Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?

Etheleglin skrev 2011-01-26 10:37:09 följande:
    Fast alltså... Livet är inte rättvist. Och kommer aldrig bli.

Somliga människor är bra på att spara pengar, andra inte. Är det inte orättvist att vi har olika personligheter? Och är det orättvist att jag kan lägga en stor summa pengar på ett bröllop när min granne inte kan det - men han har å andra sidan både flera bilar, nya kläder och semester varje år?

Och även om man tror att man gör det för gästernas skull - tänk igen. Alla gäster (jag tex) gillar inte betalbröllop. Som sagt så äter jag hellre en svettig baguette i en park som är bjuden på utav kärlek än någon "titta vi kan också ha lyxigt bröllop"-stek på ett slott.
    men gillar man inte betalbröllop så tackar man ju nej helt enkelt!
    Svårare än så är det inte!
    Men jag antar att du ldrig skulle tacka nej till dina närmaste? Och antar att du skulle lägga en summa på present ändå?
    Till släkt och vänner man inte umgås med är det ju bara att tacka nej och säga att man inte vill gå på betalbröllop!
    Det är inte så svårt - det hade jag lätt kunnat göra!
    Ma ntvingar ju aldrig en gäst så egentligen finns det inget problem alls anser jag!
  • Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-01-26 10:40:42 följande:
    Vill bara säga att jag håller med dig!
    Alla har verkligen inte råd med ett kostsamt bröllop, men ett sådant behöver man ju inte ha heller.
    Vi hade aldrig haft råd till det första året vi träffades. Det är ju genom att vi levt sparsamt under många år och snålat, som vi nu äntligen har råd att bjuda alla .
    Men jag hade absolut uppskattat ett picknickbröllop med.

Men för dem som hursomhelst väljer att ta kuvertavgift så får de ju i alla fall de glada gäster de vill ha.
    De som tjurar lär väl stanna hemma i alla fall!
    ja precis! de som tjurar stannar hemma! Så är det ju och låt det vara så ;) Hur svårt kan de va :P
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 10:37:09 följande:
    Fast alltså... Livet är inte rättvist. Och kommer aldrig bli.

Somliga människor är bra på att spara pengar, andra inte. Är det inte orättvist att vi har olika personligheter? Och är det orättvist att jag kan lägga en stor summa pengar på ett bröllop när min granne inte kan det - men han har å andra sidan både flera bilar, nya kläder och semester varje år?

Och även om man tror att man gör det för gästernas skull - tänk igen. Alla gäster (jag tex) gillar inte betalbröllop. Som sagt så äter jag hellre en svettig baguette i en park som är bjuden på utav kärlek än någon "titta vi kan också ha lyxigt bröllop"-stek på ett slott.
    det jag menade var väl egentligen att det kan vara så lätt för brudpar att säga hur fult det är och orätt att ta kuvertavgift och har man inte råd så ska man minsann inte gifta sig bla bla.
    Men så får dom bröllopet betalt själva, eller stora delar. Och många som får det skulle inte ha råd med bröllopet annars och då är det ju lite ironiskt att stå där och peka finger ;)
  • Emblas Mamma
    water lily skrev 2011-01-26 10:43:43 följande:
    Men om man bara bjuder de närmaste borde man ju rimligen ha råd med det, eller har man sjuttio släktingar? fattar bara inte varför folk isåfall inte bara kan vänta med att gifta sig. Okej om man går på soc eller båda är arbetslösa liksom, då har man ju "inga förutsättningar" och folk kanske då lätt kan tänka sig att betala lite så att det kan bli en fest, är det dem du menar, arbetslösa och folk med försörjningsstöd?  Folk med normala månadsinkomster på 20 000 brutto per person och uppåt borde ju inte ha några som helst problem att spara ihop pengar, då har man för dålig koll på sin ekonomi och slösar pengar på skitsaker. Orättvist och orättvist, vill man ha ett bröllop för 100 000 borde man ju räkna med att försaka en del annat för att nå det, inte vara ledsen för att någon annan får 100 000. Vi har en inkomst tillsammans på ca 25 000 efter skatt och vi har ändå inte haft några som helst problem att spara ihop 40 000 sedan i september fast att vårt boende kostar 9000. Folk vet inte vart de gör av sina pengar och sedan bara klagar de för att de inte har råd med bröllop om ingen annan betalar. Har man två normala jobb borde man kunna betala själv.  Vi har inte ens det eftersom jag är student men ändå går det lätt för oss att spara. Jag tycker att det är tramsigt att vilja ta ett sådant "vuxensteg" som äktenskap innebär och sedan tycka att det är orättvist att andras föräldrar betalar för dem och att man själv inte får samma.
    tja nu förhastar du nog dig lite.
    Det verkar som om ni tror att bara för att jag startar denna tråden så ska jag ha ett betalbröllop?
    Du är inte den enda som lyckats spara. Vi har samma inkomst eller till och med mindre och har lyckats spara 50.000 sen september så döm inte på förhand ;)

Men tack vare att alla står och spyr galla här så vågar ju ingen som TAR kuvertavgift träda fram, jag är lite intresserad av hur DOM tänker också..
    Därför försvarar jag också för jag vill faktiskt höra på brudpar som tar avgiften också!
    Vart är ni? :)
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-26 10:52:14 följande:
    Spännande fråga:)
     Har aldrig varit på ett betalbröllop, det borde ju vara lättare att bara önska sig pengar? Då får folk välja hur mkt de vill ge?

Ett bröllop hemma i trädgården är ju lika bra som ett på ett slott så det finns ju möjligheter att rätta sig till hur mkt man själv (helt själv el med bidrag från förälder tex) har råd med.

Så får man se om man får pengar,det blir som en bonus:)
    ja det är så som vi ska göra som sagt . Önska oss pengar istället:)
    För gör vi det är risken mycket större att vi får MYYYCKET mer pengar i slutändan :D

Jag tycker förresten det låter mysigt med trädgårdsbröllop - inte mig emot!
    Har varit på ett en gång! Riktigt mysigt! :)
  • Emblas Mamma
    water lily skrev 2011-01-26 10:53:51 följande:
    Jag skrev inte någonstans att det gällde dig, eller hur? Jag använde ord som man, de, dem osv, inte "du/ni". Jag såg att det stod att ni inte skulle ha kuvertavgift  i inlägget där du skrev att det är "väl orättvist att vissa får 100.000 av sina föräldrar att göra vad dom vill med bröllopet, och sen finns det dom som inte har några förutsättnignar alls. Tycker självklart dom ska kunna ta en liten avgift då". Eftersom det är din tråd och du uppenbarligen tycker att det är okej att ta kuvertavgift även om ni inte själva behöver det så undrar jag ju vilka det är du menar som behöver detta, vilka är det som inte har "några förutsättningar alls"?
    du såg möjligen inte det jag skrev innan?
    Att anlednignen till att jag tycker det är orättvist att vissa får bröllopet betalt är att dom sedan kan stå och peka finger åt dom som tar kuvertavgift och tycka det är så himla dåligt medan dom själva säkerligen hade fått göra det för att få råd om dom inte fått pengar av mammsen och pappsen! ;)

Själv får jag också pengar av mina och sambons föräldrar så jag säger inte att det är orättvist på det sättet - utan att jag ska inte stå och döma folk jag inte känner om varför dom tar kuvertavgift när jag inte hade haft råd med ett stort bröllop utan mammas och pappas hjälp!
    Det är så jag tänker! Lätt att döma andra när man inte vet varför, eller hur? :)
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2011-01-26 10:57:09 följande:
    Jag tycker kuvertavgift är skitbra - då slipper jag leta present! (för de kuvertbröllop jag varit på har det varit själva presenten)
    så tänker jag med. Men vissa gillar inte att betala men JAG gör det, jag hatar verkligen dessa presenter och hatar att gå och köpa!
    FInns inget värre och jag ger hellre pengar faktiskt :)
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-26 11:00:25 följande:
    Haha ja man kan nog få mer då, för då väljer folk hur mkt  vill ge.

Ja jag skulle också kunna tänka mig ha trädgårdsbröllop om jag var lite mer pysslig och hade mer tid:)Då kan man ju komma undan hyffsat billigt!
    ja precis!
    För jag skulle aldrig ta så mycket i avgift om jag nu skulle ha det.
    max 300 kr skulle vi ta och det är verkligen MAX, och då skulle vi avsäga presenter.
    Men jag vet att våra släktingar ger minst 500 eller flera tusen vid sådana stora angagemang, alltså kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)
    Vilket aldrig har varit en tanke någonsin faktiskt..
    hade heller inte hört talas om det innan jag kom in här på BT!

JAg läste i en tidning lit esnabbt om kuvertavgift och fattade inte vad det var - trodde först att det var det när man önskar sig pengar eller liknande..
    haha.. ^^
  • Emblas Mamma
    water lily skrev 2011-01-26 11:04:08 följande:
    Fast jag menar att man inte ska förutsätta pengar från föräldrarna heller och om man pekar finger åt de som tar kuvertavgift när man själv inte betalar en spänn på sitt eget bröllop är man minst lika pinsam, absolut. Jag menar att man helst ska betala allt själv och rätta munnen efter matsäcken, i andra hand ta emot pengar från föräldrar OM det erbjuds, inte fråga efter det, i tredje hand önska sig (valfri summa) i pengar istället för andra presenter och i absolut sista hand ta ut kuvertavgift. Jag tycker i princip att har man lite pengar får man ha ett litet bröllop, men jag dömer inte okända för att de tar kuvertavgift, men om mina egna vänner skulle göra det som alla har två normala inkomster skulle jag tycka att det var riktigt pinsamt eftersom det skulle visa att deinte kan planera sin ekonomi för fem öre när de borde ha råd att BJUDA till bröllop som man alltid har ghort. Jag tycker att det är fel att ange en summa som alla ska ge, som man gör i kuvertavgift, det är alldeles för tvingande även om jag håller emd dig om att de allra flesta borde kunna ge en present för 3-500 men då är det per par/per familj tycker jag.
    ja precis!
    Jag känner nämligen en tjej som först skulle ha kuvertavgift, men sedan fick en enorm summa av sina föräldrar och behövde således inte ta det..
    Sen hörde jag henne säga om en annan tjej hur fult det är att ta kuvertavgift.

INTE okej tycker jag! Det var mest det jag syftade på men tänkte inte riktigt på att uttrycka mig rätt där!
  • Emblas Mamma
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:06:21 följande:

Tycker också att bjuder man på bröllop så ska det vara så med! Vet inte för den delen om det är bara att tacka nej om man nu inte gillar betalbröllop och blir bjuden till en sådan. Jag hade haft väldigt svårt att "bara" tacka nej till många i min närhet ifall de hade ett betaltbröllop. Många gånger så förväntas man ju komma.

Sen vet ja inte heller om jag håller med om att 600 kr i present är så lite pengar, när du räknar 300 per person. Till vårat bröllop så gav många under 500 kr även om de va par. Det skulle vara mkt pengar för oss att ge också så jag var tacksam för det jag fick.

jo men det är ju återigen det att vi är OLIKA som faimljer och vi vet ju ungefär vad våra familjer ger i present och inte:) Vi ger många tusenlappar till varandra ofta när man fyller jämt, har bröllop mm..
  • Emblas Mamma
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:10:38 följande:
    "kommer vi tjäna på att inte ta kuvertavgift:)" Lite jobbigt att du använder ordet tjäna!! Tänkte aldrig i dom banorna, hur ja kan tjäna mest på mina gäster! Hoppas att ja feltolkade dig! =)
    ja jag menade inte riktigt så ;) jag har inte någonsin tänk ta kuvertavgift,
    däremot önskar vi oss medvetet pengar för att få till bröllopsresan! Räknar med en hel den och det tjänar vi ju inte på egentligen då bröllopet ändå kostar mycket mer!
    Men vi tjänar kanske på att önska oss pengar istället för presenter eftersom vi vill ha en bröllopsresa ;)
  • Emblas Mamma
    Snigel Bee skrev 2011-01-26 11:27:37 följande:
    Tror du på det? Att det "bara" är att tacka nej? Jag vet många som jag inte hade kunnat tacka nej till om jag hade haft så mkt emot en avgift. För jag vet att det hade förväntat sig att jag kommer.
    Jag hade lätt kunnat tacka nej till mina vänner om jag inte ville betala några hundra.
    Me njag har pengar oc htycker inte det är fel att betala lite.

Det är ju hur man är som person men kan man inte säga nej här i livet så har man problem :)

Svar på din fråga; jag hade lätt sagt nej till någon jag inte känner så väl, ja!
    Om man nu har svårt för att säga nej så kan man ju skylla på något annat. Annars får man träna sig på att säga det!
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 11:35:12 följande:
    Jag håller inte med. Min sambos bror fick hela sitt bröllop betalt av deras föräldrar, vi får "bara" en symbolisk summa till vårat. Orättvist? Nej, absolut inte. De hjälper oss med andra saker i vardagen istället och vi vill dessutom stå för vårat bröllop själva.

Jag menar att grejen med betalbröllop är en principfråga - man tar inte betalt av sina gäster på bröllop. Att jag som gäst sedan ändå köper en present för tusen spänn är mitt eget val.

Och varför är det dåligt att jag (och många med mig) tycker att man ska kunna stå för sitt eget bröllop? Det handlar om att man ska göra rätt för sig. Olika prioriteringar och livsval får följder, det gäller att planera sitt eget liv utifrån sina egna förutsättningar. 
    JAg tycker föräldrar ska ge precis lika mycket till sina barn!
    Allt annat är oförlåtligt!
    Kommer alltid behandla mina barn lika! :)
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-01-26 12:28:24 följande:
    Fast vad lär de sig av det? Barnen är inte lika till att börja med. Jag är glad att mina föräldrar lärt mig detta och jag kommer göra allt jag kan för att lära mina barn detsamma.

Jag flyttade hemifrån samtidigt som jag började gymnasiet. Jag försörjde mig själv från dag ett och när jag tog studenten flyttade jag vidare till en annan stad. Där hjälpte mina föräldrar mig med att hitta ett litet hus som vi sedan köpte och tillsammans. Mina föräldrar har gjort massor för mig, definitivt.

Min syster däremot bodde hemma under hela gymnasiet, fick alla sina kläder betalda av dem och har aldrig sparat ett korvöre utan gör av med alla pengar hon får. Nu jobbar hon tillfälligt i USA men reser mest runt annars. Mina föräldrar kommer aldrig hjälpa henne med husköp eller liknande, däremot kommer hon få ärva en mycket värdefull tomt (med bygglov) av dem.

Olika behandling? Ja.
    Orättvist? Nej.

Samma sak gäller min sambo och hans bror. Hans bror fick sitt bröllop av dem, men det var också villkorat. Föräldrarna var med och bestämde massor i planeringen, det blev ett budgetbröllop med buffé, konstiga blommor i buketten, smaklösa kläder etc. Vi får istället annan hjälp av dem som passar oss bättre.

Till var och en efter behov, helt enkelt.

Livet är som sagt inte rättvist och ju tidigare man lär sig det desto bättre. Olika kan också vara bra. Det jämnar ut sig i slutändan... Tänk vad jobbigt om man skulle behöva räkna på inflation, ränta och liknande bara för att barnen skall få samma veckopeng vid samma ålder som sina syskon? 
    Det är väl klart man ska få lika mycket i form av NÅGONTING!
    nu verkar det som om ni få annan hjälp som ni hellre värderar,
    men om BÅDA två syskonen behövde hjälp med pengar exakt lika mycket då tror jag nog era föräldrar hade varit lika rättvisa också!

Ger man sitt barn mer än det andra i form av vad som helst så tycker jag det är fel mot det andra barnet.
  • Emblas Mamma

Oj! verkade bli en het debatt härinne!
    Jag lämnade tråden en stund, kul att se hur ni andra duskuterar lite :D

• Emblas Mamma
    Iseika skrev 2011-01-30 18:37:48 följande:
    Min sambo och jag bestämde oss för att bjuda på precis allt. Det innebär att vi inte gifter oss på ett slott och att vi inte skålar i den dyraste skumpan, men det är det värt. Mina gäster ska äta sig så mätta de vill och dricka så mycket gott vin de önskar och vill. 

Jag själv får en rätt fadd smak i munnen av kuvertavgifter. Det är lite girigt tycker jag. Av samma anledning önskar jag mig varken pengar eller bidrag till resa. Om gästerna vill komma med en ful plastvas i gåva är det alldeles utmärkt. Att, som någon gjorde ovan, benämna gåvor som skit som var trist att få när man lagt ut så mycket på ett bröllop gör mig alldeles perplex. Gifter folk sig enbart för presenter? Nåväl, det sista var en aning ot.
    men hördudu!
    man önskar ju sig saker med?
    Så du tycker det är okej att radda upp en hel lista med saker man behöver och önskar, men det är inte okej att säga att man önskar sig ett bidrag?
    Önska kan man göra med vad som helst - frågan är om man får det eller inte!
Svar på tråden Är det DÅLIG STIL att ta kuvertavgift? Varför? Varför Inte?