• Mikina

Inga barn på festen?

Vi vill ha festen barnfri av diverse olika anledningar och vi  vill helst inte ha barn med under vigseln heller då det enligt erfarenhet kan bli en del gråt och oro i bänkraderna.

självklart måste bebisar som blir ammade få följa med och efter 18 år räknas man som myndig (och vuxen)  men hur formulerar man detta bra? eller räcker det bara att skriva något i stil med
    "Vi älskar barn men vi ber er att respektera vår önskan om att fira vår bröllopdag i vuxet sällskap"

Andra alternativ som "Vänligen respektera vår önskan om att fira vår bröllopsdag i vuxet sällskap.... och sen någonting om bebisar och myndiga", men det blir så långt och krångligt känns det som.
    Något förslag på formulering?

• Mikina
    frallan skrev 2011-02-28 12:41:17 följande:
    I kyrkan är vem som helst välkommen! det är inget du kan styra över, vem som helst får delta under er ceremoni... det är en offentlig byggnad.

Men om ni nu prompt måste ha barnfritt även där kan ni väl lägga fram en önskan om det så får ni hoppas att folk inte tar med sig barn... men ni kan inte tvinga någon.
    Klart vi inte kan tvinga någon och det vill vi inte heller, kyrkan är för alla och även den vackra gården utanför. Jag skrev dock att vi helst inte skulle vilja ha barn i kyrkan heller då det enligt erfarenhet kan störa en hel del (ett av bröllopen jag varit på var så fullt av barngråt att man inte hörde när bruden svarade ja). 

Tråkigt att du tolkade det som att vi ville förbjuda folk från att komma eller försöka styra över vem som går in i kyrkan. Jag skrev helt enkelt och frågade om någon kunde hjälpa mig med en formulering för att få fram budskapet. Antar att frallan inte hade en bra formulering att bjuda på, utan istället ville få poäng av något slag genom att tala om för mig vad som är rätt och fel.

Någon annan som har en bra formulering?
    Det lutar åt "... vi ber er respektera vår önskan om en bröllopsdag i vuxet sällskap".
  • Mikina
    frallan skrev 2011-03-22 00:52:20 följande:
    Ursäkta om jag trampade dig på tårna. Det var inte min mening! Ville bara att ni skulle vara medvetna om att ni tekniskt inte har någon rätt att stänga någon ute från en ceremoni i en kyrka, då faktiskt många tror att det är helt okej att bestämma vem som får komma in i kyrkan under deras ceremoni, fast inte så är fallet. Men det var ju bra att ni redan viste det

Lät det argt ber jag om ursäkt för det, för så var det inte menat!

Hoppas ni får en lugn och skön ceremoni!
    ok då misstolkade jag nog din ton som lite starkare än vad du menade. nu uppfattar jag det tydligare! :)
Svar på tråden Inga barn på festen?