med gammal degig sockerkaka ;)

Sen kan jag bara påpeka att jag sett så många vackra tårtor som är hemmagjorda som man absolut inte kan tro att dom är gjorda hemma.

Är man bara duktig så kan man få till det otroliga! Man behöver inte betala 2000kr på en tårta för att den ska vara fin! Den kan vara jättefin ändå! :D
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-16 20:49:52 följande:

" target="_blank">

Priset gånger fyra ungefär. ;)
    Det kanske inte vara ett så seriöst och givande svar, men det ligger en hel del sanning bakom den där sketchen. 
    hahah PRECIS! ;)
    den var jättebra!
  • Emblas Mamma

Ja jag ser ingen skillnad:) synd st du gör det! Jag upplever många som bakar fint - men kan inte du så är det ju bäst du köper :) jag kan ju påpeka att hos oss där v bor så ÄR det bageriet i staden som bakar tårtorna som sen säljs på maxi, dom är lika fina som vilken tårta som helst och jag har ALDRIG någonsin sett en glänsande marsipantårta ;) Vi kommer också ha en matt, ska ta kort då tiden vä kommer så kan ni se att den minsann kommer vara vacker oc inte degig ;)

• Emblas Mamma
    sacki79 skrev 2011-01-17 17:22:57 följande:
    Alla marsipantårtor börjag svettas efter ett tag (blir glansiga). Hur fort detta sker beror bara på om det är sommar och fuktig luft eller om det är vinter och tort, hur länge den står framme och om den är fodrad med grädde eller en smörkräm... Så enkelt är det. Alla marsipantårtor blir alltså glansiga om de inte äts upp inom inte allt för lång tid. Så ni som aldrig sett "svettiga" marsipantårtor har nog bara glufsat i er den innan den hunnit komma till det stadiet Glad
    Vad bra att vi fått det uppklarat , då vet vi ju att såkallade "bröllopstårtor" också kan svettas ;)

Och ja, jag har inte sett en sån tårta och då har den ändå stått i kylen hemma flera timmar och ändå inte "svettats"
    så vi har kanske bra kvalité ändå:)
    det är inte bara riktiga bröllopstårtor som "måste" vara bäst i allt ;)
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-01-17 16:31:05 följande:
    Vi har hoppat över både vinterkängor och sommarkappa och använder pengarna till fotograf och liveband

Skämt åsido. Klart man prioriterar olika. Vi vet att den här hallontårtan är god. Vi tycker inte att det är värt pengarna att betala det dubbla bara för att få den bröllopsdekorerad.
    Ja det är bra vi prioriterar olika - man KAN faktiskt inte ha råd med allt!
    that's life!

JAg lägger hur mycket som helst på mitt bröllop men jag ÄLSKAR marsipantårta - då gör det väl inget om jag använder det som bröllopstårta? För som du säger så tar vi ju det vi tycker om!

Själv var jag på ett bröllop där dom lagt ut flera tusen på en tårta och det var tamejfan något av det vidrigaste jag smakat. Tyvärr var det kanske inte min grej - och då säger jag inte heller att ALLA dyra bröllopstårtor är äckliga för det. Jag säger bara att dom behöver inte vara goda bara för att dom är fina..

Allså, vi älskar marsipantårta och kommer ha det! Alltså slipper vi lägga 3000 på en tårta vi INTE vill ha. Kan istället lägga det på en ÄNNU lyxigare bröllopsresa eller liknande ;)
    Men jag tycker inte alls den är degig för det.

Sen tycker jag synd om alla som verkligen är duktiga och anstränger sig att baka själva - och någon kommer med en nedlåtande kommentar om att deras tårtor skulel vara degiga och mindre fina!
    Hur kan man veta de innan man sett och smakat tårtan i fråga?
    Jag säger bara att många är otroligt duktiga och kan lägga både tid och energi och få fantastiska tårtor!

Tårtorna på konditoriet är ju faktiskt inte maskingjorda heller - ni får ursäka, ni gör ett TOPPENjobb, men det finns ett fåtal där ute som faktiskt kan göra jobbet minst lika bra som ni:)
    inte alla men några!
    det får man leva med :)
  • Emblas Mamma

Ja jag har aldrig behövt köpa tårta mer än ett halvt dyn innan. Frågan är om marsipanen är en super exklusiv kvalité på bageri eller likadan som vanlig marsipan också gjord på bageri!?! Är det olika marsipan sorter?! För att man betalar flera tusen mer då är det en annan sort? Eller?

• Emblas Mamma
    sacki79 skrev 2011-01-17 20:08:42 följande:
    jo fast vi pratar minst ett dygn här alltså, inte några timmar... men jaja, ni kanske har nån super "kvalle" på marsipanen ni använder som absolut inte kan börja "svettas" Sälj den vidare till konditorier, jag lovar dig att den kommer att göra succé... =)
    Jo som sagt: BRÖLLOPSTÅRTEMARSIPAN är väl PRECIS samma marsipan som vanlig marsipan om man köper en bröllopstårta I marsipan eller en VANLIG tårta I marsipan på exkat samma bageri?

Jag frågade efter meningen med att betala flera tusen på en tårta som ändå kommer "svettas" som ni säger när jag lika gärna kan beställa en vanlig?
  • Emblas Mamma

Konstigt att ingen mer här är upprörd över att "en viss person" bojkottar era tårtor - ni som bakar själva (jag gör dock inte det)

Tycker det är konstigt att ni nte vill försvara er? Tycker ni att ni är äckliga och ofina och att era tårtor är degiga?
    ;)

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?