• Åkerfeldt

kommer du ändra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 12:02
    KOmmer du ändra ditt efternamn när ni gift er??
    Vad har du för efternamn nu, och vad kommer du heta när du e gift?

Jag heter nu Nilsson i efternamn, men efter den 5/2 så heter jag Åkerfeldt.
  • Svar på tråden kommer du ändra?
  • Anna89

Någon som har fått reda på vad det kostar att byta efternamn? Och vad händer om inte namnet godkänns,måste man betala om avgiften då?

• Åkerfeldt
    Anna89 skrev 2011-02-16 10:30:57 följande:
    Någon som har fått reda på vad det kostar att byta efternamn? Och vad händer om inte namnet godkänns,måste man betala om avgiften då?
    man har rätt att byta till namnet på den man är gift med. Det är gratis hos skatteverket.
  • Sebastiána
    Anna89 skrev 2011-02-16 10:30:57 följande:
    Jag mailade in och frågade om ett visst namn var OK och fick mailsvar tillbaka att det inte kunde godkännas. Det kostade inget.
  • Anna89

Jag menade om man vill byta till helt nytt namn!

Okej, vars mailade du då? Kan man få adressen? :)

• loluna

Man betalar inget om efternamnet inte godkäns, utan man får prova sig fram. (man betalar alltså in en summa och sedan har man obegränsat antal "försök").

• ChMa

Jag kommer byta namn.. går från ett som 7 stycken heter i Sverige till ett som 3 stycken heter i Sverige (4 st efter bröllopet). För min del har det altid varit självklart att byta namn men hade mannen hetat Johansson eller ngt annat vanligt hade jag nog opponerat mig, då är mitt egna bättre

• Albertina83

Min fästman heter Andersson och jag heter ett ovanligt efternamn. Mitt efternamn heter rätt många kvinnor i förnamn. Min fästman verkar inte intresserad av att ha ett vanligt kvinnornamn som efternamn. Andersson vill vi absolut inte heta. Anledningen till att vi inte vill heta Andersson är att det är min fästmans adoptivföräldrars namn och han ser dom inte som sin familj. Dom är inte en del av hans liv pga hur illa dom behandlade han under uppväxten. Jag vill behålla mitt efternamn som mellannamn. Kanske tar vi det norska efternamn som min morfar hette eller nåt helt nytt. Vi ska inte gifta oss än på några år så vi har tid att fundera på efternamn.  

• Viktoria och Sebastian

Jag ska ta hans efternamn. Har ett vanligt son namn. Han heter Moreau, ett jätte fint namn, men det hade inte spelat någon roll vad han hette, jag hade velat byta till hans ändå.

• majaochputteforeverandever

Jag byter till min blivande makes efternamn. Jag kommer bli nr 7 i Sverige med det namnet.

• majflicka
    Zelmah skrev 2011-01-20 18:59:55 följande:
    Är det ett släktnamn som du för nuvarande inte har som efternamn?

I så fall måste du byta till det först innan vigseln, för att han ska kunna ta det. En kompis till mig skulle väcka liv i hennes farmors gamla namn och då var hon tvungen att byta till det först innan de gifte sig, för att hennes flickvän också skulle få det efternamnet sen. Kan va nåt att tänka på.
    Är det verkligen så? Men det är ju väldigt många som gemensamt tar ett släktnamn från endera sidan efter en vigsel. Det har jag vänner som gjort och det vara inget de löste innan vigseln utan efter.
  • Lemmy
    majflicka skrev 2011-02-21 17:33:33 följande:
    Är det verkligen så? Men det är ju väldigt många som gemensamt tar ett släktnamn från endera sidan efter en vigsel. Det har jag vänner som gjort och det vara inget de löste innan vigseln utan efter.
    Visst kan man lösa det efter vigseln också, men det är väl ändå samma procedur så att säga, efter vad jag förstår. :)
  • my heart

Han heter Lundström, ja heter Andersson.
    Kul!
    Men vi tar hans mammas flick namn, Berell!

• tweety

Hejsan!

Jag heter ett ganska vanligt qvist namn och ska byta till min Blivande mans namn och han har ett ovanligt namn som bara 7 st heter i Sverige , min blivande är inte Svensk och hans efternamn är ett väldigt vanligt i det landet han kommer ifrån

Kommer få öva på en ny signatur men ska nog lyckas med det också :) 

• S och F

Heter Carlsson nu o kommer byta till Persson.. =)
    Eftersom vi vill heta samma o ingen av oss har nåt jättebehov av att behålla just sitt så blir det att vi båda kommer heta hans efternamn.

• majflicka

Vi har diskuterat det fram och tillbaka. Vi vill heta samma sak men samtidigt är frågan hur viktigt det verkligen är för oss. Vi är ju båda så fästa vid våra efternamn, för mig känns det jättekonstigt bara tanken på att byta. Vi har således, velputtar som vi är, bestämt oss för att behålla våra respektive efternamn tv och ta ny diskussion om vi får barn (peppar peppar) ;)

Svar på tråden kommer du ändra?