Inlägg från: IdaPierre |Visa alla inlägg
  • IdaPierre

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

jag tycker inte alls det är fel att ta ut en kuvertavgift. Om de va ja som hade fått en inbjudan med en kuvertavgift hade jag lätt tackat ja. Det skulle inte hindra mej från att gå på bröllopet.

Vi har börjat fundera på att ta en kuvert avgift. Vi har pratat om 200:-/vuxen. Barnen behöver självklart inte betala. Skulle vi ta en kuvertavgift kommer vi avsäga oss allt som har med presenter att göra. Men vi har inte bestämt hur vi ska göra än. Ska räkna lite mera på hur mycket vårat bröllop kommer gå på. Men ja tänker lite såhär att tar vi 200:-/ vuxen o vi inte vill ha presenter då blir det ju ganska enkelt för gästerna. Behöver de inte tänka på hur mycket de ska lägga på en present o springa runt o leta som galningar. Vi är bara glada om de vill komma o vara med oss på våran stora dag :)

• IdaPierre
    moom skrev 2011-03-10 11:30:00 följande:
    Jag tycker det är helt fel att ta kuvertavgift.
    Blir man INBJUDEN till ett bröllop ska man inte behöva betala för sin mat eller festens arrangemang.
    Därimot bar till självkostnadspris tycker jag är helt ok.

Vi skrev så här i våra inbjudningar;

Att ni vill dela vår stora dag med oss är den största och enda presenten vi förväntar oss.
    Efter många många tillsammans  har vi inte behov av fler saker.
    Vill ni ändå ge oss en present,
    lämna gärna ett litet bidrag till vår bröllopsresa!
    fast ja tycker det är nästan samma sak att ge ett bidrag till resan som till festen. Vill man inte ut o resa utan ha en fest ist så är väl det lika okej som att ge bidrag till resan...hmm..bara mina funderingar
  • IdaPierre

Vi va på bröllop förra våran. Dom som gifte sej då gifte sej i Stockholm o sen skulle alla åka med på kryssning. Vi fick betala allt själva. Dom hade inte en tanke på att betala nått. Vi betalade våran resa, mat och present till brudparet. O ingen ifrågasatte något om varför gästerna fick betala allt. Vill man inte betala får man väl strunta i att gå..så ser ja det iaf...men men man har ju olika åsikter :)

• IdaPierre
    Ore skrev 2011-03-10 12:50:37 följande:
    Varför har man en kostsam fest om man inte har råd att BJUDA de som man BJUDER IN! Då får man väl som värd(par) se till att anpassa arrangemanget till vad man har råd med, istället för att gästerna ska anpassa sig till vad brudparet vill ha.

Skulle jag betala kuvertavgift för en trerättersmiddag, och inte gillar maten, kan jag få pengarna tillbaka då? Hade jag varit på en restaurang, och råkat ut för detta, så hade jag ju klagat...

Att däremot önska sig pengar i bidrag till resa, eller något annat kostsamt man vill ha (jag har t.ex. varit med och bidragit till en soffa...) är helt ok, tycker jag. Även ett allmänt festbidrag. Men den stora, och avgörande skillnaden, är för mig att det då är möjligt att ge en frivillig summa.

Jag tycker inte om när brudpar gör presentgivandet till ett tvång, genom att bestämma vilken summa de ska ha i present för att den INBJUDNA gästen ska vara välkommen.
    Förstår hur du tänker. Tycker det är jätte svårt att veta hur man ska göra. Vi har råd med bröllop det handlar inte om det. Ja tänker mer på att bestämmer man 200 kr per vuxen så behöver dom inte tänka på hur mycket deras present ska kosta. Ja brukar själv ha problem med hur mycket som är rimligt att lägga till present..Och det vi önskar oss mest av allt är en rolig dag med god mat, bra musik och en fest att minnas utan att våra gäster ska känna att vi krävt något av dom. Festen kommer ju gå på mycket mer än de man får in via kuvertavgiften..iaf våran bröllopsfest.
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?