Inlägg från: sacki79 |Visa alla inlägg
  • sacki79

Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?

Emblas Mamma skrev 2011-01-17 14:09:26 följande:
    Ja jag ser ingen skillnad:) synd st du gör det! Jag upplever många som bakar fint - men kan inte du så är det ju bäst du köper :) jag kan ju påpeka att hos oss där v bor så ÄR det bageriet i staden som bakar tårtorna som sen säljs på maxi, dom är lika fina som vilken tårta som helst och jag har ALDRIG någonsin sett en glänsande marsipantårta ;) Vi kommer också ha en matt, ska ta kort då tiden vä kommer så kan ni se att den minsann kommer vara vacker oc inte degig ;)
    Alla marsipantårtor börjag svettas efter ett tag (blir glansiga). Hur fort detta sker beror bara på om det är sommar och fuktig luft eller om det är vinter och tort, hur länge den står framme och om den är fodrad med grädde eller en smörkräm... Så enkelt är det. Alla marsipantårtor blir alltså glansiga om de inte äts upp inom inte allt för lång tid. Så ni som aldrig sett "svettiga" marsipantårtor har nog bara glufsat i er den innan den hunnit komma till det stadiet Glad
  • sacki79
    Emblas Mamma skrev 2011-01-17 17:54:31 följande:
    Vad bra att vi fått det uppklarat , då vet vi ju att såkallade "bröllopstårtor" också kan svettas ;)

Och ja, jag har inte sett en sån tårta och då har den ändå stått i kylen hemma flera timmar och ändå inte "svettats"
    så vi har kanske bra kvalité ändå:)
    det är inte bara riktiga bröllopstårtor som "måste" vara bäst i allt ;)
    jo fast vi pratar minst ett dygn här alltså, inte några timmar... men jaja, ni kanske har nån super "kvalle" på marsipanen ni använder som absolut inte kan börja "svettas" Sälj den vidare till konditorier, jag lovar dig att den kommer att göra succé... =)
  • sacki79
    Pendragon skrev 2011-01-18 17:24:31 följande:

Vi har funderat jättemycket på det här med tårtan.. Vad man ska ha för smak etc.
    Vi skulle vilja ja nån slags choklad - eller browniebotten och något med hallon..
    Sen har vi funderat på det här med chokladmousse, kan man ha det runt tårtan istället för marcipan
    eller är det bara sånt man har som fyllning? Vi gillar varken marcipan eller sugarpaste :/

Det kan väl kanske bli lite svårt att täcka tårtan med en mousse men ni skulle ju kanske kunna tå en chokladfrosting om ni vill ha något med choklad...
  • sacki79
    sacki79 skrev 2011-01-18 17:27:57 följande:
    Det kan väl kanske bli lite svårt att täcka tårtan med en mousse men ni skulle ju kanske kunna tå en chokladfrosting om ni vill ha något med choklad...
    Av någon anledning så tog jag för givet att du Pendragon skulle göra din tårta själv och att du inte var jätte erfaren tårtbakare =) Där av mitt svar i ditt inlägg, men precis som Tårt Helena säger så går det givetvis att få mousse på och runt om tårtan. Moussen behöver ju inte äns vara spritsd utan man kan gjuta hela tårtan i en form och få raka fina kanter för att sedan dekorera den med blommor, frukt eller vad man nu än önskar =)
  • sacki79
    Snigel Bee skrev 2011-01-19 14:02:30 följande:
    Ingen mer är så upprörd som dig för det är faktiskt inte värt att bli det. Vi pratar om tårtor, varken livsviktigt eller livsavgörande!

Jag tkr också att man ser skillnad på riktigt duktiga konditorier som gör fina tårtor, vissa ser ju ut som konstverk. Sen har vi alla olika åsikter och vissa är petiga, andra inte. Orka bråka om tårtor.
    Hade jag haft överflödigt me pengar så att några tusenlappar inte hade berört mig nåt så hade jag med stor sannolikhet också köpt en dyrare "finare" tårta.
    Våran tårta bakades av en hobbybakare som gjorde det hemma. Betalade 800 kr för själva tårtan, utöver det köpte jag sugarpaste och vit marsipan och gav det till henne så jag kunde få min vita tårta! =) Sedan så köpte vi riktiga blommor som vi dekorerade med 10 min innan den skulle serveras. Var tårtan perfekt? Nej, jag är ju petig så jag kunde se alla "ojämnigheter" i marsipan/sugarpaste överdraget! Är det nåt jag grät över, nej! hehe Den va sååå god. Att jag inte tänkte på att man faktiskt kan frysa in för det blev en del över. =(

Om man vill ha den vit men inte gillar sugarpaste så kan man faktiskt blanda de två. Då får man marsipan smaken men tårtan blir väldigt vit och lättare att jobba med. =) Jag köpte vit marsipan och blandade 50/50 med vit sugarpaste!

Jag brukar också blanda 50/50 inte lika sött i smaken och precis som du säger så får man den goda marsipansmaken. Det finns ju att köpa extra vit marsipan men den brukar vara lite dyrare ca 49 kr för 1/2 kg är det va? Jag köper av grossist och betalar iofs bara 33 kr men man kan ju som sagt blanda lite =)
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan bröllopstårta och vanlig tårta?