Inlägg från: SeptemberBrud |Visa alla inlägg
  • SeptemberBrud

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Hej! Har inte orkat läsa igenom hela tråden nu,
    men är helt klart förvånad hur många det är som FÅR så mycket pengar av sina föräldrar!
    Vill ni inte visa att ni är vuxna människor som tar ett nytt steg in i livet tillsammans och klarar er utan era föräldrar?

Hur kommer det sig överhuvud taget att så många VILL ha hjälå?
    Vi är stolta och betalar gärna vårt bröllop själva, kan bero på att vi är lite äldre med.
    Men jag tycker att man äldre som yngre ska försöka skrapa ihop pengar själv om man vill gifta sig, man får helt enkelt ha ett bröllop man har råd med.

Men det är vad jag tycker!

• SeptemberBrud
    I mitt fall så sa ju jag och min MB direkt att "det blir ingen fest" när vi meddelade att vi ska gifta oss. Detta är för att festen är sekundär, vi har råd med det som är viktigast (vigsel, kläder, blommor, ring, middag för närmsta familjen, 25 pers, resa osv). Men visst vore det roligt med en fest också (fast det sa vi inte då). Då sa våra båda föräldrapar att de ville hjälpa till att ordna och betala på festen om vi kan tänka oss det. Så det sa vi ja till och får ekonomisk hjälp för. I övrigt är det så som vi planerat och det vi vill och kan betala för.
    Jo det förstår jag.
    Men vi är för stolta för att ta emot pengar, vi är trots allt 30* båda två och har fasta inkomster varje månad.
    Mina föräldrar erbjöd sig att hjälpa till med vi tackade nej,
    det är trots allt vårt bröllop.
  • SeptemberBrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 16:20:28 följande:
    jag tycker för min del alla gör som dom vill..
    Jag känner mig lika mycket gift fastän jag tar bidrag från mina föräldrar.. Sen är det ju upp till var och en att känna olika!
    jo vi är alla olika. Jag kanske överreagerar, men jag bara tycker så..
    men är ni då yngre ni som får massa pengar av era föräldrar?
    Det känns faktiskt som om det mest är yngre som får hjälp eftersom dom inte har hunnit fixa jobb och bättre löning.
    Eller har jag fel?
  • SeptemberBrud
    Smuppra skrev 2011-01-26 17:30:37 följande:
    SeptemberBrud skrev 2011-01-26 17:15:12 följande:
    jo vi är alla olika. Jag kanske överreagerar, men jag bara tycker så..
    men är ni då yngre ni som får massa pengar av era föräldrar?
    Det känns faktiskt som om det mest är yngre som får hjälp eftersom dom inte har hunnit fixa jobb och bättre löning.
    Eller har jag fel?
    Vi är yngre. Kommer vara 23 och 25 år då och båda studenter. MB gör examensjobb nu och har deadline i september, så han kommer vara redo för arbetsmarknaden i höst. Vår månatliga inkomst är än så länge mestadels CSN.
    Sedan verkar det som att alla runt om tycker att festen är väldigt, väldigt viktig, till skillnad från oss som tycker det vore roligt men egentligen inte ett måste. Och då kan de ju lika gärna få betala på det också, eftersom vi annars skulle struntat i det. Vi har den gärna alltså, men det är inte avgörande för om vi ska gifta oss eller inte. För gifta oss ska vi!
    Men om man vänder på det och ni hade varit 30-40 och haft inkomster bda två - hade ni då tagit hjälp av föräldrarna, eller rättare sagt, hade ni inte haft en bröllopsfest utan föräldrarnas hjälp?
    Jag kan förstå att man inte har så mycket när man är ung och studerande, men om man är äldre och har fast inkomst?
  • SeptemberBrud
    Smuppra skrev 2011-01-26 17:56:21 följande:
    Svårt att veta, det kan vi ju bara spekulera kring. I min familjs fall är det ju så att min bror också gifter sig i sommar. Både våra och hans fästmös föräldrar kommer betala på deras bröllop. Båda är närmare 30 år. Hon är välutbildad och har ett höginkomstyrke, min bror har jobbat i några år och har nu kommit halvvägs på en högre utbildning samtidigt som han arbetar extra. De har det klart bättre ställt än vi, men de accepterar att ta emot pengar. Eftersom då min bror får pengar för bröllop så hade jag tagit emot pengar när det var min tur, även om jag hade haft tillräckligt. Men det för att det ska bli rättvist. När mina föräldrar erbjöd sig nu frågade jag först om de skulle sponsra brorsan också. Hade de inte gjort det skulle jag sagt nej tack.

Om det nu var så att hela syskongrejen inte existerade så vet jag inte hur jag skulle göra. Det beror på familjesituationen då tror jag. Om vi har barn, huslån osv. Men om mina föräldrar inte egentligen skulle ha råd så skulle jag säga nej.
    okej.. men då antar jag att era föräldrar har råd att betala då, eftersom din bror ändå verkar ha gott om pengar men får hjälp?
    Lindahl skrev 2011-01-26 18:20:48 följande:
    Mina föräldrar meddeladde oss efter vi berättat att det skulle bli bröllop att deras "present" till oss var att dom ville ställa upp med att betala maten... jag som då är väldigt ekonomiskt lagd (ej snål) tänkte då i banorna på en buffé.
    Kan alla plocka vad dom vill och kan äta med tanke på allergier etc...
    Presenterade denna idé för mina föräldrar, vilken buffé vi ville ha och varifrån vi hade tänkt beställa den.
    Pappa tittade på mig och sa "men förrätt och efterrätt då?"
    Så det blev att fint beställa både och till, vilket inte var tanken från mig från början då jag ville vara snäll och hålla kostnaderna nere. Då berättade pappa att dom betalt maten till min brors bröllop och ville givetvis göra samma sak för oss...
    Både jag och min man blev rörda av gesten och ser det inte som något negativt trots att vi båda är 30+ och har fasta jobb och inkomster.... Kan dock tiööägga att vi fick mycket annan hjälp av både vårt värdpar och även av min bror med familj som ställde upp med både det ena och det andra under kvällens gång....
    Det verkar visst vara vanligare än jag trodde att få hjälp.
    Trodde de flesta ville och klarade sig själva idag.. ?
  • SeptemberBrud
    Humlan66 skrev 2011-01-26 20:14:07 följande:
    Vi har inte frågat ännu men det är på G. Jag tycker det känns lite orättvisst eftersom jag bara har en förälder kvar medans han har båda sina föräldrar ( skillda) han misstänker att båda hans föräldrar kommer att lämna någonslags bidag medans min pappa nog kommer säga nej. Jag vill inte fråga nu heller eftersom han är i sorg då hans fru dog precis.Usch svårt det där.
    Men vi vill iaf klara oss själva så mycket vi kan. Maten och lokalen är det den största posten
    Hmm.. Jag hade nog väntat med att fråga din pappa,
    känns lite som om han blir tvingad då?
    Är det inte bättre att ni väntar och ser ifall han erbjuder sig hjälp själv.. Det verkar ju som om din sambos föräldrar hjälper er, räcker inte det tills vidare?
  • SeptemberBrud
    Bröllop2011 08 skrev 2011-01-28 09:28:44 följande:
    Varför skulle det vara fel att få hjälp?
    Kan det verkligen finnas någon som tycker det!
    Kanske lite avundsjuka på vissa håll i så fallSolig
    Jag tycker att som blivande makar tar man ett stort kliv in i vuxenlivet och på så sätt borde klara sig själva hädanefter.
    Därför anser jag att det är fel att få ekonomisk hjälp av sina föräldrar.
    Man borde lära sig klara sig själv för en dag har vi inte våra föräldrar som hjälper oss med allt.
    Det ligger ingen som helst avundsjuka i detta.
    Det är så jag tycker.
  • SeptemberBrud
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-30 12:12:36 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men jag kan inte låte bli att undra... Glad
    Om det inte handlar om att man inte har råd utan att personen i fråga vill ge pengar som en gåva oavsett. Är det då fel? Även om man har allt på det torra med budgeten inför bröllopet... Ska man tacka nej till pengar som böllopsgåva av princip för att man "ska" klara sig själv fastän man redan gör just det?
    Ja, det är svårt att säga!
    Själv hade jag inte tackat ja till bidrag även om någon ville ge mig det.
    Det är självklart för mig och min sambo, men kanske inte för alla.
    Vi har redan sparat ihop pengarna själva och kan säkert spara mer, men vi vill inte ha något jättemaffigt bröllop,
    så vi är nöjda med dom 75.000 vi har nu att lägga på bröllopet, men att ta emot hjälp skulle vi inte vilja.
    Självklart är det inte fel då ni inte tvingar era föäldrar eller ber om pengar,
    men skulle det ändå inte känts bättre att klara sig på egen hand i vuxenlivet? Att ha ett bröllop man har råd med?
  • SeptemberBrud
    skruttisOmuffis skrev 2011-01-30 12:55:27 följande:
    Jag tycker detta är väldigt intressant då jag och min sambo får 10.000 i bröllopspresent av mina föräldrar. De pengarna lägger vi på att uppgradera till jacuzzi på vår bröllopsresa. Med andra ord så har vi råd med vårt bröllop och vår bröllopsresa. Vi har sparat ihop allt själva, men vi får pengar i present och kan därför krydda på lite.
    Anser du då att det är lika fel att ta emot presenter då också? ...i alla fall om man har en önskelista eller önskar sig något specifikt? Jag menar enligt resonemanget så klarar man ju inte sig själv om man inte köper sin brödrost och sina bestick själv heller då... för att inte tala om hur fel presentkort borde anses vara....Tungan ute
    Nu retas jag bara lite....men är det verkligen så att man bara klarar sig själv om man drar en stenhård gräns mellan sig själv och andra?
    Nej nu är kanske inte just ditt fall så extremt,
    men att få enorma summor som många verkar få här inne, och till och med bröllopet betalt, då anser jag att det är orimligt.
    Varför vill man inte kunna betala själv för sig?
    Varför rättar man inte munnen efter magsäcken?

Självklart är det en annan femma att få presenter.
  • SeptemberBrud
    Emelie 87 skrev 2011-01-28 20:20:34 följande:
    Faktum är att mina föräldrar har varit med från början och sparat pengar. Till en början sa vi nej, men mamma och pappa är envisa och insisterade på att få hjälpa till. Så vi satte upp en fond dit alla då kunde spara en slant varje månad. Även fästis föräldrar har lagt in lite pengar där, men sedan erbjöd dom sig att betala uppehället för alla som reser hit från Iran.

Totalt har vi nu sparat ihop över 200 000.
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
    Frågan är ju hur mycket ni egentligen lyckats spara ihop själva?
  • SeptemberBrud
    hernameispekka skrev 2011-01-30 13:16:24 följande:
    Vi hade kunnat betala exakt den summan som brölloppet kommer kosta helt själva med egna besparingar (och då är vi ändå båda 19 år vid vigseln) men då min familj erbjuder sig att betala middag + lokal (ca. 40000) tackar man inte nej. Dels för att det är ohyfsat att tacka nej till en gåva och dels för att vi då kan använda våra bröllopspengar till att starta ett fint liv ihop :)
    Nej, det är såklart oehört bra att ha lite att börja livet med.
    Vet inte varför jag är så emot detta, men det är väl för att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ta emot pengar,
    det ligger inte i min natur att göra det.
    Är det bara jag som är sådan då?
  • SeptemberBrud
    Emblas Mamma skrev 2011-01-30 21:27:09 följande:
    thean skrev 2011-01-30 19:42:42 följande:
    Jag skulle aldrig kunna be om ekonomisk hjälp eller ens räkna med det, trots att jag vet att mina föräldrar har råd att undvara en del (inga fantasisummor dock).

Vi har tänkt gifta oss först nästa år då vi kallt räknar med att få spara ihop själva. Skulle någon av våra föräldrar erbjuda sig att betala något eller ge ett bidarg skulle vi bli glada och tacksamma!
    Egentligen så "får" jag ju inte skriva här längre,
    men kan inte låta bli att protestera lite mot SeptemberBrud,
    jag förstår att inte alla vill ta emot bidrag, men om man får bidrag helt utan vidare, då spelar det väl ingen roll?
    Det är ju en annan sak att fråga och be om pengar - det skulle aldrig vi gjort,
    precis som thean skriver; man behöver inte be om pengar, men om man får ett bidrag är det väl bara att tacka och ta emot? Dom som ger bidrag vill ju bara väl..
    Det är inte det jag säger,
    utan att jag själv inte skulle vilja ta emot bidrag hur gärna någon än ville.
    Vi vill visa att vi klarar oss själva, dessutom är vi båda över 30 år så det känns som om man tar bättre vara på sig själv då.
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?