Inlägg från: Etheleglin |Visa alla inlägg
  • Etheleglin

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Jag tycker inte att det är okej att ta kuvertavgift. Vill du ha ett större bröllop - se till att spara pengar. Vänta hellre ett år med bröllopet då.

Oavsett hur snyggt man gör bröllopet så tycker jag att det känns billigt. Inte okej någonstans faktiskt. Jag går hellre på ett mysigt utomhusbröllop i en vacker park med efterföljande picknick än ett flådigt slottsbröllop som gästerna får betala till. Och det gäller oavsett hur lite eller mycket man tar betalt.

Däremot som andra skrev så är betalbar en annan sak, inte supersnyggt men helt okej.

• Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:30:10 följande:
    Men tänk om man vertkligen vill ha lite godare mat och inte har råd?
    Man gr det kansek bara för gästernas skull?
    Man kan ju kolla med gästerna vad dom tycker först - vilket jag förstår att många gör..

Vill bara påpeka att VI INTE ska ha kuvertavgift. är bara nyfiken.

Men i så fall är det väl orättvist att vissa får 100.000 av sina föräldrar att göra vad dom vill med bröllopet, och sen finns det dom som inte har några förutsättnignar alls. Tycker självklart dom ska kunna ta en liten avgift då :)
    Fast alltså... Livet är inte rättvist. Och kommer aldrig bli.

Somliga människor är bra på att spara pengar, andra inte. Är det inte orättvist att vi har olika personligheter? Och är det orättvist att jag kan lägga en stor summa pengar på ett bröllop när min granne inte kan det - men han har å andra sidan både flera bilar, nya kläder och semester varje år?

Och även om man tror att man gör det för gästernas skull - tänk igen. Alla gäster (jag tex) gillar inte betalbröllop. Som sagt så äter jag hellre en svettig baguette i en park som är bjuden på utav kärlek än någon "titta vi kan också ha lyxigt bröllop"-stek på ett slott.
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 10:44:08 följande:
    det jag menade var väl egentligen att det kan vara så lätt för brudpar att säga hur fult det är och orätt att ta kuvertavgift och har man inte råd så ska man minsann inte gifta sig bla bla.
    Men så får dom bröllopet betalt själva, eller stora delar. Och många som får det skulle inte ha råd med bröllopet annars och då är det ju lite ironiskt att stå där och peka finger ;)
    Jag håller inte med. Min sambos bror fick hela sitt bröllop betalt av deras föräldrar, vi får "bara" en symbolisk summa till vårat. Orättvist? Nej, absolut inte. De hjälper oss med andra saker i vardagen istället och vi vill dessutom stå för vårat bröllop själva.

Jag menar att grejen med betalbröllop är en principfråga - man tar inte betalt av sina gäster på bröllop. Att jag som gäst sedan ändå köper en present för tusen spänn är mitt eget val.

Och varför är det dåligt att jag (och många med mig) tycker att man ska kunna stå för sitt eget bröllop? Det handlar om att man ska göra rätt för sig. Olika prioriteringar och livsval får följder, det gäller att planera sitt eget liv utifrån sina egna förutsättningar. 
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:51:02 följande:
    JAg tycker föräldrar ska ge precis lika mycket till sina barn!
    Allt annat är oförlåtligt!
    Kommer alltid behandla mina barn lika! :)
    Fast vad lär de sig av det? Barnen är inte lika till att börja med. Jag är glad att mina föräldrar lärt mig detta och jag kommer göra allt jag kan för att lära mina barn detsamma.

Jag flyttade hemifrån samtidigt som jag började gymnasiet. Jag försörjde mig själv från dag ett och när jag tog studenten flyttade jag vidare till en annan stad. Där hjälpte mina föräldrar mig med att hitta ett litet hus som vi sedan köpte och tillsammans. Mina föräldrar har gjort massor för mig, definitivt.

Min syster däremot bodde hemma under hela gymnasiet, fick alla sina kläder betalda av dem och har aldrig sparat ett korvöre utan gör av med alla pengar hon får. Nu jobbar hon tillfälligt i USA men reser mest runt annars. Mina föräldrar kommer aldrig hjälpa henne med husköp eller liknande, däremot kommer hon få ärva en mycket värdefull tomt (med bygglov) av dem.

Olika behandling? Ja.
    Orättvist? Nej.

Samma sak gäller min sambo och hans bror. Hans bror fick sitt bröllop av dem, men det var också villkorat. Föräldrarna var med och bestämde massor i planeringen, det blev ett budgetbröllop med buffé, konstiga blommor i buketten, smaklösa kläder etc. Vi får istället annan hjälp av dem som passar oss bättre.

Till var och en efter behov, helt enkelt.

Livet är som sagt inte rättvist och ju tidigare man lär sig det desto bättre. Olika kan också vara bra. Det jämnar ut sig i slutändan... Tänk vad jobbigt om man skulle behöva räkna på inflation, ränta och liknande bara för att barnen skall få samma veckopeng vid samma ålder som sina syskon? 
  • Etheleglin
    förlovadflicka skrev 2011-01-26 13:14:42 följande:
    Fast alla kanske inte har råd att bjuda på mat, menar jag :) 
    Men varför ska man bjuda på mat då som gästerna ändå betalar och låtsas att man har råd? Ställ till med picknick-bröllop, te-bröllop eller något annat då. Gör det som man faktiskt har möjlighet att göra.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?