Inlägg från: moonlightgirl |Visa alla inlägg
  • moonlightgirl

Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?

förlovadflicka skrev 2011-01-18 19:48:55 följande:
    Jag tror inte man får gifta sig i kyrkan om man inte är döpt faktiskt :O
    Anyways, jag tycker det är onödigt, ska själv gifta mig i vår gudstjänstlokal men vi är ju troende så det är därför det känns rätt. Hade jag inte varit troende hade jag nog hellre haft det typ utomhus på ett vackert ställe eller så. Man kan ju vara precis var som helst :) 
    Jo det får man, men en av er måste vara med i svenska kyrkan.
    Jolin skrev 2011-01-18 20:00:46 följande:
    Så sant, så sant. Jag kommer inte kunna hålla mig från att skratta när prästen mumlar. Men tanken på den mysiga lilla kyrkan vid vattnet som inte ligger så långt i från Gävle (där vi bor), gör mig nästan tvångstroende.
    Men du har ju rätt... så jäkla rätt. Jag vill ju inte ha psalmer (möjligtvis "den blomsterid nu kommer", hur nu det ens kunde bli en psalm?) Nåja... vad är väl en bal på slottet?... Cool
    Det finns så många vackra psalmer som man inte tänker på att det är en psalm som man kan välja att ha på sitt bröllop. Man behöver ju inte välja de psalmer där det bara sjungs om jesus utan man kan faktiskt välja någon annan.  =)

Som sagt prästen och kyrkan bryr sig inte om du är troende utan du är völkommen in i kyrkan så mycket du vill även om man "bara" tycker att det är en rofylld och vacker plats.  =)

Även om prästen säger att man ska lova varandra trohet inför gud och denna församling så behöver man inte haka upp sig så mycket över att prästen nämner gud. Kan ni inte stå och lova varandra evig trohet inför församlingen som är er familj och vänner??? Jag är inte superreligös men vi ska ha ett kyrkbröllop och jag kan lova hela världen inklusive våra anhöriga som är där att jag ska vara min älskling trogen genom hela livet.
    Så tänker jag iallafall.  =)
  • moonlightgirl
    Emsie skrev 2011-01-18 21:18:55 följande:
    Jag skulle personligen inte gifta mig i kyrkan  eftersom jag inte är religös och inte min kille heller, så det skulle kännas fel och inte "oss", vill ju att det ska vara personligt... Dessutom brukar jag drabbas av obehagskänslor när jag är i en kyrka och alla ber och pratar i kör, tycker det känns som om jag är mitt i en sekt och alla utom jag är hjärntvättade. Jag vet självklart att det inte är så! Men får ändå den känslan.. :S Så jag vill inte vara där på en av de viktigaste dagarna i livet. Jag tror också att det går att få till en lika pampig tillställning i en vacker park, slott, hotell eller herrgård. Man kan ju som någon sa tidigare, ställa ut stolarna så det blir en gång i mitten och sen gå ut ur byggnaden så gästern får kasta ris, rosenblad (eller grus?!) :) och pampig musik går säkerligen få till på nått annat sätt också.
    Ha ha ha, förlåt att jag skrattar men om det ska kastas grus hoppas jag att de tar små grus, vill ju inte höra talas om skadade brudpar. Hoppas att du inte tar illa upp för det är inte min mening att håna dig utan jag kunde se det komiska i det hela med gruset.

Jag tror att det spelar ingen roll vart man bestämmer sig för att ha bröllopet, om man vill ha det i en kyrka, kyrkoruin, park, slott eller något annat ställe utan huvudsaken att man är överens med sin blivande och att båda två är nöjda med planerna och platsen. Naturligtvis kan en borgerlig vigsel vara lika vacker och pampig som en kyrklig det tvekar jag inte alls på. Och känner man obehag av att vara i kyrkan som en skrev ja då är inte det rätta platsen för dig.  =)

Jag själv har blivit religiöst uppfostrad med att gå till kyrkan varje söndag och gå i söndagsskolan MEN där står jag inte idag. Jag kan inte säga att jag tror på allt men jag är inte ateist heller. Det jag tycker är skrämmande är vilken makt prästerna hade förr och vilken ondska de kunde utöva och som de ibland utövade (har sett en del filmer om det) och sedan står de och ber till gud. Mycket märkligt enligt min mening.

Hur som hellst, hur ni än väljer att gifta er så hoppas jag att det blir en magisk dag med mycket kärlek och vackra minnen.  =)
Svar på tråden Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?