Inlägg från: eigollet |Visa alla inlägg
  • eigollet

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Har skrivit i en annan tråd om exakt sama sak, så jag kör en sammanfattning:

Jag tycker det är helt okej att bjuda in till en fest (oavsett evenemang) och ta ut en kuvertavgift. Bara för att man blir INBJUDEN är det inte lika med att man ska BLI BJUDEN på allt. Ett riktigt stort kalas tycker jag är jätteskoj om någon ordnar med och jag betalar gärna och sponsrar till mina vänners firande.

Vissa reagerar på att brudparet  (eller annan arrangör av ex 30 årsfest) har fräckheten att begära kuvertavgift....Man kan ju se det som väldigt fräckt av folk att förvänta sig att bli bjudna på allt när det gäller en mer kostsam fest också! Varför kan man inte bidra till ett stort arrangemang om man vill delta?

För mig är pengar pengar oavsett om de går till kuvertavgift/present/omkostnader till resa, jag tycker inte man behöver dra in moral och principer i pengar när det gäller fest och vänner. Synd att missa ett roligt kalas bara för att man ska ha  principen att inte betala kuvertavgift tycker jag.
    Har man däremot interåd är det en annan sak, brudparet har ett visst ansvar att se till att lägga kuvertavgiften på en rimlig nivå för det sällskap man bjuder.

Sen får andra tycka olika! Skrattande

• eigollet

Vi får väl helt enkelt vara ense om att vara oense.

Tänkte bara tillägga att i min bekantsakpskrets (med olika ekonomisk situation) delar vi alla lika på matkostnaden oavsett vad som firas och äts. Detta för att alla ska ha råd att bjuda till kalas utan att få ett kännbart hål i plånboken.

• eigollet
    IdaPierre skrev 2011-03-10 13:01:42 följande:
    Förstår hur du tänker. Tycker det är jätte svårt att veta hur man ska göra. Vi har råd med bröllop det handlar inte om det. Ja tänker mer på att bestämmer man 200 kr per vuxen så behöver dom inte tänka på hur mycket deras present ska kosta. Ja brukar själv ha problem med hur mycket som är rimligt att lägga till present..Och det vi önskar oss mest av allt är en rolig dag med god mat, bra musik och en fest att minnas utan att våra gäster ska känna att vi krävt något av dom. Festen kommer ju gå på mycket mer än de man får in via kuvertavgiften..iaf våran bröllopsfest.
    200 kr är helt okej, även för kuvertmotståndarna kanske Oskyldig?
    Precis som du säger så går varje kuvert på bra mycket mer i alla fall och 200 kr i stället för present är väl kanon.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?