Önskar romantiska tips om Barcelona! Bröllopsresa i mars!
ojoj, Barcelona har ju hur mycket som helst att erbjuda!
Naturligtvis beror det ju också på vad man är intresserad av... Finns massor av underbar arkitektur att titta på!
Jag bara älskar la Sagrada de Famillia, en helt otrolig byggnad. När jag var där senast nu i höstas gick jag en tre timmars stadsvandring med inriktning på Gaudi och hans verk, otroligt fascinerande byggnader insprängda bland "vanliga" hus. Jag uppskattar att göra i alla fall någon guidad tur när jag åker till nya städer då man får en annan förståelse och inblick i vad som format just den staden. Naturligtvis kan man läsa sig till det också, men det är alltid roligare att höra någon berätta.
Las Ramblas (den kända shoppinggatan) är lite speciell, men framförallt har de en stor saluhall ungefär mitt på där man kan köpa massor av fräsch frukt, färskpressade juicer mm. Dock ofta mycket folk (läs mycket turister) vilket kan vara lite tråkigt enligt mig. Värt att upplevas, men kankse inte lägga så mycket tid på.
Sedan är hamnen och promenadstråken runtomkring trevliga och romantiska att promenera kring, finns också en park som ligger en bit upp på en kulle (kommer ej ihåg vad den heter) men där finns fina statyer och man har utsikt hur långt som helst! Väldigt trevligt för pickninck..
Bra promenadskor är nästan ett måste, jag tycker absolut det är en stad som ska upplevas till fots.