• 1700tal

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Jag hade faktiskt aldrig hört talas om kuvertavgift innan jag började röra med här på BT. Tycker väl inte det är helt förkastligt men skulle bli mkt snopen om jag fick en sådan inbjudan. Om det var en närstående skulle jag säkert gå och snällt betala. Men jag och sambon och våra familjer skulle nog muttra och prata om fenomenet... Men jag mycket svårt att tänka mig någon vi känner som skulle ta kuvertavgift. Skulle inte kunna göra det själv heller. Däremot kommer vi istället för presenter önska ett bidrag gentemot bröllopsresan men det tycker jag inte är samma sak... Men presenter tror jag de flera förstår är överflödiga när man varit sambo i 6 år.

• 1700tal
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 09:44:00 följande:
    me njag fattar inte varför?
    Om din syster INTE hade råd att ha bröllopet utan kuvertavgift och hon bad dig om 300 kr istället för present, skulle du t.ex tjura då och känna dig kränkt?
    Skulle du ge din syster mindre än 300kr i present?
    Jag förstår hur du tänker med de 300 kr men skillnaden är ju att man KRÄVER samma avgift av alla gäster och per person. Normalt ger man ju en gåva/familj eller hushåll och om man då tar MIN syster som exempel som har 3 barn och inte för fet ekonomi, då skulle hon få punga ut med ganska mycket. Presenten däremot är ju frivillig (om än förväntad) och kan därför anpassas till gästernas ekonomiska förmåga och antalet personer i familjen. Jag räknar inte med att min syster kommer ge oss 300x5 från hennes familj. Snarare 300 kr från HELA familjen... Vilket jag skulle tycka var helt ok och inget konstigt. Medan kuvertavgiften är statisk och per person.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?