1700tal skrev 2011-01-19 18:03:42 följande:
Var är alla präster på BT numera? Denna tråd behöver lite rätsida tror jag om vad som gäller och hur man kan lägg upp det hela.
Intressant tråd, hursom..
Men måste bara få höja ett ögonbryn över vissa dragna paralleller mellan gudstro och medvetenhet om historisk (och nutida) maktmissbruk... Det fascinerar mig ständigt.
Varför skulle den vissheten påverka min gudstro? Inte blir man väl ateist för att man läst religionshistoria? Eller? Kritisk, äcklad och full av avsmak, möjligen. Förbannad på människors dumhet och egoism, absolut. Kan se framför mig hur gud skakar på huvudet åt människopuckon...
Ofta när folk får höra att jag är troende (går inte på gudstjänst regelbundet men gör det gärna då och då. Framför allt besöker jag kyrkor ensam ofta) kommer påpekanden om hur kyrkan har missbrukat makt i århundraden och förväntar sig en diskussion. Men det blir platt fall.
Jag är den första att hålla med. Maktgalna människor finns överallt, i alla samhällen, alla länder och alla samhällsklasser. Men det har inte särskilt mycket med uppriktig gudstro att göra...
Maktmissbruk och tvång är ju människans verk, historiskt sett. Många av våra vackraste och största kyrkobyggnader är ett direkt resultat av människans makttävlan och habehär. Men byggnaderna överlevde medeltidens hårda kyrkoliv och är inne i en ny tid (som jag ser det) av ödmjukhet och frivillighet. Och i en sådan kyrka står jag gärna idag och lovar min älskade att leva mitt liv med honom...
Håller med, det kyrkan har jag gjort i alla år är fruktansvärt, men det är människans verk. Precis som idag när folk använder sin guds namn för att kriga, inte minst inom Islam.
Tyvärr finns det många kristna som fortfarande dömer de som inte går i kyrkan, jag hade en bekant som ansåg att jag inte kunde räknas som troende då jag inte gick i kyrkan. Men jag behöver inte kyrkan för att ha kontakt med Gud.
Jag har en god vän som är präst, och han sa en g¨ng att han inte får lov att utelämna den religiösa del av vigseln som är obligatorisk. Tydligen blir inte ens paret gifta om det utelämnas!
Och jag hoppas innerligt att det inte finns någon präst som skulle strunta i det och göra det i smyg.