Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Det kan verka enkelt med kuvertavgift, och att alla är så förstående så...
    Men jag tror verkligen att det är något det kan komma att snackas om bakom ens rygg.

Jag har hittills klarat mig utan sådan inbjudningar, men vet ärligt talat inte hur jag och fästmannen skulle göra i sådana fall. Beror såklart på vem som säljer det bröllopet till oss.

Men, jag tycker inte heller om vanliga fester där man tar betalt av gästerna för att komma.
     Max 100 kr i så fall tycker jag.  Men jag själv gillar att ordna fester och vet ju att det går att både ordnaoch BJUDA för en billig slant.
    Hörde en tjej nyss som berättade att hon hade gått 500 kr back på en sådan fest.
    500 kr
    !
    Ja, det var HON som fyllde år, och NÅGOT kunde hon väl stå för själv då tycker jag! (hon är 30 år och arbetar heltid) Jag har INGA sympatier! (jag är en hemsk människa!)

Men då ska man t ex veta att jag och sambon som spelar i samma orkester är de uslaste på att göra reklam för våra konserter . För vi tycker inte om att orkestern (som ändå klarar sig bra på stipendier och HÖGA medlemsavgifter, och har flera hundratusen på sitt konto!!!) dessutom tar höga inträden till konserterna.

Vi gillar själva att gå på föreställningar och konserter men skulle inte gå på en amatörorkester, med en för oss okänd solist och betala 160 kr per biljett. Då vill man ju inte bjuda dit vänner och kollegor heller till orkesterns konserter heller. Vill inte de ska känna sig tvungna att BÅDE komma på sin fritid och dessutom betala för det liksom...

MEN i tidigare trådar så har jag ju såklart läst och förstått varför vissa väljer att ta kuvertavgift på sina bröllop. Det kan säkert funka fint. Som en som skrev att hon varit gift tidigare, att hon och den blivande var över 50 år och att alla i bekantskapskretsen gärna hellre betalade för en trevlig tillställning än för att leta bröllopspresenter till några som bokstavligen hade allt.

• Moster Stina

Kära Emblas mamma!
    I vår släkt har vi aldrig lagt så mycket på presenter. Alltså 400 kr per person. Är vi sämre människor än dig och alla du känner då eller?

Vissa av oss är däremot jätteduktiga på att ge hemgjorda presenter. Hemsytt/hemsnickrat. Hemkomponerat.
    Det behöver då inte alls kosta en familj att ge för 300-400 kr per person.

Bara för att DU själv aldrig sett presenter som kostat mindre, så behöver du inte ifrågasätta alla andra!
    Du har själv startat denna tråd, och borde då finna dig i olika typer av svar tycker i alla fall jag.

• Moster Stina
    Etheleglin skrev 2011-01-26 10:26:46 följande:
    Jag tycker inte att det är okej att ta kuvertavgift. Vill du ha ett större bröllop - se till att spara pengar. Vänta hellre ett år med bröllopet då.

Oavsett hur snyggt man gör bröllopet så tycker jag att det känns billigt. Inte okej någonstans faktiskt. Jag går hellre på ett mysigt utomhusbröllop i en vacker park med efterföljande picknick än ett flådigt slottsbröllop som gästerna får betala till. Och det gäller oavsett hur lite eller mycket man tar betalt.

Däremot som andra skrev så är betalbar en annan sak, inte supersnyggt men helt okej.
    Vill bara säga att jag håller med dig!
    Alla har verkligen inte råd med ett kostsamt bröllop, men ett sådant behöver man ju inte ha heller.
    Vi hade aldrig haft råd till det första året vi träffades. Det är ju genom att vi levt sparsamt under många år och snålat, som vi nu äntligen har råd att bjuda alla .
    Men jag hade absolut uppskattat ett picknickbröllop med.

Men för dem som hursomhelst väljer att ta kuvertavgift så får de ju i alla fall de glada gäster de vill ha.
    De som tjurar lär väl stanna hemma i alla fall!
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?