• torildsdotter

Hjälpa med klurig färgfråga

Hur lätt är det att färga en klänning i en annan färg? Jag hittar helt enkelt inte den tärnklänning vi är ute efter i rätt färg (en Vilaklänning) och undrar nu om det kanske kanske är möjligt att färga om den. Jag har aldrig gjort så tidigare, då jag har ingen aning om huruvida det ens är möjligt eller ej... Någon med erfarenhet? Kan man färga från mörkare till ljusare eller enbart tvärtom? Går det att färga klänningar med många detaljer och "krusiduller"?

• Svar på tråden Hjälpa med klurig färgfråga
  • 1700tal

Mycket beror nog på klänningarnas material. Siden är förstås svårt... Har klänningen dessutom krusiduller som inte är av tyg, då blir de inte färgade.

Generellt när man färgar om all textil bleker man tyget/plagget först (så det blir mer eller mindre vitt) och färgar sen i rätt färg.

Jag är ingen expert alls men när jag var au pair så var mamman i den familjen helt insnöad på att färga om sina koftor (!) och hon blekna dem först, sen gick det att färga till vilken färg som helst. Det gick åt kopiösa mängder salt i det hushållet!

Kan du inte fråga en kemtvätt eller liknande, de bör veta?

• Mace

Generellt är det svårare att färga från mörkt till ljust.

Ju bättre/naturligare material klänningen har, dessto större chans att du lyckas (en ren bomullsklänning bör t.ex. inte vara några problem). En VILA-klänning kan ju lätt ha detaljer/krusiduller av "plast" eller andra material som inte kommer att suga upp färg och då riskerar du att du t.ex. får en blå klänning med vita stygn (det hände på ett par byxor jag färgade).

Det är omöjligt att säga innan hur det kommer att bli. Om klänningen inte är jättedyr är det bara att testa sig fram. Är den jättedyr så skulle jag nog hellre leta efter något annat.

Textifärg brukar finnas på de flesta stora varuhus (tex Coop) och hos en del färghandlare. 

• Mia11

Det finns textilfärg för både naturmaterial och syntetmaterial.  Den senare är kraftigare och funkar på det mesta. Framförallt till att färga ljust till mörkare. Det kan dock bli flammigt. Lycka till! :)

Svar på tråden Hjälpa med klurig färgfråga