Inlägg från: SweetPearl |Visa alla inlägg
  • SweetPearl

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Min M2b:s syster gifte sig i höstas och de tog en kuvertavgift på 250 kr/person. Vi tyckte det va jätte bra då vi slapp att leta efter present. Den totala summan för mat o dryck per person gick totalt på 750 kr.

Nu när jag och min m2b ska gifta oss i maj så skrev vi att vi har allt vi behöver men önskar oss ett bidrag till middagen eller till en bröllopsresa. Anledningen till det är att vi verkligen inte har någon plats för sakerna och sen hade min moster för ungefär 10 år sen ett 100 000 kronors bröllop och hälften av det de fick va bara skit som de fick kasta. Känns ju inte så kul då man lagt ut så mycket pengar på mat, dryck o annan alokohol för kvällen.

För gäster som reser långt så kommer deras boende att kosta 230 kr/person o natt och utav dem önskar vi oss absolut ingenting, men vi kommer att stå för transporten från vandrarhemmet till kyrkan och festplatsen och sen från festplatsen till vandrarhemmet. Festplatsen går inte att hitta via karta eller gps då lokalen finns på en stor gård och ligger lite avsides av gården.

• SweetPearl
    Iseika skrev 2011-01-30 18:37:48 följande:
    Min sambo och jag bestämde oss för att bjuda på precis allt. Det innebär att vi inte gifter oss på ett slott och att vi inte skålar i den dyraste skumpan, men det är det värt. Mina gäster ska äta sig så mätta de vill och dricka så mycket gott vin de önskar och vill. 

Jag själv får en rätt fadd smak i munnen av kuvertavgifter. Det är lite girigt tycker jag. Av samma anledning önskar jag mig varken pengar eller bidrag till resa. Om gästerna vill komma med en ful plastvas i gåva är det alldeles utmärkt. Att, som någon gjorde ovan, benämna gåvor som skit som var trist att få när man lagt ut så mycket på ett bröllop gör mig alldeles perplex. Gifter folk sig enbart för presenter? Nåväl, det sista var en aning ot.
    Jag antar att du menar mitt förra inlägg.

Jag skulle känna mig väldigt kränkt om någon gav mig en present som jag fick kasta (ja det finns folk som tar något de har hemma som de använt och ger bort). Det spelar ingen roll vad det är för fest. Jag skulle tolka det som så att den personen inte gilla att vi bjöd den till bröllop o fest eller en födelsedags fest.

Men det är ju tur att var och en får göra som de själva vill. Gillar inte du kuvertavgift eller att ge ett bidrag för att uppfylla en önskan. Så står det dig helt fritt att tacka nej till en sådan inbjudan!
  • SweetPearl
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 11:19:01 följande:
    Kränkt? Jag blir alltid glad, vad jag än får, helt allvarligt tycker jag att det är tanken som räknas. Och det är väl inte konstigt att folk ger saker de har hemma, bara det är fina saker? Vissa har inte pengar faktiskt... Och vi brukar köpa billiga (men fina saker) på rea så man har något hemma när man ska gå bort. Ok, till bröllop brukar vi köpa nåt speciellt men ändå! 
    Jag har fått saker förut som det inte alls finns en tanke bakom och som jag inte kunnat använda. Och det känns lite hmm ja.
  • SweetPearl
    Iseika skrev 2011-02-02 20:50:26 följande:
    Kränkt? På allvar? 
    Hur skulle du ha kännt dig om du fått en parfym som är menat för det motsatta könet?
  • SweetPearl
    Iseika skrev 2011-02-04 21:57:36 följande:
    Förvånad och kanske irriterad över tanklösheten. Flera mil från att vara kränkt alltså. I gengäld har jag varit kränkt på riktigt.
    Kränkt kanske är ett starkt ord. Snarare väldigt besviken och att personen är respektlös. Men som sagt tycker kuvertavgift eller bidrag till något är bra. ;)
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?