• 363

Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?

Jag och min m2b är inte troende alls och ska ha en borgerlig vigsel.
    Att stå och lova något jag inte till 100% kan hålla för en gud jag inte tror på, nä där går min gräns. Precis som att jag inte kommer döpa min dotter då jag inte tänker stå och ljuga för prästen att jag ska uppfostra henne enligt kristendomen då det inte stämmer.

• 363

Vill man inte behöva stå och just bli vigd i kyrkan så kan man ju skriva på papper borgerligt och sen bara ha en en cermoni där ni bara blir välsignade av en präst i kyrkan. Vet många som haft en välsignelse cermoni istället för dopexempelvis.

• 363
    Sebastiána skrev 2011-01-18 22:12:51 följande:
    Eeehh... finn fem fel liksom. Kyrkorna har byggts av kristna för att helga den gud de tror på. Därför "betyder" alla kyrkor gud. Varför skulle de kristna bygga kyrkor "bara för att" för att de som inte tror på deras gud ska ha en tjusig plats att gifta sig på. Förlåt, men det var väl ändå för mastigt!
    Finn fem fel lixom
    1. Kyrkorna byggdes inte för dem som tror på gud utav de som trodde på gud, efter det tvingades alla att gå till kyrkan och de som trodde på den fornnordiska tron eller dyl straffades. Och alla riter som hörde till andra religioner och föremål var otil¨åtna.
    2. Kyrkan är förutom en religös plats också OFTAST en äldre kulturmärkt byggnad som vi alla betalar en viss del skatt för att bevara. Därav har alla rätten att besöka sådana kyrkor som är K-märkta och ha olika evangemang där oberoende av om man är kristen eller inte.

Sen är det upp till var och en om man vill att bröllopet ska handla om kärlek tillvarandra eller ett löfte till gud!
  • 363
    Sebastiána skrev 2011-01-19 08:11:34 följande:
    Samtidigt undrar jag hur många som skulle komma på idén att ha en borglig vigsel i en moské. De är lika mycket "maktbyggnader" som kristna kyrkor. Jag är inte kristen och tycker väldigt illa om det förtryck kyrkan utövat historiakt, men nu är det så att utan den kristna tron hade inte kristna kyrkor byggts och därför tycker jag personligen att det är lite magstarkt att planera att smyga in en präst, som också kan viga borgligt, i kyrkan utan att arbetsgivaren vet om det, och hålla en borglig vigsel där.

Eftersom antalet kyrkobesökare har minskat drastiskt de senaste decennierna har ett antal kyrkor avkristnats. Varför inte välja en sådan kyrka?
    Klart man kan välja en sådan kyrka., men om hon vill vara i den lokalen och hittar en präst som vill viga borgerligt ja då är det väll inget fel. Precis som man kan låna in exempelvis en pingstpräst för att hålla en vigsel i svenska kyrkan. Du får ju även låna kyrkornas församlingshem för olika evangemang ink om du har en borgerlig vigsel, så är det okej för präst och brudpar så ser jag inget fel i det.
  • 363
    Kattpoet skrev 2011-01-19 10:59:34 följande:
    Nej,  i kyrkan får man inte  ha  borgligvigsel om den fortfarande är helig mark.

Snälla, kykor  är inte kulisser för nippriga brudrar, det är någons  heliga mark där man tillber och där man visar in  kärlek till gud.

Historiskt sett har de flesta relgioner utövat  förtryck och  bankat skiten ur folk som  inte tror som de själva. 
    Ja men det är också fina kulturbyggnader att ha ett evangemang som bröllop i.
    Kan man komma överens med prästen om att han utesluter vissa delar ur vigseln som handlar om gud och kommer med egna förslag om marcher m.m Så är det ju helt suveränt, sen hur många präster som är villiga att göra detta är en annan fråga!
  • 363
    Kattpoet skrev 2011-01-19 16:49:22 följande:
    Nej,  en präst kan inte jobba så för då begår de tjänstefel och kan förlora jobbet och sin vigselrätt.  Gifter man sig i kyrkan , ja då får man ta med  Gud i det hela.

Kyrkor, synagor och moskér  må vara kulturella byggnader MEN det är till för  religösa sammankomster,  rummen är välsingade och gifter man sig i någon av dessa så kommer gud vara en del av cermonin.

Borgligt kan vara pampigt som fan, hitta ett slott, gift  Er i  bal salen eller ett av det fina rummen så får ni samma känsla.

Vi gick in hand i hand på vårat borgliga  bröllop i en rätt så pampig sal, det var vackert och tog 25 min. 
    Man måste lova inför gud då vigseltalet är formellt och måste följas för att gälla. Dock kan man be om att slippa gudtjänt och annat religöst prat på vigseln. Sambons pappa är pastor och så förklarade han det. Sen är det upp till var och en som pastor/präst att bestämma hur man vill göra. 
Svar på tråden Dilemma! Vigsel i kyrkan även om man inte är troende?