Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Tycker ni det är fult att ta kuvertavgift?
    Varför ?

Ni som tar uvertavgift, hur tänker ni i detta?

• Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
  • Emblas Mamma

Själv tycker jag det är helt okej !

Så länge man inte tar för mycket!

Och som sistnämda sa så tycker MÅNGA gäster det är skönt att slippa leta paket!

Jag menar, man ka nju önska sig massa prylar som kostar bara 500kr styck men man kan inte önska sig att gästerna betalar 300 kr i kuvertavgift istället?

Och NEJ, jag har hittills aldrig sett någon som gett present under 400 kr! så kör inte med den ;)

• Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 09:30:48 följande:
    Hade aldrig heller hört talas om kuväravg innan jag hamnade här på BT.
    Skulle känna mig kränkt om man ska betala för att gå på bröllop.
    me njag fattar inte varför?
    Om din syster INTE hade råd att ha bröllopet utan kuvertavgift och hon bad dig om 300 kr istället för present, skulle du t.ex tjura då och känna dig kränkt?
    Skulle du ge din syster mindre än 300kr i present?
  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-26 09:57:56 följande:
    Jag förstår hur du tänker med de 300 kr men skillnaden är ju att man KRÄVER samma avgift av alla gäster och per person. Normalt ger man ju en gåva/familj eller hushåll och om man då tar MIN syster som exempel som har 3 barn och inte för fet ekonomi, då skulle hon få punga ut med ganska mycket. Presenten däremot är ju frivillig (om än förväntad) och kan därför anpassas till gästernas ekonomiska förmåga och antalet personer i familjen. Jag räknar inte med att min syster kommer ge oss 300x5 från hennes familj. Snarare 300 kr från HELA familjen... Vilket jag skulle tycka var helt ok och inget konstigt. Medan kuvertavgiften är statisk och per person.
    Men OFTAST så gäller inte kuvertavgift barn och oftast är inte heller barn välkomna :)
    Så max 600 per par och som sagt så har jag knappt sett någon ge present för så "lite" pengar :P
  • Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-01-26 10:11:13 följande:
    Kära Emblas mamma!
    I vår släkt har vi aldrig lagt så mycket på presenter. Alltså 400 kr per person. Är vi sämre människor än dig och alla du känner då eller?

Vissa av oss är däremot jätteduktiga på att ge hemgjorda presenter. Hemsytt/hemsnickrat. Hemkomponerat.
    Det behöver då inte alls kosta en familj att ge för 300-400 kr per person.

Bara för att DU själv aldrig sett presenter som kostat mindre, så behöver du inte ifrågasätta alla andra!
    Du har själv startat denna tråd, och borde då finna dig i olika typer av svar tycker i alla fall jag.
    nu tycker jag att det är du som helt plötsligt spårar ur!
    jag försöker se det från ett annat håll,
    och nej, vi har alltid lagt mycket i bröllopspresent då vi anser det är ofint att ge för lite, men det är VI och jag säger inte att någon annan är sämre för det.
    Men jag har faktiskt fått den uppfattningen om att ingen lägger under det priset eftersom jag för några månader sen var inne å en tråd där dom frågade hur mycket man la i bröllopspresent.
    Jag tror inte det var många under 500 kr och då var det möjligen 400 eller liknande.
    Så det är väl inte konstigt mna fått den uppfattningen?
  • Emblas Mamma
    Jenkan81 skrev 2011-01-26 10:12:23 följande:
    När precis, jag skulle inte kräva kuvertavgift för barnen i familjen. Men vi ska ha en bröllopsfest utan barn så då blir ju inte kostnaden så dyr per familj ;)
    precis vad jag menar! :)
    Tror aldrig jag sett någon här inne ta avgift för barnen! Hur skulle det se ut på en familj med 3-4 barn!?
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 10:26:46 följande:
    Jag tycker inte att det är okej att ta kuvertavgift. Vill du ha ett större bröllop - se till att spara pengar. Vänta hellre ett år med bröllopet då.

Oavsett hur snyggt man gör bröllopet så tycker jag att det känns billigt. Inte okej någonstans faktiskt. Jag går hellre på ett mysigt utomhusbröllop i en vacker park med efterföljande picknick än ett flådigt slottsbröllop som gästerna får betala till. Och det gäller oavsett hur lite eller mycket man tar betalt.

Däremot som andra skrev så är betalbar en annan sak, inte supersnyggt men helt okej.
    Men tänk om man vertkligen vill ha lite godare mat och inte har råd?
    Man gr det kansek bara för gästernas skull?
    Man kan ju kolla med gästerna vad dom tycker först - vilket jag förstår att många gör..

Vill bara påpeka att VI INTE ska ha kuvertavgift. är bara nyfiken.

Men i så fall är det väl orättvist att vissa får 100.000 av sina föräldrar att göra vad dom vill med bröllopet, och sen finns det dom som inte har några förutsättnignar alls. Tycker självklart dom ska kunna ta en liten avgift då :)
  • Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 10:28:38 följande:
    Man kan inte jämföra att jag inte skulle ge min syster 300 kr, självklart skulle jag det. Men jag har en sambo också och då är vi uppe i 600 kr. visst är hon värd 600 kr men nu gäller inte detta bara OM det vore min syster.
    Jag skulle inte vilja ge 600 kr till tex min kusin eller vän som man kanske inte ser så ofta.

Jag tycker att man BJUDER till bröllop, men dömer absolut inte dem som tar en avg.
    I vår familj ger vi heller inte dyra bröllopspresenter och under 400 kr är det absolut  många (dock inte alla) i min omgivning som ger.

Förstår inte meningen med att jag skulle TJURA om min syster skulle be om 300 kr, det var inte det jag skrev.
    Emblas mamma: du lägger till sådant som jag inte sagt. Det jag sa var att jag skulle känna mig kränkt och det skulle jag göra därför att då har redan någon annan BESTÄMT vad jag ska ge och vad som KRÄVS för att jag ska få komma på bröllopet
    nej, men sen är det ju så också att många med kuvertavgift bjuder bara de närmaste och varför skulle dom inte betala den summan liksom? :)
  • Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 10:32:50 följande:
    Det var ju inte det som var din huvudfråga från början.
    nej men jag har väl rätt att argumentera jag med?
    lr?
  • Emblas Mamma
    lemfi skrev 2011-01-26 10:35:35 följande:
    Sen kan jag påpeka att jag inte får några bidrag alls till vårt bröllop och inte någon som hjälper till heller för den delen.
    Visst kan jag tycka det är orättvist för dem som får mycket pengar men glädjs åt dem.
    Det som är surt för vår del är att min mamma betalade min systers bröllopsklänning och stod för maten och det runt om kring, men inte gör det för mig. DET är orättvist tycker jag
    ja det är ju en sak som är sjukt orättvist! varför då? umgås ni inte eller vad är grejen?
    Tror jag skulle "dödat" min mamma om hon gjort så mot mig ;) (inte bokstavligen)
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?