Emblas Mamma skrev 2011-01-26 11:51:02 följande:
JAg tycker föräldrar ska ge precis lika mycket till sina barn!
Allt annat är oförlåtligt!
Kommer alltid behandla mina barn lika! :)
Fast vad lär de sig av det? Barnen är inte lika till att börja med. Jag är glad att mina föräldrar lärt mig detta och jag kommer göra allt jag kan för att lära mina barn detsamma.
Jag flyttade hemifrån samtidigt som jag började gymnasiet. Jag försörjde mig själv från dag ett och när jag tog studenten flyttade jag vidare till en annan stad. Där hjälpte mina föräldrar mig med att hitta ett litet hus som vi sedan köpte och tillsammans. Mina föräldrar har gjort massor för mig, definitivt.
Min syster däremot bodde hemma under hela gymnasiet, fick alla sina kläder betalda av dem och har aldrig sparat ett korvöre utan gör av med alla pengar hon får. Nu jobbar hon tillfälligt i USA men reser mest runt annars. Mina föräldrar kommer
aldrig hjälpa henne med husköp eller liknande, däremot kommer hon få ärva en mycket värdefull tomt (med bygglov) av dem.
Olika behandling? Ja.
Orättvist? Nej.
Samma sak gäller min sambo och hans bror. Hans bror fick sitt bröllop av dem, men det var också villkorat. Föräldrarna var med och bestämde massor i planeringen, det blev ett budgetbröllop med buffé, konstiga blommor i buketten, smaklösa kläder etc. Vi får istället annan hjälp av dem som passar oss bättre.
Till var och en efter behov, helt enkelt.
Livet är som sagt inte rättvist och ju tidigare man lär sig det desto bättre. Olika kan också vara bra. Det jämnar ut sig i slutändan... Tänk vad jobbigt om man skulle behöva räkna på inflation, ränta och liknande bara för att barnen skall få samma veckopeng vid samma ålder som sina syskon?