• Iseika

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Min sambo och jag bestämde oss för att bjuda på precis allt. Det innebär att vi inte gifter oss på ett slott och att vi inte skålar i den dyraste skumpan, men det är det värt. Mina gäster ska äta sig så mätta de vill och dricka så mycket gott vin de önskar och vill. 

Jag själv får en rätt fadd smak i munnen av kuvertavgifter. Det är lite girigt tycker jag. Av samma anledning önskar jag mig varken pengar eller bidrag till resa. Om gästerna vill komma med en ful plastvas i gåva är det alldeles utmärkt. Att, som någon gjorde ovan, benämna gåvor som skit som var trist att få när man lagt ut så mycket på ett bröllop gör mig alldeles perplex. Gifter folk sig enbart för presenter? Nåväl, det sista var en aning ot.

• Iseika
    Emblas Mamma skrev 2011-01-30 21:34:25 följande:
    men hördudu!
    man önskar ju sig saker med?
    Så du tycker det är okej att radda upp en hel lista med saker man behöver och önskar, men det är inte okej att säga att man önskar sig ett bidrag?
    Önska kan man göra med vad som helst - frågan är om man får det eller inte!
    Hörudjag vadå?

Jag tycker inte att det är rätt och jag finner det girigt att önska sig pengar. Jag kunde faktiskt inte bry mig så mycket mindre om hur andra gör, men jag skulle aldrig göra det.

För övrigt är jag lite allergisk mot överdetaljerade önskelistor också.  
  • Iseika
    SweetPearl skrev 2011-02-02 14:39:57 följande:
    Jag antar att du menar mitt förra inlägg.

Jag skulle känna mig väldigt kränkt om någon gav mig en present som jag fick kasta (ja det finns folk som tar något de har hemma som de använt och ger bort). Det spelar ingen roll vad det är för fest. Jag skulle tolka det som så att den personen inte gilla att vi bjöd den till bröllop o fest eller en födelsedags fest.

Men det är ju tur att var och en får göra som de själva vill. Gillar inte du kuvertavgift eller att ge ett bidrag för att uppfylla en önskan. Så står det dig helt fritt att tacka nej till en sådan inbjudan!
    Kränkt? På allvar? 
  • Iseika
    SweetPearl skrev 2011-02-04 16:27:38 följande:
    Hur skulle du ha kännt dig om du fått en parfym som är menat för det motsatta könet?
    Förvånad och kanske irriterad över tanklösheten. Flera mil från att vara kränkt alltså. I gengäld har jag varit kränkt på riktigt.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?