• ClaraH

Tid mellan utskick, osa och bröllopet?

Ja, hur gör ni? När skickar ni inbjudningarna, när är osa och när är bröllopet? Hur länge ska man vänta med att "kräva" in svar?

Vårt bröllop är den 20/8 och vi tänkte skicka ut i slutet av april. Just nu planerar vi osa till 30 juni. Vad tror ni om det upplägget?

• Svar på tråden Tid mellan utskick, osa och bröllopet?
  • BlackWIngedAngel

De vett och etikettregler som jag har sett anger att osadatumet bör infalla när ungefär en tredjedel av tiden mellan utskicket och festtillfället är kvar. Jag skulle därför säga att 30 juni är lite tidigt, vilket du antingen kan lösa med att senarelägga datumet eller tidigarelägga utskicket. :) 

• Smuppra

Hm.. har funderat på det där ikväll faktiskt. Vi gifter oss 6/8 och fick höra att ca 1 juni vore bra som senast osa. Vi ska börja fixa med inbjudningarna nu, och sedan skicka iväg dem så snart vi kan, så någon gång i februari. Ingen aning om det är enligt ettikettreglerna men vill ju inte att folk ska boka in sina resor när vi gifter oss...

• ClaraH

För vår del är jag inte så orolig för semesterplaner då skolorna redan börjat den 20/8, men hade vi gift oss mitt i sommaren hade vi skicka ut tidigare.

• TheD

Vi kommer skicka inbjudningarna i februari, OSA senast 30 maj och bröllopet är 6/8 :)

Vid nyår fick gäster på min sida save the date, dvs släktingar som bor längre bort.

• Moemoe
    ClaraH skrev 2011-01-21 22:39:20 följande:
    Ja, hur gör ni? När skickar ni inbjudningarna, när är osa och när är bröllopet? Hur länge ska man vänta med att "kräva" in svar?

Vårt bröllop är den 20/8 och vi tänkte skicka ut i slutet av april. Just nu planerar vi osa till 30 juni. Vad tror ni om det upplägget?
    Vi kommer att skicka ut inbjudningarna första eller andra veckan i februari. Sedan har vi osa 25 april och bröllopet är 4:e juni. Måste meddela lokalen antal gäster och eventuell specialkost 4 veckor innan, så då får vi lite marginal tänkte vi. Så vi har ju ungefär samma tidsupplägg, så jag tycker det låter bra. :)
  • Niini

Men jisses.. Vi gifter oss 21 maj o har tänkt skicka ut inbjudningarna februari/mars.. Men osa mars/april.

• Chicita

Om man struntar i "vett och ettikett" så ska ni ha OSA-datumet i tid för att få kunna ändra/avboka hos caterinfirman utan kostnad mm mm.

Och hur lång tid dom ska ha på sig att svara kan bero på om ni har speciella krav på klädsel eller om ni bara har gäster som kommer långt bortifrån... Eller annat...

Visst finns det regler för OSA. Men det är inte hela världen om man bryter dom, ifall det finns skäl till detta.
    Det är NI som gifter er och det ska funka för er. Det är viktigare än "dom oskrivna lagarna"

• ClaraH

Vi har bokat hotell för långväga gäster och de ville ha svar på antal senast 9 maj, vilket är före utgånget osa.... Annars har vi krav från de vi hyr lokalen av att veta hur borden ska stå senast två veckor innan festen. Och innan des bör vi ju ha gjort bordsplaceringen. Så vi kanske kan sätta i mitten på juli istället+

• Dona

vi ska nog ha osa-datum 14-20 april och vi gifter oss den 14 maj.

• Dona

och skickar ut inbjudningskorten i slutet av februari 

• Anna B

Vi gifter oss 4/6, skickar inbjudningar i mitten/slutet av mars och har OSA 30 april.. Men de flesta vet redan om att det är bröllop på gång :)

• Chicita
    ClaraH skrev 2011-01-22 14:16:35 följande:
    Vi har bokat hotell för långväga gäster och de ville ha svar på antal senast 9 maj, vilket är före utgånget osa.... Annars har vi krav från de vi hyr lokalen av att veta hur borden ska stå senast två veckor innan festen. Och innan des bör vi ju ha gjort bordsplaceringen. Så vi kanske kan sätta i mitten på juli istället+
    Låt gästerna boka hotell själva direkt med hotellet. Be hotellet om en "bokningskod" typ ditt namn och bröllopsdatum.
    I inbjudan kan ni skriva att det finns hotell (till ett visst pris eller om ni bjuder på det) men att dom måste ringa hotellet innan den 9/5 och boka sitt rum, annars blir dom utan.

Jag jobbar på hotell själv, och vet hur viktigt det är med datum för större grupper.
    Men det brukar vara 1 månad innan som är sista datum. Så jag tycker att du ska kontakta hotellet igen och ifrågasätta varför dom behöver ha svar mer än 3 månader innan...

Om du vill så kan du kontakta mig privat (skicka din mail till mig) så kan jag skicka en kopia på generella avbokningsregler för grupper som SHR har tagit fram, så har du något att ha som grund om du ska "omförhandla" med hotellet...
  • Smuppra
    TheD skrev 2011-01-22 01:30:40 följande:
    Vi kommer skicka inbjudningarna i februari, OSA senast 30 maj och bröllopet är 6/8 :)

Vid nyår fick gäster på min sida save the date, dvs släktingar som bor längre bort.
    Haha låter som vi tänkt lika där då
    Våra långväga gäster fick veta i början på januari muntligen.
  • TheD
    Smuppra skrev 2011-01-24 17:16:37 följande:
    Haha låter som vi tänkt lika där då
    Våra långväga gäster fick veta i början på januari muntligen.
    :)
  • GnuGS

Bröllop i mitten av juni, vi har tänkt skicka ut inbjudningskort i slutet av mars och be om svar i slutet av april (tror jag, ej spikat). Vi behöver marginal så att vi kan bjuda in nya gäster i god tid ifall många tackar nej.
    Från december (när vigseldatumet) och framåt fortlöpande har vi – informellt – varskott familjemedlemmar, de närmaste släktingarna och de vänner som vi är säkra på att vi kommer att vilja bjuda, inklusive dem med hedersuppdrag.

• MiraJ

Vi ska gifta oss 4 Juni.
    Kommer att skicka ut inbjudningarna i slutet av Februari.
    Med OSA 1 April.
    Sen struntar jag faktiskt i etiketten där, det är vad som funkar för oss.

• S2011

vi skickade ut våra runt den 20 januari, har osa 15 juni och gifter oss 30 juli.

skickade ut inbjudningarna tidigt dels pga semestertiderna och dels för att släkt och vänner (min sida) ska ha goda möjligheter att boka både resor och boenden. 

• NorthernTrekker

Hej!

Vi skickade ut våra inbjudningskort den 10 januari, osa 1 april och gifter oss 18 juni. Vi har en många vänner som ska ta sig långt för att komma på vårt bröllop, så de kan behöva lite tid att planera resor och boende.

/NorthernTrekker

• 20110820

Vi gifter oss samma datum, 20/8

Vi kommer att skicka våra i mars ("mina" gäster är långväga och ingen vet något om att vi ska gifta oss) och OSA 1 juli.

• Moster Stina

Vi skulle ha gift oss 20:de augusti. Det vet typ hela släkten, och må¨nga vänner.
    Men tack vare en överraskande (men ack så välkommen, och planerad) graviditet så gifter vi oss istället i juni.
    Under en långhelg! (Då vi misstänker att många annars tänkt åka bort)
    Och eftersom vi verkligen vill att så många som möjligt ska kunna komma om de vill, så skickade vi ut våra inbjudningar  redan i slutet på januari.
    Och så struntade vi helt i vad konventionen säger angående OSA-datum. Vi satte 6:e mars, helt enkelt för att alla skulle bli tvungna att tänka igenom saken rätt  fort. Samt för att vi skall kunna skicka ut fler inbjudningar till andra som inte fick plats i denna omgång.
    Om det är någon som ändrar sig senare så gör det ju inte så mycket ändå, eftersom det är vi själva som fixar maten. och vi har redan räknat med att det i alla fall kommer bli ca 100 gäster.

Svar på tråden Tid mellan utskick, osa och bröllopet?