Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?
förlovadflicka skrev 2011-01-18 19:48:55 följande:
Jag tror inte man får gifta sig i kyrkan om man inte är döpt faktiskt :OAnyways, jag tycker det är onödigt, ska själv gifta mig i vår gudstjänstlokal men vi är ju troende så det är därför det känns rätt. Hade jag inte varit troende hade jag nog hellre haft det typ utomhus på ett vackert ställe eller så. Man kan ju vara precis var som helst :)
Jolin skrev 2011-01-18 20:00:46 följande:
Så sant, så sant. Jag kommer inte kunna hålla mig från att skratta när prästen mumlar. Men tanken på den mysiga lilla kyrkan vid vattnet som inte ligger så långt i från Gävle (där vi bor), gör mig nästan tvångstroende.Men du har ju rätt... så jäkla rätt. Jag vill ju inte ha psalmer (möjligtvis "den blomsterid nu kommer", hur nu det ens kunde bli en psalm?) Nåja... vad är väl en bal på slottet?...
Som sagt prästen och kyrkan bryr sig inte om du är troende utan du är völkommen in i kyrkan så mycket du vill även om man "bara" tycker att det är en rofylld och vacker plats. =)
Även om prästen säger att man ska lova varandra trohet inför gud och denna församling så behöver man inte haka upp sig så mycket över att prästen nämner gud. Kan ni inte stå och lova varandra evig trohet inför församlingen som är er familj och vänner??? Jag är inte superreligös men vi ska ha ett kyrkbröllop och jag kan lova hela världen inklusive våra anhöriga som är där att jag ska vara min älskling trogen genom hela livet.
Så tänker jag iallafall. =)