• Marylin

Måste man ha bestman och brudtärna?

eller  är det vanligt att bara mannen å kvinna står framme vid prästen?
    vi ska ha ett väldigt enkelt å snabbt bröllop i kyrkan, har inte ens tänkt på det där med bestman å brudtärna. *s*  Vad har man dom till?  :)

• Svar på tråden Måste man ha bestman och brudtärna?
  • elisabettan

Man måste absolut INGENTING! Glad

Ni gör som Ni vill. Vill ni inte ha tärnor och marsalkar så har ni inte det. VI kommer inte ha det heller. Det blir bara vi och prästen där framme! För så vill vi ha det!Hjärta

Lycka till!

• Marylin
    elisabettan skrev 2011-01-22 07:47:48 följande:
    Man måste absolut INGENTING! Glad

Ni gör som Ni vill. Vill ni inte ha tärnor och marsalkar så har ni inte det. VI kommer inte ha det heller. Det blir bara vi och prästen där framme! För så vill vi ha det!Hjärta

Lycka till!
    Ok, vi är så nya på det här, så jag har ingen koll på hur det "bör" gå till *s* Har massa funderingar, tex vem håller brudbuketten när han ska trä på ringen osv? *s*
  • fru2011kanske

Vi kommer inte heller ha tärna eller bestman, har inte funderat på hur vi ska göra med buketten än..

• MaybeBride09

Jag har bara varit på ett bröllop i mitt liv (alla i mitt liv verkar tycka om att gifta sig i hemlighet) och då var det faktiskt just så som du beskriver. Ingen tärna och ingen bestman. Det var bara dem där framme och det var väldigt fint det med!

1 oktober 2011 säger jag JA
  • elisabettan

I vårt fall tror jag att årästen kmmer ta buketten och lägga undan den.

• Cantaton
    Marylin skrev 2011-01-22 08:06:35 följande:
    Ok, vi är så nya på det här, så jag har ingen koll på hur det "bör" gå till *s* Har massa funderingar, tex vem håller brudbuketten när han ska trä på ringen osv? *s*
    Jag har varit på många bröllop där det inte funnits någon tärna eller marskalk. När det då kommer till brudbuketten har antingen prästen tagit den och lagt den på altaret eller liknande, eller så har ett barn, ett kompis eller en förälder kommit fram och tagit buketten just under denna stund. Jag har också varit med om att brudparet inte alls tänkt på denna fråga, och jag (som solist) fått hoppa in och ta brudbuketten för att jag suttit långt fram i kyrkan.
  • Aniara4

Vi ska inte heller ha någon tärna eller marskalk (och defintivt ingen best man eftersom vi tycker den amerikanska varianten med brudöverlämning är en styggelse, och det är bara då man har best man). Har inte bestämt hur vi ska göra med blommorna då, men det lutar åt att jag ber någon i min familj som sitter närmast att komma fram och ta dem en stund.

• Dona

vi ska inte ha varken tärnor eller bestman :) man gör som man själv känner för ju 

• Marylin
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-22 11:53:59 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-86/m3738732.htm...

Eftersom TS nämnde att de var nya, så tänkte jag bara nämna att i en traditionell vigsel i Svenska kyrkan kallas mannen i brudföljet för marskalk. (Det är bara som en parantes eftersom ni ändå inte vill ha någon.) ;)
    ja just det *s* sånt där har jag noll koll på
  • BlackWIngedAngel
    Marylin skrev 2011-01-22 18:58:00 följande:
    ja just det *s* sånt där har jag noll koll på
    De säger ju att man helst ska lära sig något nytt varje dag. ;)
  • Lindahl

Vi hade vare sig tärna eller bestman och det var nog ingen som reagerade på det....

Min mans stora son hade hand om ringarna men det var allt, vi gick själv in i kyrkan etc...det var nog några som reagerade från min mans sida att hans store pojke inte var mer inblandad men det var ett gemensamt beslut som vi tog då vi har en 3-åring tillsammans som inte heller var mycket inblandad....

Men det gick hur bra som helst!!!!

• Minuz

Vad skönt att läsa.................... Att så många inte ska ha tärna och marsklak. Vi ska inte heller ha det.

Hoppla - Jag har också funderingar på en sådan bukett, de är så fiiina eller så ska jag ha en liggande.

Jag tror att våra stora pojkar kommer att dela ut program i kyrkan, den lille kommer nog vara ringbärare och lilla tjejen blomsterflicka.
    Och vi ska ju vara på Kalmar slott där kyrkan är väldigt liten.......... men vacker. Passar oss perfekt eftersom vi inte ska vara mer än ca 30 personer.

• SnuttisSessan

Vilken bra tråd. Jag har hela tiden trott att man måste ha någon där framme vid sin sida.

Detta är något jag ska fundera starkt på eftersom jag inte känner mig bekväm med den tärna jag valt. . .

Men hur förklarar man att man vill ändra upplägget ?

• Lindahl
    SnuttisSessan skrev 2011-01-23 09:35:40 följande:

Vilken bra tråd. Jag har hela tiden trott att man måste ha någon där framme vid sin sida.

Detta är något jag ska fundera starkt på eftersom jag inte känner mig bekväm med den tärna jag valt. . .

Men hur förklarar man att man vill ändra upplägget ?

Kan vara lite svårt det där....men det är ju oxå så att ni, brudparet som det handlar om ska vara bekväma i situationen...då får alla andra anpassa sig efter er tycker jag....
    När det gällde hålla bukett etc så hade jag/vi värdparet som höll i allt sånt. Dom satt längst fram i kyrkan och hjälpte även till med vår son som ville komma upp till oss när han väl såg att det var vi som stod där framme. Hjälpte även till med att lägga rätt släpet på min klänning så den inte låg som en boll bakom mig....
Svar på tråden Måste man ha bestman och brudtärna?