Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Hjälp mig med namn på lilja!

Jag hittade en fin lilja i en blomsterbutik och tänkte att jag skulle lägga namnet på minnet. Tyvärr har jag såklart glömt det redan. Det var Longorum eller något liknande. Någon blomsterkunnig som känner igen det namnet?

• Svar på tråden Hjälp mig med namn på lilja!
  • Sebastiána
    JenniferS skrev 2011-01-19 19:12:54 följande:
    Var det en storblommig vit lilja? I så fall var det förmodligen Lilium longiflorum Glad Man brukar kalla den för trumpetlilja och denna luktar inte lika starkt som vissa andra liljor. Jag som är allergisk mot liljor får inte så stora problem med just denna (om man vet att vissa gäster är känsliga osv...).  
    Ja det är den! Den skulle man väl kunna ha i en brudbukett. Jag tänker mig tre stycken och så lite grönt. Jag vill ha en enkel bukett och älskar liljor (vågade först inte eftersom en del tycker att det är en begravningsblomma men det struntar jag i).
  • Sebastiána
    passionsblomman skrev 2011-01-19 19:19:10 följande:
    Ovanstående stämmer. Sedan finns det inom den gruppen liljor massor av olika  sorter, som var och en har sitt eget namn. Det finns exempelvis fler än bara vita. Men vet du hos floristen att det är vita Longiflorum/trumpetliljor du ska ha, så är det alldeles tillräckligt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Finns dessa året om? Eller i alla fall i början av juni?
Svar på tråden Hjälp mig med namn på lilja!