• ZrinVin

Infokort och/eller hemsida

Måste man bifoga ett infokort med inbjudan eller kan man hänvisa till sin bröllopssida/hemsida?

• Svar på tråden Infokort och/eller hemsida
  • Moemoe

Vi hänvisar till vår bröllopshemsida på inbjudningskortet, har ganska lite info på det och sedan hittar de allt på hemsidan. Till våra morföräldrar kommer jag att göra ett extra infokort eftersom de är de enda som inte har internet, så de får lite vip. :)

• Vott

Vad som är bäst att göra vet jag inte men vi tänkte köra hårt på bröllopssidan och bara skicka med infokort till släktingar som vi inte förväntar oss använder internet.

Låter det som en bra plan eller borde alla få varsitt infokort? 

• ZrinVin

Låter bra! Så kommer vi nog också göra! =)

Men hur mycket info tar ni med i inbjudan?! Vilken hemsida använder ni er av?!

Tack!

• ZrinVin

Forts... Tycker alltså inte att alla måste få ett infokort!

• Moemoe

Vi har bara med lite Välkommen-text, plats för kalaset, datum, tid, osa, klädsel. Men inga telefonnummer, toastmaster kontaktuppgifter, vägbeskrivning eller liknande, så man måste in på sidan för att hitta sådant. Har kämpat på med hemsidan så de SKA in på den haha. :) Vi har använt projectwedding.com

• HoPPsanSa sÅ gLad

ZrinVin!
    Vi skickar ut en mycket enkel inbjudan: Plats, tid, klädsel sen hänvisar vi till vår hemsida sär vi har en himla massa info. Det är bara två utav våra gäster som inte har tillgång till internet/data.
    (Precis som MoeMoe)
    Vi tyckte det blev för rörigt med all info på inbjudan så därför valde vi att göra så.

www.minmandinfru.blogspot.com

• EmmaochTommy

vi har precis skickat ut våra inbjudningskort. Och vi är så nöjda med att vi valde hemsida! vi kan ändra och uppdatera efterhand. Så skönt. Endast ett par morföräldrar använder sig inte av internet men det löser sig

vi använde rbloggen wordpress.com men har köpt en domän med våra nman, men det behöver man ju inte

• Aniara4

Hur gör ni med hemsida för att begränsa tillgång så att bara inbjudna ser informationen? Eller har ni det öppet för hela världen? Vilka sidor har bra inloggningstjänster?

• ZrinVin

Åh vad bra! Har tänkt precis som ni andra men visste inte säkert! Vi kommer nog vara så enkla att använda oss av bröllopshemsidan här på bröllopstorget. Eller är det helt b?! Är det någon som inte är bjuden men ändå går in så kvittar det för oss...

• Vi2alltid

Av egen erfarenhet kan jag säga att det är väldigt många som inte läser på hemsidan! Så ett tips är att tydligt skriva på inbjudan att det finns viktig information på hemsidan

• Zelmah
    Aniara4 skrev 2011-01-18 21:38:23 följande:
    Hur gör ni med hemsida för att begränsa tillgång så att bara inbjudna ser informationen? Eller har ni det öppet för hela världen? Vilka sidor har bra inloggningstjänster?
    www.projectweding.com kan man lägga till lösenordsspärr. Man går in på Settings och sen kan man välja ett lösenord till sidan som gästerna får för att kunna gå in på den. Bara att skriva lösenordet med på inbjudan. Funderar på att sätta lösen på vår, men just nu håller jag på och bygger den och ingen annan har fått adressen ännu och tror inte folk googlar på fåfå på sånt så ingen har nog sett den ändå. Men sen när den är klar kanske jag sätter dit ett lösen så man kan begränsa att inte hela världen kan se den...
  • GnuGS

Med risk för att våra gäster kommer att lida av information overload... Vi kommer att ha alla tre nivåer.

Alltså:
    • ett stramt formulerat inbjudningskort tryckt på tjockt papper, med datum – tid – plats – klädkod – OSA-adress/-datum.
    OCH
    • ett informationsblad som bifogas inbjudningskortet (en A4 med svensk text på den ena sidan och engelsk på den andra). Här ska det mesta stå som gästerna behöver veta – som datum för lysningsmottagning, kort förklaring av klädkoden, kort förklaring av var festlokalen ligger, toastmasterinfo, parkeringsinfo etc.
    OCH
    • hemsida, som redan är klar till 75 %.

Jag tyckte att det kanske kunde räcka med inbjudningskort + hemsida, eftersom alla våra gäster nog använder Internet.
    Men M2B påpekade att informationsbladet fungerar lite som reklam för hemsidan, och det har han nog rätt i. Vi kan inte räkna med att alla genast kastar sig över hemsidan, tyvärr, och då är det bra om de sett viktig grundläggande info som inte ryms på inbjudningskortet. Det stämmer nog också som Vi2alltid skriver, att väldigt många inte läser hemsidan, även om de använder Internet!

Dessutom ger informationsbladet ju en översiktlig information – gästerna kan ögna sådant som de måste klicka på många olika ställen för att hitta på sajten.

Sedan är det såklart jättebra att sajten går att uppdatera, att gästerna kan skriva i den, att man kan lägga upp bilder, och att den kan ge fördjupad info om sådant som är intressant mest för vissa gäster (som hotellinfo)... Jag har använt projectwedding, och kommer att lösenordsskydda den.

• ZrinVin

Till GnuGS; Så ambitiöst!!! Men hur bifogar ni A4 med info? Viker ni bladet så det passar inbjudnings kuverten?

• misscat81

Vi kommer köra med inbjudningskort + hemsida. Tycker man att informationen man får i kortet räcker så är det väl bra, men jag tror de flesta kommer gå in på hemsida, för där står all info om boende och vägbeskrivning osv. Alla som blir bjudna är i "internetålder".

• Sebastiána
    Moemoe skrev 2011-01-18 20:13:39 följande:
    Vi hänvisar till vår bröllopshemsida på inbjudningskortet, har ganska lite info på det och sedan hittar de allt på hemsidan. Till våra morföräldrar kommer jag att göra ett extra infokort eftersom de är de enda som inte har internet, så de får lite vip. :)
    Så gör vi med! Vi kom fram till att bara ett enda par är utan dator och de träffar vi ofta så de får ändå all info.
  • GnuGS
    ZrinVin skrev 2011-01-25 21:29:33 följande:

Till GnuGS; Så ambitiöst!!! Men hur bifogar ni A4 med info? Viker ni bladet så det passar inbjudnings kuverten?

Jo, det är överambitiöst – men nu får det bli så. Alla våra gäster använder dator, tror vi, och de flesta är synnerligen Internetvana, men vi tror att det ändå är bra om de fått en översikt på papper som vi kan räkna med att de åtminstone ögnat, istället för att vi ska gissa om de gått in på sajten. När vi fått in alla inbjudningar, och troligen har något att uppdatera om (t ex om en cocktail kvällen före vigseln) så skickar vi kanske ett mail om det till dem som svarat att de kommer, med en länk till sajten.
    Förutom inbjudningskort + informationsblad kommer de dessutom att få en separat inbjudan till lysningsmottagning hos mina föräldrar i sitt kuvert...

ZrinVin:
    Vi kommer nog att skriva informationsbladet på en A4 som vi viker i tre delar; kuvertet passar till detta. Inbjudningskorten passar därmed inte så bra till kuvertet, de kommer att vara mindre (kanske 10*15) och här blir det alltså en liten mis-match...
  • EmmaochTommy

nu när vi börjar få reaktioner på inbjudan inser vi att det finns två läger
    - ett gäng gick direkt in och tokläste på hemsidan (största gruppen)
    -en liten men naggande störig(ursäkta) grupp har absolut ingen aaaning om att man ska meddela osa....så nu tipsar vi alla vi möter om att meddela sig

• Liina86

På vårt inbjudningskort står endast tid, plats och osa. Ingen klädsel, kontaktuppgifter eller något annat utan för all info hänvisas till vår hemsida. Vi behöver också en hel del info från våra gäster eftersom de har möjlighet att bo över, åka buss, välja mat och dryck m.m. så vi har ett svarsformulär på hemsidan som man fyller i. Det är också ett sätt att "tvinga" in alla på hemsidan. Kan verka lite överambitiöst men det funkar bäst för oss =) En kompis till oss har gjort hemsidan och jag har tyvärr ingen aning om vad han har använt.

Svar på tråden Infokort och/eller hemsida