Inlägg från: Love Story |Visa alla inlägg
  • Love Story

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

pumiz skrev 2011-01-26 10:50:58 följande:
    Vissa förfasar sig över kuvertavgift för att brudparet då kan åka på en bättre resa, men vad är egentligen skillnaden? Jag menar om brudparet tar kuvertavgift och sen själva betalar resan eller om de bjuder till gratis fest och sen önskar sig pengar till resan..? Bortsett från vilka summor det nu än kan handla om, så är det ju precis samma sak tycker jag.. 
    Jag ser en betydelsefull skillnad där. Tar man kuvertavgift måste gästerna betala för att komma på festen. Bjuder man på festen och önskar sig pengar innebär det att gåvan faktisk är frivillig och gästerna bestämmer själv hur mycket eller lite de vill ge (till skillnad från kuvertavgiften som ofta är ett fast pris). Väljer man som gäst att inte betala kuvertavgiften får man helt enkelt inte komma på festen, väljer man som gäst att ge ett mindre bidrag eller inget bidrag alls till bröllopsresan innebär det bara att brudparet får en liten mindre resekassa men gästerna får  fortfarande komma på festen.
  • Love Story
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:27:37 följande:
    Tror du på det? Att det "bara" är att tacka nej? Jag vet många som jag inte hade kunnat tacka nej till om jag hade haft så mkt emot en avgift. För jag vet att det hade förväntat sig att jag kommer.
    Jag håller med dig där. Om en nära kompis skulle gifta sig och ta kuvertavgift så skulle jag förmodligen gå även om jag inte riktigt tycker om det här med att tvingas betala när man blir bjuden. Jag tycker för mycket om mina vänner för att bara säga nej av principskäl för att jag inte gillar sättet man blir bjuden på, men det förändrar inte faktum att man tvingas betala.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?