• Helena Mikael

Han rödguld, Jag vitguld?

Hej,
    Vet inte riktigt vad jag ska tycka om mitt dilemma, så jag söker era åsikter nu.

Vi ska ju göra om våra ringar helt och hållet. Jag har efter många om och men hittat min drömring, den är i vitguld och ganska "fyrkantig" i modellen.
    Han vill dock ha en bred ganska klasisk (jätte jätte fin!!) rödguldsring, som dessutom inte lite rundad i modellen.

Blir det konstigt att vi har helt olika ringar?
    Kommer det kännas som att vi inte hör ihop eller är det inget att lägga energi på?

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Han rödguld, Jag vitguld?
  • Västvind

Jag tycker det absolut vitigaste är att man själv trivs med sin ring och att den passar ringbäraren hand.
    Tycker det ser skitfånigt ut när man köpt ring med samma mått till båda med resultatet att hans ring ser ut som en tunn sytråd alt hennes tar upp halva handen.

Om båda har ring så ser båda förlovade ut punkt! Tycker jag
    Jag kollar aldrig om ringar matchar för att paret "ska höra ihop"

Så mitt råd är låt alla få ha vad de vill och trivs med

• Sandrina

Jag tycker inte heller att de spelar något roll, DOCK vet jag att en kompis till mig fått frågan om hon och hennes man är tillsammans då dom har olika ringar.
    Jag och min fästman har samma modell på våra förlovningsringar(röttguld), dock är hans några mm bredare än min. Men däremot kommer min vigselring vara i vittguld. Så kan man ju också göra! :)

Men gör precis som NI känner, det är ni som ska ha ringarna hela livet och då ska ni givetvis trivas med dom båda två!

• Theloyal

Vi har exakt samma problem som ni!!

Jag vill ha en vitguldsring med någon diamant som förlovningsring och han vill ha en bred rödguldsring. Dock gillar vi båda ringar med raka kanter. Men våra ringar kommer ju absolut inte se ut att höra ihop. Vi frågade när vi var inne i en affär om hon tyckte man kunde göra så och hon sa att det ALDRIG händer... vilket jag tycker är konstigt, har alla par exakt samma smak? Hörde oss för i en annan butik och där sa dom att dom hade inte brytt sig om någon hade gjort så idag men att dom hade reagerat för flera år sedan om någon valt att göra så.

Men faktum är ju att jag vill nog ändå helst ha vitguld, tycker det är finare på mig och den typen av ring jag vill ha. Och killen har alltid önskat sig en bred rödguldsring så jag vill ju inte att han ska byta material för min skull heller. Men vi vill ju visa att vi hör ihop...

Vad lutar det år att ni gör?
     Vi komme rnog köpa i olika material, helt olika ringar.. Om jag ska ha rödguld vill jag nog bara ha en helt vanlig slät, kantig ring, men känns lite tråkigt när man gått och drömt om en helt annan ring...

• Theloyal

jag fick även förslaget att blanda, att ta en rödguld nu och sedan en vitguld till bröllopet men njaa. Vill ha samma material på båda mina ringar.

• Västvind
    Theloyal skrev 2011-01-18 11:21:25 följande:
    Vi har exakt samma problem som ni!!

Jag vill ha en vitguldsring med någon diamant som förlovningsring och han vill ha en bred rödguldsring. Dock gillar vi båda ringar med raka kanter. Men våra ringar kommer ju absolut inte se ut att höra ihop. Vi frågade när vi var inne i en affär om hon tyckte man kunde göra så och hon sa att det ALDRIG händer... vilket jag tycker är konstigt, har alla par exakt samma smak? Hörde oss för i en annan butik och där sa dom att dom hade inte brytt sig om någon hade gjort så idag men att dom hade reagerat för flera år sedan om någon valt att göra så.

Men faktum är ju att jag vill nog ändå helst ha vitguld, tycker det är finare på mig och den typen av ring jag vill ha. Och killen har alltid önskat sig en bred rödguldsring så jag vill ju inte att han ska byta material för min skull heller. Men vi vill ju visa att vi hör ihop...

Vad lutar det år att ni gör?
     Vi komme rnog köpa i olika material, helt olika ringar.. Om jag ska ha rödguld vill jag nog bara ha en helt vanlig slät, kantig ring, men känns lite tråkigt när man gått och drömt om en helt annan ring...
    Jag skulle absolut tagit den jag ville ha för tänk att gå med en ring på fingret varje dag resten av ditt liv som var en kompromiss och inget som man egentligen ville ha Obestämd
  • Äppelkärna

Min förlovningsring är i rödguld och sambons i vitguld, även min vigselring kommer vara i rödguld. För mig var det totalt självklart att vi båda ska ha just den ring som passar oss, som vi klär i och jag tycker olikheterna är lika viktiga som likheterna i en relation -därför känns det bara fint för mig att man som två individer har två individuella ringar...
    Naturligtvis är det lika vackert om ett par har två liknande ringar, men det ska då vara för att man vill ha det och trivs med det -absolut inte för att det  "ska" vara så...
    Sedan känns det bara lite fånigt om ngn skulle ifrågasätta att det vara varandra vi var förlovade/gifta med beroende på guldfärg eller ringmodell, det är rätt uppenbart både för oss och vår omgivining att det är just vi två som hör ihop & de som inte vet det kommer knappast räkna ut det genom att jämföra ringar! :)

• SaJo1981

Här har jag en vittguldsring o sambonn en rödguld, så är dt! Han passade inte alls i vitguld o jag passade bäst i vit...nu har vi visserligen specialbeställt den ena så våra är npd likadana fast olika färg men tycker inte alls att det spelar någon roll... helena du kan kolla in mina bild på fb, ska finnas någon bild där på ringarna! Tycker i alla fall att ni ska köpa dom som känns bäst! Ni ska ju båda vra nljda liksom!

• 2011

Jag har en klassisk slät ring i rött guld då det är vad jag ville ha. Hon ville ha något i vitt så det blev platina till slut.
    Våra ringar liknar inte varandra alls och det stör inte mig det minsta.

• Helena Mikael

Oj va skönt att höra era åsikter!
    Det handlar inte så mycket om vad man bör och inte bör göra enligt gamla regler utan att det känns konstigt för mig om vi inte har likadan färg åtminstånde.
    Vi köpte våra förlovningsringar på Guldfynd för 4 år sedan, dem ser exakt likadana ut och är jätte tråkiga.

Så vi kommer inte ha kvar dessa alls.
    Först tänkte jag ha en rödguld ring och sätta ihop med en allians, men så hittade jag av en ren slump min drömring. Den är helt olika andra ringar jag sett och är helt underbar!
    Tror dock inte den blir lika fin om jag blandar röd & vitguld.

Men jag kommer nog göra så att jag köper den jag vill ha & så får han ta vad han vill ha.
    Precis som ni säger, vi är olika personer och har olika smak och tycken.

Tack för att ni är så bra! :)

Svar på tråden Han rödguld, Jag vitguld?