• Aniara4

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

För egen del tycker jag det skulle kännas lite trist, och jag skulle nog vara lite mindre sugen att gå på ett bröllop om jag var tvungen att betala för det. Jag tycker nog att man i första hand får rätta munnen efter matsäcken och inte ha ett större bröllop än man har råd med. Visst är det trist om det då bara blir den närmaste familjen på knytis i bostadsområdets hyrlokal, men det är liksom ingen mänsklig rättighet att få ha ett tjusigt bröllop.

Men samtidigt kan jag ju förstå dem som inte har så gott om pengar men ändå vill fira sitt giftermål med en riktig fest. Det är ju inte direkt fel att ta ut en kuvertavgift, det är ju trots allt frivilligt att gå. Självklart ska man då tydligt tala om att festen är presenten och att man inte vill ha några andra presenter.

Sen skulle nog jag, om jag hade haft ett betalbröllop, sett till att hålla det enkelt och ligga lågt med lyxen. Det kanske kan kännas lite surt som gäst att få bidra till festen och sen se bruden glänsa runt i en tjusig designerklänning innan de drar iväg till Maldiverna. Då kanske man i sitt stilla sinne ifrågasätter brudparets prioriteringar..

Och bröllop som i slutänden går med vinst för paret tycker jag är direkt motbjudande!

• Aniara4

Ja, betalbar är en annan sak! Middag och dricka därtill kan man kanske förväntas bjuda på (om man som sagt inte har jättedålig ekonomi), men att dessutom hålla gästerna med obegränsat med sprit hela natten lång är lite överkurs!

• Aniara4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-01-26 13:21:16 följande:
    Jo, men det var väl ungefär det jag menade när jag poängterade att det är skillnad på att ha råd med sitt drömbröllop eller sitt bröllop. Jag har också ett drömbröllop, som så många andra även om mitt inte inkluderar ett slott i Österrike, så det är förmodligen lite lättare att skapa mitt drömbröllop än vissa andras. Men viktigast är ändå att jag och sambon blir vigda. Resten blir så stort som det finns pengar till och det som det inte finns pengar till, det skalar vi bort.
    Word!
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?