SeptemberBrud skrev 2011-01-30 12:25:15 följande:
Ja, det är svårt att säga!
Själv hade jag inte tackat ja till bidrag även om någon ville ge mig det.
Det är självklart för mig och min sambo, men kanske inte för alla.
Vi har redan sparat ihop pengarna själva och kan säkert spara mer, men vi vill inte ha något jättemaffigt bröllop,
så vi är nöjda med dom 75.000 vi har nu att lägga på bröllopet, men att ta emot hjälp skulle vi inte vilja.
Självklart är det inte fel då ni inte tvingar era föäldrar eller ber om pengar,
men skulle det ändå inte känts bättre att klara sig på egen hand i vuxenlivet? Att ha ett bröllop man har råd med?
Jag tycker detta är väldigt intressant då jag och min sambo får 10.000 i bröllopspresent av mina föräldrar. De pengarna lägger vi på att uppgradera till jacuzzi på vår bröllopsresa. Med andra ord så har vi råd med vårt bröllop och vår bröllopsresa. Vi har sparat ihop allt själva, men vi får pengar i present och kan därför krydda på lite.
Anser du då att det är lika fel att ta emot presenter då också? ...i alla fall om man har en önskelista eller önskar sig något specifikt? Jag menar enligt resonemanget så klarar man ju inte sig själv om man inte köper sin brödrost och sina bestick själv heller då... för att inte tala om hur fel presentkort borde anses vara....
Nu retas jag bara lite....men är det verkligen så att man bara klarar sig själv om man drar en stenhård gräns mellan sig själv och andra?