• Cammee

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Vi tänkte själv betala hela vårt bröllop med pengar vi sparat ihop och även om budgeten steg otroligt mycket så sa vi aldrig något om det.
    Sen när vi hade "bröllopsmöte" med våra föräldrar , som vi har lite då och då för att planera o.s.v. Så meddelade dom att dom gemensamt hade bestämt en summa som dom ville bidra med + att dom betalar för resan (dock med ett maxpris) mina föräldrar köper ofta också saker som vi kommer att behöva och har erbjudit sig att betala ännu mer.
    Förstår inte varför vissa tycker att detta är fel? :P Det är ju inte s att vi tvingar dom bara för att vi inte vill betala själv. Våra föräldrar tycker att det är kul att hjälpa till och dom ser nästan fram emot bröllopet mer än vad vi göra. haha (skämt osido) Min mamma har bröllopsnoja och skickar mail med planering och saker som hon tycker att vi ska kolla upp och köpa o.s.v. Men sen är jag inte mer än 20 år så hon ser väl mig fortfarande som sin lilla flicka.
    Dock trodde jag inte att mina föräldrar hade så mycket pengar och därför krävde jag aldrig något, men dom verkar ha fått ihop en del pengar på sistonde pga utflyttade barn och jobb byte. Därför tycker dom nog att det är extra kul att kunna ge lite, med tanke på att dom hade det ganska tufft mellanåt under min uppväxt. Aldrig så att det krisade men ändå så att vi inte kunde få allt vi pekade på. Men istället så har vi alltid varit bortskämda med kärlek så jag har aldrig klagat :)
  • Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 17:57:56 följande:
    Är du bara 20?
    Åh får jag fråga hur era föräldras reaktioner blev när ni berättade att ni skulle gifta er? :)
    Är din sambo äldre?
    Dom blev jätte glada. En massa glädjetårar :) Men kanske lite chockade också. 
    Vi har varit tillsammans i 8 år i maj så det var kanske inte så oväntat ändå för dom.

Min sambo är två år äldre men vi har båda fast jobb och fast inkomst. Hade vi inte haft det hade vi aldrig ens tänkt tanken att gifta oss. Min sambo är väldigt duktig på att spara pengar också så jag vågar inget annat än att göra detsamma :p haha.

• Cammee
    Humlan66 skrev 2011-01-26 20:14:07 följande:
    Vi har inte frågat ännu men det är på G. Jag tycker det känns lite orättvisst eftersom jag bara har en förälder kvar medans han har båda sina föräldrar ( skillda) han misstänker att båda hans föräldrar kommer att lämna någonslags bidag medans min pappa nog kommer säga nej. Jag vill inte fråga nu heller eftersom han är i sorg då hans fru dog precis.Usch svårt det där.
    Men vi vill iaf klara oss själva så mycket vi kan. Maten och lokalen är det den största posten
    Förstår hur du menar, och jag menar inget illa med mitt svar, men ´när man får bidrag till sitt bröllop är det meningen att den som ska ge själv erbjuder sig och inte att man ska fråga om det. Jag skulle aldrig kunna tänka tanken att be mina föräldrar att ge mig ett öre till mitt bröllop. Misstänkte att dom skulle bidra med något redan från början men hade dom inte gjort det så hade jag aldrig ensa frågat.

Jag personligen tycker iallafall att det ska komma naturligt från den som ska ge, annars känns det ju som tvång :s
  • Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 12:34:58 följande:
    men det är ju inte klokt! Har ni verkligen varit ihop sen du var 12? Snacka om kärlek då! :D
    Ja, ni är nog menade för varandra verkar det som!
    Roligt att höra att dom blev så glada!  :D
    Haha , ja på något sätt har vi lyckats :p dock var jag 13 år och sex dagar när vi blev tillsammans, fyller 21 i maj.
    Det har varit många motgångar och väldigt tufft ibland, men vi har klarat det och kan inte tänka oss att leva utan varandra :)
  • Cammee
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 12:47:00 följande:
    Jag tycker det är jättefint! :)
    Vi har bara varit tillsammans i 4,5 år när vi gifter oss! Och haft ett litet halvt förhållande dessförinnan i 1 år.
    JAg träffade min blivande när jag var 17.
    Men det är lång tid för mig:)

Antar att du inte haft något direkt förhållande innan då? ^^

Planerar ni att skaffa barn efter bröllopet eller ska du utbilda dig något först?
    Ja men att träffa sin kärlek när man är 17 är också fint. Där man ändå fortfarande ung och många klarar inte av att binda sig då.
    Haha, nej, han är min första och ända pojkvän. Många tycker att jag är knäpp som inte vill "testa andra" , men jag tycker att det är mysigt och fint.

Utbilda mig ska jag inte göra. Det ligger inte alls i mitt intresse :P Däremot försöker vi nu diskutera fram om vi vill satsa på barn eller hus. Vi har inte plats med ett barn i vår lägenhet och vi vill köpa hus så snabbt som möjligt, men samtidigt så känner vi att det är dags för barn också så vi får se om vi kanske har råd med båda delarna samtidigt.
  • Cammee
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 21:45:21 följande:
    Det är inte det jag säger,
    utan att jag själv inte skulle vilja ta emot bidrag hur gärna någon än ville.
    Vi vill visa att vi klarar oss själva, dessutom är vi båda över 30 år så det känns som om man tar bättre vara på sig själv då.
    Alla får tycka som dom vill men jag tycker ändå att du  har en tråkig inställning. Det kvittar väl hur gammal man är, vi kan alla här inne som tar emot pengar ta hand om oss själv. Vi är 20 och 22 och har det redan väldigt gott ställt, och vi klarar verkligen av att ta hand om oss själva. Mina föräldrar hade gett bidrag även om jag var över 30 år. Dom tycker att detta är så otroligt kul och vill vara med och hjälpa till på alla sätt som går.
    Har ens föräldrar pengar så att dom kan både ge och själv leva gott så är det inget fel i det.
    Tycker lite synd om dig som har så dålig inställning till detta. Tycker att det verkar som att du försöker bevisa något genom att hela tiden upprepa att ni vill visa att ni klarar er själva. Man kan bevisa det på många andra sätt.
  • Cammee
    Snigel Bee skrev 2011-02-03 09:07:36 följande:
    Kan inte fattar hur denna kunde vinna! Kryllar av inlägg som TS själv har gjort. Inlägg som är fylld av meningslösa fågor och bara är menat till att skapa fler inlägg. Inte har den fått flest röster heller som man tycker att en omröstningstävling skulle få för att vinna. Tkr att tråden om brudöverlämning borde ha vunnit!
    Tråkigt att ni inte kan vara glada för hennes skull. Detta är väl inget att hänga upp sig på? :S
    Även den som startar tråden måste ju få lov att vara aktiv för att kunna ge svar och hålla igång tråden :S
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?