Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?
Hej alla blivande brudar! (antar att det mest är vi kvinnor som hänger på denna sajt , eller?)
Tycker ni att man kan gifta sig i kyrkan även om man inte är så värst "super-troende"?
Så här tänker jag/vi:
m2b är döpt och konfirmerad i den svenska kyrkan (men han kan inte rå för att han alltid råkar svära när vi är i en kyrka). Jag däremot är varken döpt eller konfirmerad då mina föräldrar tyckte att detta var ett val som jag skulle få göra själv när jag blev äldre så när det var dags för konfirmation så kände jag inte att det var någonting för mig. Men även om man inte är så super-troende så gillar man ju alla våra högtider och traditioner. Jag har liksom ingenting emot att lyssna på julevanjeliet (om det är en rolig präst som berättar och om man tar det för en saga och inte för en sanning).
Det ÄR ju tradition att gifta sig i kyrkan och det känns så rätt när man tänker på att man går längs altargången och bröllopsmarchen spelas på orgel (eller nått?). Och när man sedan klampar ut på kyrktrappan och alla gäster kastar ris (eller småsten?... man ska ju vara spontan och kasta det som känns rätt.)
Bröllop har man ju drömt om sedan man var en liten flicka men är det rätt att gifta sig i kyrkan när man tycker att det här med gud är lite vemodigt och ett påhitt?
Hoppas någon kan ge sin lilla syn på saken.
//Jolin