• prinsessa11

Präst vid utomhusvigsel?

Hej!
    Vi planerar att gifta oss i en av kyrkoruinerna i Visby i juni, alternativt "helt" utomhus vid havet. Jag har varit i kontakt med en präst som sagt att präster kan tänka sig att viga par utanför kyrkorummet. Stämmer det alltså att en präst kan viga oss i ovan nämnda ruiner eller på annan plats t ex vid havet?
    Jag har läst tidigare trådar ang vad som gäller för kyrkliga vigslar, att eftersom det är en gudstjänst så måste vissa delar ingå. Men vad gäller i vårt fall, dvs vigsel utomhus? Tänker att det blir lite svårt med psalmer eftersom det inte finns någon orgel t ex, eller?

• Svar på tråden Präst vid utomhusvigsel?
  • sms å fotboll

En kyrklig vigsel följer samma ordning oavsett var den äger rum.

Vi ska viga oss kyrkligt vid en sjö. Förhoppningsvis så kan prästen, som också är en god vän, tänka sig att kompa på gitarr alternativt så ser vi till att välja lite mer kända psalmer så att i alla fall några kan dem.
    En orgel garanterar ju inte att det blir bra sång ändå.

• Zelmah

Har vart på två prästvigda utomhusceremonier. En vid havet och en vid ett fornminne, jätte fint! De hade vissa psalmer och vi sjöng utan instrument vid ett och vid det andra kompades det på gitarr till. Funkade finfint.

• Lili

De flesta präster jag pratat med har varit positivt inställda till en vigsel utomhus. Omvigselplatsen ligger långt från prästens hemförsamling, så kan ni bli tvungna att betala för hans arbetsresa.

Om man vill ha en kyrklig vigsel kommer alltid vissa moment att ingå, vare sig man är i en kyrkobyggnad eller någon annanstans. Vi hade kyrklig vigsel på en grässluttning i somras. Följande element ingick: Ingångsmusik, Vigselpsalm, Vigselakt, Solosång, Förbön, Fader Vår, Herrens välsignelse, utgångsmarsch.

Vi sjöng bröllopsversionen av Den blomstertid, 2 verser. Eftersom alla gäster kände till den melodin gick det bra utan ackompanjemang. Solisten tog ton när psalmen skulle börja, gick hur bra som helst Glad

• Kjell Präst

Som redan sagts: En kyrklig vigsel,dvs en vigsel som utförs av en präst, är lika kyrklig oavsett om den äger rum i en kyrka eller på kundvagnsparkeringen på Gekås Då finns ett ritual att följa.

Svar på tråden Präst vid utomhusvigsel?