Inlägg från: skruttisOmuffis |Visa alla inlägg
  • skruttisOmuffis

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Jag valde "vi betalar allt själva". Vi får dock drygt 10.000 i b-present av mina föräldrar till bröllopsresan. Men själva bröllopet betalar vi helt själva. Vår inkomst räknas nog som övre medel...med det har ju även att göra med vad man har för utgifter....vi har det gott ställt främst pga få utgifter.

• skruttisOmuffis
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 09:26:31 följande:
    men det är ju väldigt mycket pengar (enligt mig) att få! :)
    Ja, bor man billigt och inte har höga utgifter är det kanon! Vi har inte alls höga utgifter just nu men inte heller världens största inkomst, men vi tycekr vi lever riktigt gott ändå.
    Men det är säkert vad man vänjer sig vid!
    Klart det är mycket pengar att få, men det var inte avgörande för oss. Vi hade haft råd ändå.
    Vårt bröllop går allt som allt på 180.000 vararv 10.000 är vår bröllopspresent från min föräldrar. Vi fick välja vad vi ville och då valde vi att lägga de pengarna i vår bröllopsresa.

Jag valde nog "vi betalar allt själva" för att det känns så...som att resan inte tillhör bröllopet eller festen kanske man ska säga...dessutom har vi ju pengar över nu istället... hm...det känns lite virrigt nu
    Kanske skulle valt 10.000 eller en liten symbolisk summa...10 av 180 är ju mer en symbolisk summa för mig även om det är mycket penagr vilket det självklart är...
    Det blir ju svårt att läsa ut något i detta utan att få veta vad folks bröllop egentligen kostar.
    Det skulle vara mer intressant om man fick veta hur många % av pengarna som kommer från föräldrar eller annan person.
  • skruttisOmuffis
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 19:47:27 följande:
    Ja det blir som en symbolisk summa det kan jag förstå!
    Själv vet jag inte hur mycket pengar vi får sammanlagt. Dom hjälper ju oss hit och dit och varje gång jag räknar på butgeten tycker jag den stiger och stiger. Det är väl underligt? :)
    Men vi räknar som sagt resan i budgeten tills vidare - men vi ska önska oss pengar till den så kanske vi kommer undan med pengar över vi med :D
    *hoppas*

Annars kan ni ju ta dom 10.000 och göra en kort medelhavsresa också som ett plus, eller en jättelyxig spahelg i lyxsviten ;)
    Ja, det är lustigt att budgeten ofta höjs...men jag tror att det är alla små söta saker som caketoppers m.m. som är boven.... ...jag tror det i alla fall... Vi ska budgetera med ett par "övrigt" tusenlappar...det känns som en bra idé!

Vi uppgraderade faktiskt till en jacuzzi på bröllopsresan :-P Jacuzzi i två veckor i bröllopspresent, haha!
    Så blir det pengar över försöker vi leva lite mer i vardagen istället.
  • skruttisOmuffis
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 07:29:52 följande:
    vart kommer ni åka då? :)
    Jacuzzi är väl inte helt fel! :P
    Nej precis! :-P
    Vi åker till maldiverna i två veckor.
  • skruttisOmuffis
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 11:49:10 följande:
    Jag tycker att som blivande makar tar man ett stort kliv in i vuxenlivet och på så sätt borde klara sig själva hädanefter.
    Därför anser jag att det är fel att få ekonomisk hjälp av sina föräldrar.
    Man borde lära sig klara sig själv för en dag har vi inte våra föräldrar som hjälper oss med allt.
    Det ligger ingen som helst avundsjuka i detta.
    Det är så jag tycker.
    Jag förstår hur du tänker, men jag kan inte låte bli att undra... Glad
    Om det inte handlar om att man inte har råd utan att personen i fråga vill ge pengar som en gåva oavsett. Är det då fel? Även om man har allt på det torra med budgeten inför bröllopet... Ska man tacka nej till pengar som böllopsgåva av princip för att man "ska" klara sig själv fastän man redan gör just det?
  • skruttisOmuffis
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 12:25:15 följande:
    Ja, det är svårt att säga!
    Själv hade jag inte tackat ja till bidrag även om någon ville ge mig det.
    Det är självklart för mig och min sambo, men kanske inte för alla.
    Vi har redan sparat ihop pengarna själva och kan säkert spara mer, men vi vill inte ha något jättemaffigt bröllop,
    så vi är nöjda med dom 75.000 vi har nu att lägga på bröllopet, men att ta emot hjälp skulle vi inte vilja.
    Självklart är det inte fel då ni inte tvingar era föäldrar eller ber om pengar,
    men skulle det ändå inte känts bättre att klara sig på egen hand i vuxenlivet? Att ha ett bröllop man har råd med?
    Jag tycker detta är väldigt intressant då jag och min sambo får 10.000 i bröllopspresent av mina föräldrar. De pengarna lägger vi på att uppgradera till jacuzzi på vår bröllopsresa. Med andra ord så har vi råd med vårt bröllop och vår bröllopsresa. Vi har sparat ihop allt själva, men vi får pengar i present och kan därför krydda på lite.
    Anser du då att det är lika fel att ta emot presenter då också? ...i alla fall om man har en önskelista eller önskar sig något specifikt? Jag menar enligt resonemanget så klarar man ju inte sig själv om man inte köper sin brödrost och sina bestick själv heller då... för att inte tala om hur fel presentkort borde anses vara....Tungan ute
    Nu retas jag bara lite....men är det verkligen så att man bara klarar sig själv om man drar en stenhård gräns mellan sig själv och andra?
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?