• majflicka

Vilket efternamn ska ni ha som gifta?

Alla måste känna efter själva vad de vill heta som par o det finns inget som är självklart fel eller rätt o jag vill absolut INTE att ngn ska till illa upp nu men det känns bara så konstigt att vi år 2011 automatiskt tar mannens namn i hälften av fallen. 15 % tar kvinnans... Crazy att det kan vara så här. När ska vi skaka av oss detta...

BlackWIngedAngel skrev 2011-02-11 23:17:38 följande:
    TS; Har du tänkt på att tråden enbart riktar sig till heteropar? Jag tar min partners namn/Partnern tar mitt hade varit en mer könsneutral frågeställning. Bara som en tanke. ;)
    Mmm jag tänkte faktiskt detsamma. Det finns med säkerhet ingen konstig tanke bakom o det är så lätt att slinta med tungan/tanken å generalisera men det vore positivt om alla vi på BT ansträngde oss lite mer för att fokusera på kärlek generellt o inte bara relationen mellan man o kvinna.
  • majflicka
    majflicka skrev 2011-06-22 18:53:54 följande:
    Alla måste känna efter själva vad de vill heta som par o det finns inget som är självklart fel eller rätt o jag vill absolut INTE att ngn ska till illa upp nu men det känns bara så konstigt att vi år 2011 automatiskt tar mannens namn i hälften av fallen. 15 % tar kvinnans...
    Inte för att detta är en statistik som går att jämföra med de stora undersökningsbolagen men tittar man på sina vänner som är gifta kan man ju ta ändå anta att siffrorna verkligen inte är helt off utan mer troligt att det är ännu fler som gör det
  • majflicka
    090208 skrev 2011-02-25 23:50:38 följande:
    Självklart byter ingen av oss namn. Det ser jag ingen som helst poäng med!
    Vi behåller också våra resp efternamn
Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?