• Tinzi

Tips för roliga saker att göra för gästerna

Vi skall fotograferas i 1 timme efter vigseln så jag behöver tips på vad man kan ha för kul att göra för gästerna medans vi fotograferas.

De ska ju få champagne och snittar, men gärna ngt roligt också. Funderar på tipspromenad om brudparet? ngn som testat detta?

• Svar på tråden Tips för roliga saker att göra för gästerna
  • wiii

Vi fick göra det på ett bröllop, men då under tiden som borden plockade undan för att få plats att dansa.
    Det var väl en helt okej grej, varken toppen eller botten så att säga :) 
    Det man får tänka på är väl att det inte får bli en för lång runda, med tanke på högklackade skor och så, och då kanske det inte tar speciellt lång tid heller.

• Lysdioda

Vi har valt att göra en tipspromenad för våra gäster, innan vi anländer till middagen. Den innehåller lite mer roligare frågor, eller snarare så att svaren har vi valt att göra väldigt personliga.

En sak vi valt att göra där med rättningen är att våra toastmastrar ska rätta dem och meddela svaren under efterrätten. De som har minst rätt, alltså sämsta resultatet, vinner en middag med övernattning och brunch hemma hos oss, de med näst antal rätt vinner en helkväll och tredje sämst en fika - så att man lär känna varandra ytterligare lite bättre framöver.

Vi kommer troligen ha lite snittar, salta pinnar och dryck i väntan på att alla gäster ska komma, och sen kommer vi direkt från vigseln som vi har i kretsen av de närmaste bara.

Jag tar gärna emot mer tips om aktiviteter.

• Tinzi
    wiii skrev 2011-01-16 20:03:47 följande:
    Vi fick göra det på ett bröllop, men då under tiden som borden plockade undan för att få plats att dansa.
    Det var väl en helt okej grej, varken toppen eller botten så att säga :) 
    Det man får tänka på är väl att det inte får bli en för lång runda, med tanke på högklackade skor och så, och då kanske det inte tar speciellt lång tid heller.
    Näe tänkte också på det. Men 10-15 min m. tipspromenad är iaf 10-15 min mindra att bara stå & vänta, sen får väl folj mingla ute (eller  bukar man låta dem gå in?) äta &  dricka lite i väntan på oss. Vi åker ju först från vigseln också så vi ligger ju snäppet före dem där iaf.
  • Moster Stina

Jag tycker att det varit jättekul att samla autografer från folk.
    Alltså..
    Det står på en lapp, eller en sida i festhäftet en massa rader med tips typ:

Syster med bruden__________________________________________
    Brudgummens äldsta vän_____________________________________

Då blir man ju om man vill tvungen att gå runt och klura lite på vilka folk är.

Tipsen kan ju vara både lätta eller svåra. Typ ha en mening skriven på något konstigt språk som kanske bara en i sällskapet förstår.

• fru2011kanske
    Moster Stina skrev 2011-01-17 12:58:06 följande:
    Alltså..

Tipsen kan ju vara både lätta eller svåra. Typ ha en mening skriven på något konstigt språk som kanske bara en i sällskapet förstår.
    Det var ett kul tips!
  • EhjärtarF
    Moster Stina skrev 2011-01-17 12:58:06 följande:
    Alltså..

jag gillade detta oxå o ska genast ha det i åtanke inför festhäftet =)
  • Mace

Ett förslag som funkar vid lite mindre sällskap.

Tipspromenad om gästerna.
    Bra för att få folk att lära känna varandra  lite bättre eftersom de måste prata om varandra, men svårt om det är alltför stort. Man måste vara i blandade lag, inte parvis med sin partner för då missar man lite av idén.
    Frågor av typen: "Ett av paren här idag har en familjemedlem som heter Kalle. Vad är Kalle? 1. Deras hund X. Deras son 3. Deras guldfisk" (Om man frågar om husdjur förutsätter det ju att det är djur med ganska "hög profil", t.ex. en hund som de ofta berättar om.)
    Ett poäng för rätt svar, ett poäng om de kan vilket par det är.  
    Det är därför det är viktigt med blandade lag, för då finns det förhoppningsvis någon i varje lag som kan varje fråga. Frågorna skall vara lite luriga och inte allför personliga.

• MagicBride

När  min pappa gifte om sig för några år sedan hade de satt ihop ett korsord om sig själva och så blev vi gäster indelade i grupper för att lösa det. Det samarbetet gjorde att man lärde känna några fler av gästerna och man behövde verkligen alla för att kunna lösa då alla visste lite.

• Tinzi
    MagicBride skrev 2011-01-17 13:55:48 följande:
    När  min pappa gifte om sig för några år sedan hade de satt ihop ett korsord om sig själva och så blev vi gäster indelade i grupper för att lösa det. Det samarbetet gjorde att man lärde känna några fler av gästerna och man behövde verkligen alla för att kunna lösa då alla visste lite.
    Den gillarde jag, hört om det innan, men ej tänkt på hur det skulle funka. Bara att lösa en jätte kartong lr liknande då så att detta blir av :)
  • GnuGS

Jag har funderat på att ordna en tipspromenad, för att gästerna ska ha något att göra medan vi blir fotograferade i den vackra miljön kring kyrkan efter vigseln. Frågorna kommer isåfall att handla om oss, snarare än om gästerna.
    Vi kommer att vara i Gamla stan, så det blir också en fin promenad (och vi ska instruera dem att ha lämpliga skor för kullerstensgränderna).
    Men jag är ändå rädd att det blir utdraget och långtråkigt, därför funderar jag på att låta dem avsluta tipspromenaden på min innergård – och att det där också finns en trubadur som spelar. Sedan skulle det bli en gemensam brudmarsch från hjärtat av Gamla stan till Riddarholmen, där en båt och brudskålen väntar.
    Eventuellt ska vi ha två stycken fotografer (eller fotograf + dennes assistent) och då kan gästerna också bli fotograferade samtidigt, fast separat.
    Tyvärr är alla dessa planer väldigt väderkänsliga, särskilt som vi räknar med 100+ gäster.
    När jag själv fått gå tipspromenad i samband med bröllop har jag dock tyckt att det varit rätt tråkigt... Kanske hade det brudparet inte lagt ner tillräckligt mycket krut på välformulerade frågor.

• fru2011kanske
    MagicBride skrev 2011-01-17 13:55:48 följande:
    Ännu en bra idé!
    Jag hade tänkt göra korsord att ha festprogrammet, men det var ju en bättre idé att dela in dem i lag!
  • Moster Stina

Kom ihåg att skriva frågor som får folk att skratta lite också!

Vi kommer själva ha en fråga om när vi två träffades första gången. Den oficiella versionen vet ju alla, men sanningen är att vi några år tidigare var på samma fest med våra dåvarande respektivar och vi pratade med varandra i fem minuter. Min nu blivande var dessutom sjuk och hade hög feber och försvann till sängs efter det.
    Men min dåvarande (snobbiga) pojkvän talade i veckor om hur underbart det varit att träffa en så trevlig människa på den annars så förskräckliga festen!
    Så min blivande man, gjorde alltså ett väldigt starkt intryck på min f d!

• Mirjami

För att undvika detta med väntetid kan ni ju fotas innan bröllopet. Jag och min blivande make vill fotas på en plats några mil ifrån kyrkan och lokalen. OCH vid kyrkan och lokalen också.

Vi löser det som såhär:

Då jag säkert varit uppe hela natten och är så nervös att jag skakar som ett asplöv så kommer jag nog starta rätt tidigt med att göra mi iordning. Ngt glas mousserande för nerverna (inte för mycket dock) och sedan ha alla "mina" tjejer med mig att göra oss vackra.

Kl: 12.00 CA möts jag och maken upp för att gemensamt med fotografen bege oss till platsen för fotografering.

Vid 14.45 anländer vi till kyrkan och 15.00 är vigseln. Efteråt fotografering i kyrkan och på trappen medan gästerna är kvar, de vill också fota (känner våra familjer nämligen).
    Därefter åker vi iväg i vår transport på en liten uppvisningsrunda i staden medan gästerna rör sig mot lokalen där välkomstdryck och tilltugg serveras. Vi är borta inte ens en timme, vilket ger gästerna tid att komma till lokalen, mingla, leta reda på sin plats vid bordet och så. 
    ca 17.00 eller så anländer vi, brudskålen sker och sedan lite foton och så sätter man sig till bords och äter. 

Däefter har jag inga som helst tider, allt tar den tid det tar. Mellan middag och dans får folk mingla och sträcka på benen, vi försöker dock få tag på någon underhållning i samband med detta också. 
    Efter detta svänger vi våra lurviga helt enkelt. 

Inga onödiga väntetider och så. Ok, vill man inte ses förrän i kyrkan funkar inte detta, men vi har varit ett par i 13 år så den oskuldsfulla delen i traditionen är körd ändå :) 

• Pyret83

Jag var på bröllop i sommras och då fick gästerna samt brudparet skjuta lerduvor i väntan på maten, ett väldigt uppskattat inslag under dagen.
    Beror ju förstås på vart man skall vara, men kanske roligt att tänka lite "utanför ramarna"

• vittochsilver

Jag har också funderat på tipspromenad, någon som har roliga förslag på frågor? Sen har vi tänkt att någon ska fota alla sällskap som kommer, sedan får de skriva en hälsning till oss i en gästbok där sedan fotot sätts in vid hälsningen. Detta lär väl ta lite tid men behöver gärna mer förslag på tidsfördriv! :)

• frallan

Vi kommer ha ett quiz (stavas?)... lite som ett pub quiz då vi personligen tycker att det inte får bli för mycket av brudparet under dagen (även om det är våran dag). Har varit på så många bröllop och tycker själv att det tenderar att bli lite för mycket av det goda med lite för mycket pluttinutt kring brudparet och det är väl egentligen mest brudparet själva som tycker det är roligt... Men det är ju bara min uppfattning:)

Vi skippar dessutom själva tipspromenaden så att alla damer och herrar slipper svaja omkring på höga klackar:)

Frågorna kommer inledas något i stil med tex:
    Bruden och brudgummen träffades där och där men hur gammal är egentligen den stadsdelen?
    Så man inleder frågorna med en annekdot om paret men avslutar med en vanlig fråga så att det blir lite mer allmänbildning... hoppas ni förstod mitt snurriga inlägg:)

• Anatheme
    Moster Stina skrev 2011-01-20 07:25:56 följande:
    Kom ihåg att skriva frågor som får folk att skratta lite också!

Vi kommer själva ha en fråga om när vi två träffades första gången. Den oficiella versionen vet ju alla, men sanningen är att vi några år tidigare var på samma fest med våra dåvarande respektivar och vi pratade med varandra i fem minuter. Min nu blivande var dessutom sjuk och hade hög feber och försvann till sängs efter det.
    Men min dåvarande (snobbiga) pojkvän talade i veckor om hur underbart det varit att träffa en så trevlig människa på den annars så förskräckliga festen!
    Så min blivande man, gjorde alltså ett väldigt starkt intryck på min f d!
    ...ska ni verkligen inte lämna exen utanför bröllopet?
Svar på tråden Tips för roliga saker att göra för gästerna