• MrsT2011

Ljusgröna blad som utfyllnad?

Jag tänker mig en brudbukett i ljusblått, ljusgrönt och cremefärgat.

Huvudblommorna blir då förmodligen hortensia, daggkåpa och avalanche-rosor.

Floristen tyckte att dessa "bollformade" blommor krävde en del utfyllnad med blad etc. Alla blad hon föreslog var i fel grön nyans. Till exempel så vill jag inte ha murgröna eller hjärtan på tråd.

Har ni några förslag på ljusgröna blad? Floristen trodde att en droppformad bukett gjord endast av mina huvudblommor skulle bli för gles. Kan det verkligen stämma?

• Svar på tråden Ljusgröna blad som utfyllnad?
  • passionsblomman

Om du ska ha en droppfrormad bukett måste den bindas i oasishållare. Då behöver man en del grönt för att dölja osaisen och plasten i handtaget. Det kan vara det hon menar. Men om du ska ha Daggkåpa och Hortensia, så skulle åtminstone jag som florist använt bladen ifrån de blommorna-även om Hortensiabladen är mörka, så utgör de ju inget annat än en "botten" som egentligen endast ytterligare hjälper till att lyfta fram det ljusgröna i daggkåpan. Ett alternativ skulle kunna vra att byta daggkåpan mot Buplerum som har samma färger, starkt påminner om Daggkåpan, men är "spretigare" och därför fyller ut bättre.
    Annars finns det en småbladig växt som heter Pitosporum och om bla finns i en ganska ljust grön variant. Den känns ganska "vårig" med sin gröna färg.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snäckan87

Hortensiablad som du föreslår har en tendens att slokna :( så ingen höjdare att använda tyvärr. Men annan utfyllnad krävs ju absolut.

• MrsT2011

Borde det inte bli fint med såna där som ser ut som små knoppar i klase, lammöron tror jag de heter? Jag vill ha en "mjuk" känsla i buketten, förutom färgen är det därför mer "spetsiga" blad som t.ex. murgröna går bort. Syrenblad är ju ljusgröna i början av juni även om blommorna är överblommade. Kan det vara något?

• passionsblomman
    snäckan87 skrev 2011-01-25 20:14:03 följande:
    Hortensiablad som du föreslår har en tendens att slokna :( så ingen höjdare att använda tyvärr. Men annan utfyllnad krävs ju absolut.
    Jaså? Den erfarenheten delar vi inte du och jag. I de butiker jag jobbat har Hortensia varit en omtyckt blomma i olika binderier och att även använda bladen har varit en självklarhet, inte minst i sorgbinderier. Däremot är det ju viktigt för hela blomman att den är väl snittad, vattenspänd och av god kvalité.
    MrsT2011 skrev 2011-01-25 20:58:44 följande:
    Borde det inte bli fint med såna där som ser ut som små knoppar i klase, lammöron tror jag de heter? Jag vill ha en "mjuk" känsla i buketten, förutom färgen är det därför mer "spetsiga" blad som t.ex. murgröna går bort. Syrenblad är ju ljusgröna i början av juni även om blommorna är överblommade. Kan det vara något?
    Lammöron är gråsilvriga och förvisso både underbara och mjuka med sina ludna blad, men det är inte vad som kommer upp i mitt huvud när ordet "ljusgrön" används. Men fint vore det säkert. Har du pratat med floristen om de förslag jag hade, så du får se dem?
  • Emblas Mamma

Jag hade tänkt ha murgröna men har ett ljusgrönt, vitt och gult tema.
    Det kanske inte passar till då?

MEn det är ju ack så fint! :)

• passionsblomman
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 07:45:32 följande:
    Jag hade tänkt ha murgröna men har ett ljusgrönt, vitt och gult tema.
    Det kanske inte passar till då?

MEn det är ju ack så fint! :)
    Det finns ju ljust grön och även vit/grön-varigerad murgröna, så det borde väl funka.
Svar på tråden Ljusgröna blad som utfyllnad?