• Morsian2011

Inbjudningar går iväg idag :)

Ahh, jag är så glaaad. Inbjudningskorten går iväg idag.. alltså vi har gjort en liten specialare. Vi beställde från Finland (jag är finska) speciella frimärken med vår egen bild. Därför måste vi skicka de därifrån. Och de skickas ikväll, anländer till gästerna i Finland på fredag och svenskarna och danskarna på måndag. ÅHH LYCKA! Nu blir verkligen och officiellt för alla.. Var tvungen att bara dela med mig detta :)

• Svar på tråden Inbjudningar går iväg idag :)
  • EA83

Vad roligt med specialfrimärken!! Hoppas gästerna lägger märke till den fina detaljen!!

• TheD

När ska ni gifta er?

Kan beställa frimärken med sin bild på i Sverige?

• Morsian2011

Hej, nej det kan man tyvär inte göra.. men från www.posti.fi kan man det. Det är tyvär nog bara på finska, heter omakuvapostimerkki. Jag tyckte det var en riktigt rolig idé :)! Känns så roligt att få inbjudningar iväg, vi gifter oss 6 augusti men eftersom många planerar sina semestrar just då så vill vi vara ute i god tid.

• TheD

Vi gifter oss också den 6/8 :) Men några gäster fick save the date-kort vid nyår. Vi ska skicka iväg när det har blivit  februari.Korten ligger här hemma och väntar. Vill gärna vänta lite längre, allt för att få så lite gnäll som möjligt från min blivandes sida. Om hans s.k mammasäger något kommer jag verkligen inte vara snäll, det bror på mycket och jag förstår inte varför karln min vill ha n¨gon kontakt med den j'vla #"%"#%#"%. Åh pust, nu mår jag lite bättre!

• Emblas Mamma

Oj vad tidigt alla verkar skicka:) vi skickade spara datum kort i september och vi tänker inte skicka inbjudningarna förrän i mars, 3 månader innan! Folk vet ju liksom redan nu vilket datum det är och jag vill inte riskera att någon glömmer bort att osa om man skickar så långt innan! Det var typ 15 av 70 personer som hörde av sig innan osa på min brors bröllop - folk hade helt enkelt glömt bort det eftersom dom skickade ett halvår innan. Dom fick ringa runt och fråga alla, jobbigt för dom :(

• Moster Stina
    Emblas Mamma skrev 2011-01-20 09:03:19 följande:
    Oj vad tidigt alla verkar skicka:) vi skickade spara datum kort i september och vi tänker inte skicka inbjudningarna förrän i mars, 3 månader innan! Folk vet ju liksom redan nu vilket datum det är och jag vill inte riskera att någon glömmer bort att osa om man skickar så långt innan! Det var typ 15 av 70 personer som hörde av sig innan osa på min brors bröllop - folk hade helt enkelt glömt bort det eftersom dom skickade ett halvår innan. Dom fick ringa runt och fråga alla, jobbigt för dom :(
    Ja men du har ju skickat save the datekort. Då är det ju smart att inte vara för långt innan med själva inbjudningarna.

Vi som INTE skickat sådana kort, skickar nog gärna inbjudningar LÅNGT innan, för att folk håller på med att lägga sina semestrar nu i början av året, och det kan ju känas skönt att ge dem en chans att vara med om de vill.

Såg förresten att folk ändå är ute tidigt trots save the date kort, men det kan ju fortfarande betyda samma sak. Att man absolut inte vill att folk ska råka lägga utlandssemester på ens bröllop. I alla fall inte om det är av misstag!
  • Sandrina

Vi skickade också våra inbjudningar igår! Så otroligt skönt att äntligen ha fått iväg dom! Dock gifter vi oss redan 30 april. Men jag tror tiden ska räcka, hoppas det! :)

• Emblas Mamma

Jo men skönt att slippa ta risken att ingen osa :) jag hade aldrig orkat ringa runt och dubbelkolla men man får ju hoppas era gäster inte är så oförskämda ;)

• prinsessanogrodan

Vi skickade våra inbjudningar precis innan jul och vi gifter oss 4/6 2011. 
    90% av gästerna har redan tackat ja. Det var helt enkelt självklart för dom att komma på vårt bröllop och det känns jättekul såklart

Våra gäster hade då inget emot att få inbjudningarna tidigt och om resten inte svarar på får vi väl ringa och fråga när det närmar sig o.s.a. Våra gäster har snarare sagt att det är bra att få inbjudningarna (eller save-the-date om man skickar sånt) tidigt så de vet om det när de planerar resor,semestrar och inför skolavslutningar och annat.

Sen beror det väl på hur många gäster man har, om man bjuder 100 gäster och hälften inte svarar så har man 50 personer att ringa runt till och det är väl lite småjobbigt såklart. Men om man har 50 gäster och hälften inte svarar så är det bara 25 personer att ringa runt till....Och desto fler man bjuder desto svårare är det väl att hålla reda på hur gästernas liv är (jobb,barn,skola,resor, etc som kan göra att man glömmer bort att svara ).

Om man skickar save-the-date så behöver man såklart inte skicka inbjudningar ett halvår innan men om man redan har kyrka/vigselplats och lokal för ev fest ordnat och man har bestämt till 100% att det är den lokalen och den kyrkan/vigselplatsen som gäller så kan man lika gärna skicka inbjudningarna med en gång och skippa save-the-date tycker jag.
    Om man däremot har bestämt datumet men inte har ordnat lokal och kyrka/vigselplats eller inte bestämt sig till 100% för just den kyrkan/vigsleplatsen och lokalen men vill förhindra att folk bokar upp sig det datumet så kan man såklart skicka save-the-date. Det beror på omständigheterna helt enkelt.

• MaybeBride09

Jag skickar hellre inbjudan långt innan och får ringa runt, än att lägga dubbelkostnad på frimärken osv. Dessutom, vi ska gifta oss i oktober så då skulle vi skicka runt juni-juli. då kommer inbjudan mitt i semestern och de kanske missar den och gör andra planer och därför inte kan komma. Därför kommer vi skicka i april/maj Sen får man väl ringa runt i så fall då :P 

1 oktober 2011 säger jag JA
Svar på tråden Inbjudningar går iväg idag :)