Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?
En sak som slår mig när jag läser denna tråd, och när jag läst andra trådar om samma ämne. Varför, Varför är bröllop ett ämne med så många tabun?
Inför eller till ett bröllop får man inte göra si eller så. Mycket av det som är tabun är gamla seder och bruk som inte längre gäller i vårat tidsskede,
Förr i tiden var det föräldrarna som betalade dotterns bröllop, tillräckligt långt tillbaka i tiden kunde det vara så illa att en flicka inte fick ngt bröllop pg a fattiga föräldrar eller så fick hon ett sk "dåligt" gifte,
Förr fick du inte gifta dig med vem du ville. Du skulle vara oskuld osv osv. Av alla dessa olika seder och bruk har vissa fallit bort andra valts att plockas bort, medans vissa av ngn outgrundlig anledning fått leva kvar.
inte bara leva kvar utan även vänts och vridits på för att passa in på dagens normer.
Normer som verkar gå ut på att, är du inte klok, frisk nog eller har möjligheten att spara pengar är du inte värd att ha bröllop, påminner mig om flickan som hade fattiga föräldrar eller av ngn annan anledning inte kunde betala en bra hemgift.
Normer som egentligen inte står skrivna någonstans, normer som mera verkar vara skrivna av välborgna och moral predikande medmänniskor.
Sprit kan de minnsan betala för gästerna, men inte maten! Varför då? För att sprit är "fult" att dricka och maten nödvändig?
Anna och Per ordnar ett bröllop i Lappenjärvi, de tar inte betalt för maten minnsan för den bjuder man på, spriten får gästerna betala ja och så resan, ca 100 mil, men de har ju faktiskt ordnat boeende till en billig penning,ca 500-1000:- natten totalkostnad, inkl present. för gästen ca 4500:-
Lisa och Oscar hyr föreningslokalen i staden där de bor ordnar billigt boeende för dem som behöver på vandrarhemmet och hos vänner och bekanta, de tar ut en kuvertavgift på 250:-/p
Totalkostnad (utan vandrarhem och resa) 250:- + eventuell present.
Märkliga är att Anna och Per gör helt rätt medans lisa och Oscar borde skämmas enligt dem flesta forumfolk här på bröllopstorget.
Nu säger jag inte att alla fakta stämmer i min expempel, detta var inte meningen med dem utan snarare hur vi/man tänker...
Så som svar på din fråga, Ja jag anser det är helt ok att ta ut kuvertavgift, finns egentligen ingen skillnad på kuvertavgift eller ta ut avgift för sprit eller boeendekostnader.
Sen får man hoppas att vi alla använder sunt förnuft och rimliga tankar ang vad ett bröllop får kosta hur mycket man tar i avgift.