Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Dona skrev 2011-01-25 15:01:38 följande:
    Jga är inte säker på var hon är ifrån riktigt, hon har många olika släkter och jag får inte grepp om det?!
    Från mellanöstern någonstans..
  • Emblas Mamma
    S2011 skrev 2011-01-25 15:01:21 följande:
    vi betalar allt själva.

han tjänar helt ok och jag har studiestöd än så länge.
    inte jättebra förutsättningar för att lyckas spara ihop till ett bröllop, men man får göra det bästa av situationen.
    om vi velat vänta ett år till med bröllopet hade vi också haft större chanser att spara mer pengar, men det var vi  inte särskilt sugna på.
    förstår hur ni tänker!
    Vi ville med gifta oss å fort som möjligt! När tanken väl har kommit upp i huvudet så går det inte att stoppa :P
  • Emblas Mamma
    elisabettan skrev 2011-01-25 16:04:06 följande:
    Med tanke på att jag har arbeat i 15 år innan jag började studera igen så är mitt liv anpassat till en helt annan ekonomi. Jag har lån och andra saker som gör att 8000 kronor inte räcker långt för mig. Jag har själv valt att börja studera och har såklart fått anpassa itt liv efter min nya inkomst, men hade det inte varit för honom så hade jag knappast klarat det.
    ja, det kan man förstå!
    Men man vet ju vad man ger sig in på och de flesta i klassen som faktiskt klagar är 18-20 åringarna som bor GRATIS hemma hos sina föräldrar bara någon km från skolan.

Därför stör jag mig lite på att dom klagar!
    Men det är klart - det är väl så viktigt för dom att köpa kläder för flera tusen i månaden ;)
  • Emblas Mamma
    cookieandkermit skrev 2011-01-25 16:24:20 följande:
    Vi har gjort en budget som vi klarar av att spara ihop på de ca 18 månader som är kvar till bröllopet. Jag pluggar så har studielån och Bm har ett vanligt jobb. Dock får han en bonus i år som han har sagt att han vill lägga mot bröllopet. Dock vet vi inte vad den blir på, så vi räknar inte med några stora summor.
    Om våra föräldrar vill bidra så är de välkommna till det. Dock är det inget som vi räknar med alls! Jag tycker inte att det är fel att få hjälp, dock känner jag att om man vill gifta sig, ska man inte anta eller be om ekonomisk hjälp, för det är väl "ni" som gifter er och inte familjerna. Men erbjuder dom sig, så visst. Why not!
    Som du säger så ska man aldrig förvänta sig och den diskutionen har jag sett många gånger nu!
    Inte ännu har ag sett någon som förväntar sig få hjälp utan bara tackat ja ifall de fått,

vi förväntade oss igen hjälp - eller jo, det gjorde vi på ett sätt då svärföräldrarna gav 5000 kr till min sambos bror till hans bröllop för att stödja dom. Då förväntar jag mig exakt samma summa till vårat eftersom jag vet dom är väldigt noga med att barnen ska få lika mycket var,

sånna förväntningar kan man ju räkna med det är helt okej :)
  • Emblas Mamma
    Flodis Hjärtat skrev 2011-01-25 16:44:32 följande:
    Vi tjänar 30-35.000 var brutto, men bor i storstad med höga bolån och sånt men kan spara bra ändå.
    okej! ja det är klart det skiljer jättemycket!

Där jag bor så är det en bra lön, men jag kan tänka mig att om man har en fin lägenhet i stockholm så har man knappt råd!
  • Emblas Mamma
    oj!
    Jag trodde faktiskt inte att majoriteten betalde sitt bröllop själva utan att få en liten summa av föräldrar eller släktingar!
    Vilka fördomar jag har haft:)
    Men av andra trådar inna nså verkade det vara jättevanligt att få hjälp!

intressant:)
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 17:13:53 följande:
    Jag kommer att få 50% av vinsten på mammas lägenhet (efter skatt och sånt är avdraget) så det går till vårat bröllop.
    Pengarna är inte utöver arv, utan det ÄR mitt arv. Så egentligen är det ju inte hon som bidrar om man ska vara krass.
    Men jag räknar det ändå så.
    Annars har vi sparat ihop i stort sett hela summan själva och vi hade haft god marginal även utan hennes bidrag om vi inte hade bestämt oss för att ta in cateringfirma och lite sånt nu när vi fick lite extra att röra oss med.

Bröllopet står och faller inte med hennes pengar alltså Glad 
    aha på så sätt!
    kommer ni lägga allt på bröllopet då så att säga?

det är ju alltid roligt att ha lite extra att röra sig med, så man får det där lilla extra på bröllopet!
    Vi har med känt lite så på ista tiden att vi lägger ut lite mer här och lite mer där. Men för vår del gäller det att spara lite hårdare bara:)
  • Emblas Mamma

Jag kan lite smått erkänna att jag blev lite avis på min kompis när hon skulle gifta sig,
    hon fick 70.000 kr av sina föräldrar! + resa..

Lite surt ;)

• Emblas Mamma
    Zia 20090618 skrev 2011-01-25 17:27:32 följande:
    Vi hade inte räknat med något ekonomiskt stöd alls utan hade gjort upp en budget och började spara nästan 2 år innan dagen D. Jag studerade det första året av planeringen och jobbade extra vad jag kunde under tiden, sedan reste vi till både Asien och Afrika också det året men vi har ändå båda kunnat spara någon tusenlapp var varje månad till bröllopet. Men så mitt i allt kom det fram att självklart skulle ju mamma och hennes man stå för maten (för 70 pers) på vår stora dag. Så mitt i allt halverades våra kostnader. Eller iallafall om man bortser från bröllopsresan, det är där pengarna skenar iväg ;) Men det ska vi nog få ihop det också, än så länge ligger vi bra till enligt sparplanen men visst var det till stor hjälp att de tog matkostnaden, den största posten förutom själva resan :) 
    oj! tänk vad mycket ni kan göra för pengarna som ni skulle haft till maten! :D
    då hade nog jag personligen åkt på en jättelång resa! :D
  • Emblas Mamma
    sofi 88 skrev 2011-01-25 17:36:42 följande:

På frågan om det är "Fel med ekonomisk hjälp från föräldrarna" kan jag bara tala för mig själv men jag hade tyckte det var pinsamt nästan om de skulle betala vår fest som är för oss två och vår kärlek. Jag pluggar och bor ensam i lägenhet mitt i jkpg medan m2b bor i dyr andrahandslägenhet i sthlm och arbetar samtidigt som vi åker mycket mellan jkpg och sthlm. Vi är alltså inte höginkomsttagare men vi är duktiga på att få ekonomin att fungera ändå. Antagligen kommer vi istället få lite hjälp med att laga maten och pynta lokalen, något som känns lättare att ta emot än rena pengar. Vill heller inte önska pengar i bröllopspresent eftersom jag själv aldrig skulle vilja ge någon pengar Glad

Aha, äntligen en annan syn på saken ;)

Dock tycker jag nog aldrig att det är "fel"
    Vi har inte heller värsta inkomsten och har sparat 50.000 kr på 4 månader.
    Det tycker jag är grejer det ;)

Men i min släkt är det på något sätt en tradition att få hjälpa till med mat och matlagning. Själv tycker jag det är en väldigt fin gest - en stor familj som hjälper till med maten allesammans! Precis som i den gamla goda tiden ;)
    Men resten ordnar vi själva! :D
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?