• Jeanette G

Lupiner i maj?

Jag undrar om någon vet om lupiner brukar blomma i mitten av maj eller om det är för tidigt?
    Har aldrig riktigt tänkt på när dom börjar blomma. Skulle vilja ha lupiner som dekoration i festlokalen nämligen.

(Bor i Värmland btw, blomningstiden varierar säkert beroende på vart i landet man bor)

• Svar på tråden Lupiner i maj?
  • helena86

Det är nog beroende på hur varmt det är och hur mkt det har regnat =/ 2008 har jag för mej att de blommade tidigt men då var det ju väldigt varmt i maj också =) Jag bor i västmanland så vi borde ha ungefär samma klimat ;D Lupiner är så otroligt fina hoppas de blommar till er stora dag :D Min stora dag är på nyårsafton då kan det vara lite svårare att få tag på "ängsblommor" =/

• Alexanders Maria

Jag hoppas också att lupiner blommar i maj fast för min del i slutet av maj... men inte heller jag vet exakt ifall de gör de då.
    Skulle vilja ha dem som dekorationer till vigselplatsen

• ClaraH

De brukar stå i full blom p midsommar (Östergötland), men de kanske börjar tidigare.

• Zelmah

Ja jag ser dem oxå blomma i juni (norra Bohuslän). Nån enstaka gång har jag sett dem blomma i slutet av maj, när det varit väldigt varmt i maj. Men det kanske ser annorlunda ut i andra delar av landet. Me om ni vill ha lila blommor så blommar ju syrén från mitten i maj till början/mitten (beroende på värmen) av juni sen brukar de bli "trötta"... Inte alls samma härliga färgsprak som lupiner då men... lila iaf :)

• Zelmah

Fast vissa somrar har ju syrénen hunnit bli brun innan skolavslutningarna oxå.... beror mkt på hur varmt det blir...

• Alexanders Maria

Ja, man får med andra ord plocka de blommor som finns, oberoende på vad de blir för några alltså. Jaja tack från mitt håll iaf. :)

• Jeanette G

Attans då, kanske inte finns några lupiner i maj. Synd, det blir så fina, stora buketter av dom. Syrener hade jag funderingar på att ha på borden, men dom gånger jag har vart och snattat syrener i buskarna här ute så har dom sett jätteledsna ut dagen efter.

Blir nog att beställa blommor till borden och sen ta det som man hittar när det väl är dags för dekoration i resten av lokalen, om det nu inte finns några jäkla lupiner Tungan ute

Svar på tråden Lupiner i maj?